Klucz do marketingu aplikacji mobilnych: ASO, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki

Czy kiedy tworzysz aplikację i jej plan marketingowy, zadajesz sobie proste pytanie: „Jak użytkownik ją znajdzie?” Według Forrester Research, 63% użytkowników pozyskuje nowe aplikacje przez wyszukiwanie ich w dedykowanych sklepach (app stores), a dopiero w drugiej kolejności korzysta z rekomendacji bliskich czy innych użytkowników.

W praktyce tendencja klientów do samodzielnego wyszukiwania oznacza dla marketerów konieczność poznania zasad App Store Optimization, czyli optymalizacji dla wyszukiwarek appstorów.

Co to jest App Store Optimization (ASO)?

ASO to jak SEO dla aplikacji mobilnych: zestaw praktyk i narzędzi, które poprawiają ich widoczność w wyszukiwarkach appstorów (np. iTunes dla iOS, Google Play dla Androida czy BlackBerry World dla BlackBerry). Ich celem jest ułatwienie potencjalnym użytkownikom znalezienia konkretnej apki. Tego pojęcia dla określenia nowej dyscypliny użył po raz pierwszy Johannes Borchardt w listopadzie 2009.

 

Marketing i PR bez ASO nie wystarczą

 

„Phi”, myślisz. „Co za bzdura! Przecież skoro włożyłem tyle kasy w promocję apki, jeśli jest o niej głośno i widzę, że ludzie o niej dyskutują, to chyba nie potrzebuję żadnego ASO”.

Mylisz się. Dowodzi tego jasno przykład aplikacji Clik, która miała potężną kampanię marketingową i wywołała sporo szumu. Jednak nie przełożyło się to na konwersję, gdyż aplikacji nie dało się wyszukać. Użytkownicy dochodzili do piątej strony w wynikach i poddawali się.

Ale nie bój się – poniżej kilka trików, które pomogą Ci zostać asem ASO.

 

Tytuł

 

Tytuł jest kluczowym wyznacznikiem pozycji Twojej aplikacji. Jakie warunki musi spełniać, by wypchnąć ją wysoko na listach wyszukiwania?

 

  1. Słowa kluczowe. Powinien zawierać słowa kluczowe – czyli hasła, po których użytkownicy będą szukali Twojej aplikacji (więcej o nich poniżej). Jeśli w tytule pojawia się słowo kluczowe, podnosisz prawdopodobieństwo znalezienia aplikacji o 10,3%, mówi Robi Ganguly,
  2. Zwięzły. Powinien mieć max. 25 znaków – a przynajmniej najważniejsze słowa muszą znajdować się na początku, by były dobrze widoczne,
  3. Oryginalność. Powinien być oryginalny, dzięki czemu nie wyląduje wśród setek podobnych. Skoncentruj się na tym, co w Twojej aplikacji wyjątkowe, a jeśli nie potrafisz wskazać jej unikalności, to znak poważnych kłopotów,
  4. Komunikatywny. Nie wybieraj wydumanej, abstrakcyjnej nazwy. Kiedy robisz aplikację kulinarną, nie nazywaj jej „Dekonstrukcja smaku” czy „Awangarda podniebienia”. Tytuł powinien dawać jasne wyobrażenie o tym, co aplikacja robi.

 

Opis

 

ASO wymaga zrozumienia dla Twojego użytkownika i tego, czego on poszukuje. Tak jak w wypadku content marketingu nie piszesz tekstów pod wyszukiwarki i abstrakcyjne wymogi SEO, tak i pisząc opis dla appstore’a nie szpikuj go słowami kluczowymi, ale po prostu napisz dobrą charakterystykę Twojej aplikacji z użyciem haseł, których będzie używał odbiorca.

  • Pochwal się! Jeśli stworzyłeś już popularną aplikację lub masz inne dokonania, które mogą zwiększyć zaufanie klientów, zawrzyj to w widocznym miejscu,
  • Co robi? Aplikacja z definicji tym się wyróżnia, że wykonuje jakieś zadanie, działa (w przeciwieństwie np. do statycznej strony internetowej, która zawiera treści). Dlatego opisując aplikację dotrzyj do samego rdzenia i odpowiedz na pytanie, co ona robi: kalkuluje? Zmienia coś w coś? Komunikuje? Planuje? Integruje?

 

Oceny i recenzje

 

Aktywnie zachęcaj użytkowników do oceniania Twojej aplikacji – nie licz, że zrobią to sami z siebie. Dobrze jest posegmentować klientów pod kątem ich aktywności i tym zaangażowanym zaproponować wystawienie oceny –przy pomocy powiadomień push i emaili. Recenzje i oceny jako dowód społeczny mają ogromne znaczenie dla realnych użytkowników, którzy chętniej pobiorą aplikację lubianą przez innych.

Jednak, jak dowodzi Neil Patel, w kwestii ASO rola recenzji i ocen jest drugorzędna w stosunku do obecności słów kluczowych w opisie i tytule aplikacji. Powinieneś o nie dbać, ale nie oczekuj, że entuzjazm odbiorców zrobi całą robotę za Ciebie. Podobnie jest z liczbą pobrań.

 

Ilość pobrań

 

Apple już w 2012 roku zaobserwował, że niektórzy twórcy oszukują. Na forach pojawiały się oferty zwiększenia ilości pobrań aplikacji dzięki projektowaniu botów, które ściągając apkę sztucznie zwiększały ilość jej pobrań.

 

Za takie praktyki nałożone są surowe kary, ale jednocześnie to właśnie jest powód, dla którego kryteria pobrań czy recenzji nie są pierwszoplanowymi wyznacznikami wyszukiwania aplikacji.

 

ASO: jak znaleźć słowa kluczowe

 

Póki co wyszukiwarki appstorów są dość prymitywne i – jak widać z powyższej listy – najistotniejszym czynnikiem są słowa użyte w tytule i w opisie.

Ale jak je znaleźć?

Ekspert ds. ASO, Evaldo Rossi poleca następujące działania.

  1. Zrób burzę mózgu. Spisz wszystkie słowa, które kojarzą Ci się z Twoją aplikacją: z jej tematyką, mechaniką, zastosowaniem. Wypisz ich jak najwięcej.
  2. Skorzystaj ze słowników wyrazów bliskoznacznych. Zamiast zakładać, że na pewno masz najbogatsze słownictwo na świecie, zobacz, czy nie umknął Ci jakiś synonim, który może nieoczekiwanie dobrze zadziałać w Twoim przypadku.
  3. Użyj Google AdWords Keywords Planner (w zakładce Narzędzia).
  4. Przejrzyj aplikacje konkurencji. Spisz słowa kluczowe.
  5. Wykorzystaj autouzupełnianie, czyli sugestie wyszukiwarki. Metoda brzmi prostacko, ale może przynosi dobre wyniki, bo mówi nam o wyszukiwaniach realnych użytkowników.
  6. Ubersuggest. I inne narzędzia wykorzystywane przez specjalistów SEO świetnie się nadadzą do wyszukiwania słów kluczowych.
  7. Monitoring na bieżąco. Pamiętaj, że słowa kluczowe nie są stałe i ustalone raz na zawsze. Konieczny jest regularny monitoring.

 

Narzędzia do ASO

 

Podobnie jak do SEO, tak i do ASO możecie znaleźć przydatne narzędzia, które pomogą Wam znaleźć i planować słowa kluczowe. Przygotowaliśmy dla Was taką listę, którą znajdziecie w osobnym poście – Niezbędnik Mobile Marketera, czyli 7 narzędzi do tworzenia, promowania i pozycjonowania aplikacji mobilnej.

 

Aby Twoja aplikacja była łatwo do wyszukania, zadbaj o obecność słów kluczowych w tytule i opisie, a w dalszej kolejności zajmij się recenzjami.

Więcej na temat mobile dowiedz się z naszego darmowego ebooka: Mobile Marketing Automation i przyszłość kanału mobilnego.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]