Konsumenci chcą personalizacji, a nie zawężania horyzontów przez AI. Poznaj działanie algorytmów, aby stać się lepszym marketerem

 

Dużo słyszymy o korzyściach płynących z personalizacji. W końcu aż 91% konsumentów chętniej kupuje od firm, które rekomendują oferty dopasowane do naszego klucza wyszukiwania. Jednakże, widząc te idealnie wyselekcjonowane treści, na pewno zdajemy sobie sprawę, że istnieje coś więcej poza tą informacyjną bańką, w której się znajdujemy, prawda?

 

Internet zawęża pole widzenia

 

Czy masz czasem wrażenie, jak gdyby internet był zbiorem skończonym, a ty właśnie znalazłeś się na samym jego szarym krańcu, kręcąc się wokół tych samych treści? W pewnym sensie twoje wrażenie wcale nie jest błędne.

 

Niewinnie przeglądając strony, codziennie odwiedzając te same lub podobne portale marketingowe nawet nie zauważasz kiedy treści, które widzisz, stają się do siebie łudząco podobne, a co więcej wszystkie idealnie pasują do twojego światopoglądu.

 

Algorytmy stoją za każdą wyszukiwaną frazą 

 

Za tą perfekcyjnie dopasowaną do twoich potrzeb treścią stoi algorytm –  skończona sekwencja dobrze zdefiniowanych instrukcji, wykonywanych przez komputer. Określają jakie informacje, w tym artykuły, wpisy na blogach, a nawet Instagram stories, docierają do użytkownika.

 

Znaczna większość firm (o ile nie wszystkie), używa danych, które podajemy im na tacy – świadomie, bądź nie. W celu dostarczenia nam wysoce spersonalizowanych treści wykorzystują do tego takie informacje jak:

 
  • dane demograficzne,
  • czas spędzony w sieci,
  • zwyczaje zakupowe w sieci, 
  • szczegóły podawane przez użytkownika, 
  • ustawienia prywatności i plików cookies.
 

Przykładowo, to, że na Facebooku widzisz dopasowane treści, wynika z tego, że  przechowuje on listę twoich zainteresowań, z czego sprawy nie zdaje sobie aż 74% z nas. Dodatkowo, użytkownicy social media twierdzą, że stronom łatwo jest pozyskać informacje o hobby, zainteresowaniach, przynależności etnicznych, a nawet przekonaniach politycznych i religijnych. 

 

Firmy używają tych danych i tworzą sprytne algorytmy, na podstawie których przy kolejnym wyszukiwaniu zobaczymy określone treści, podyktowane przez te właśnie algorytmy. Rezultat? Uwikłanie w sieć artykułów, postów i obrazów, które wspierają twoją wizję świata, zapewniając cię, że twój punkt widzenia jest poprawny. Zresztą, skoro są to jedyne rzeczy, które widzisz lub słyszysz, dlaczego miałoby być inaczej?

 

Wszyscy mamy klapki na oczach

 

Łącząc działanie algorytmów z tendencją do szukania konkretnych treści online potwierdzających nasze przekonania, całkiem łatwo wytworzyć sobie własną  bańkę informacyjną. Na ten temat ponad dekadę temu wypowiadał się już Eli Pariser, określając to zjawisko mianem „filter bubble” i tłumacząc, że odnosi się ono do wyniku działań opartych na algorytmach, które określają, z czym stykamy się w sieci. Według Parisera wspomniane algorytmy tworzą „unikalny wszechświat informacji dla każdego z nas, co fundamentalnie zmienia sposób, w jaki stykamy się z ideami i informacjami.”

 

Konsekwencje, jakie niosą za sobą bańki filtrujące, mogą mieć charakter zarówno osobisty, jak i kulturowy. Filtry służące personalizacji zapętlają nas w swojej własnej propagandzie, naprowadzając ciągle na podobne idee, których po pewnym czasie stajemy się więźniami. W tym samym czasie, inne, nie mniej ważne informacje przechodzą nam pod nosem niezauważone, co pozbawia nas perspektywy.

 

Realne konsekwencje wpływu algorytmów

 

Dyskusja na temat problemu bańki filtracyjnej rozgorzała w 2012 roku, kiedy badania wykazały, że to sprytne zawężenie punktu widzenia stosowane przez wyszukiwarki wpłynęło na wybory prezydenckie w USA w 2012 roku, pokazując szukającym znacznie więcej linków odnoszących się do Obamy niż do Romneya w okresie poprzedzającym wybory.

 

Badanie przeprowadzone na wyszukiwarce Google ujawniło, że problem bańki filtracyjnej ma się świetnie, pomimo zapewnień firmy, że jest on redukowany. W oparciu o badania z udziałem różnych osób wpisujących identyczne hasła w tym samym czasie wyniki były następujące:

 
  • Większość uczestników widziała różne wyniki. Różnic nie dało się wytłumaczyć zmianą miejsca, czasu lub bycia zalogowanym/niezalogowanym do konta Google.
  • Na pierwszej stronie wyników, Google w przypadku niektórych uczestników zawierał linki, których nie zawierał w przypadku innych, nawet po zalogowaniu się w trybie incognito.
  • Wyniki infoboxów z wiadomościami i wideo również znacznie się różniły. Mimo że osoby szukały w tym samym czasie, pokazywały im się różne źródła.
  • Tryb przeglądania prywatnego i wylogowanie z Google nie zapewniały prawie żadnej ochrony przed bańką filtrującą.
 

Podczas interpretacji wyników okazuje się, że nawet jeśli szukamy tych samych treści, to i tak jesteśmy pod wpływem indywidualnych preferencji, które wypracowaliśmy sobie, spędzając czas w sieci. Co, jednak jeśli chcemy opuścić tę przestrzeń, którą po części sami współtworzyliśmy?

 

Jak rozbić bańkę i wyjść poza algorytmiczną propagandę

 

W teorii nasze zachowania w sieci z udziałem algorytmów tworzą dla nas, no cóż… bańkę informacyjną, w której znajdują się tylko rzeczy, z którymi się zgadzamy, więc w czym problem? 

 

Bycie uwięzionym w bańce informacyjnej często oznacza kiszenie się we własnym sosie, podczas gdy wcale nie musimy się ograniczać. Jak więc wyjść poza schemat?

 

Przechytrz algorytmy – algorytmy bazują na stronach, portalach, czy profilach, które już lubisz i śledzisz. Nieczęsto angażujemy się w treści, z którymi nie czujemy się komfortowo, ale właśnie to może pomóc nam wyjść poza zdefiniowane przez nas preferencje.

 

Poszerzaj swoje horyzonty – Korzystaj z różnych platform i mediów społecznościowych. Na przykład, jeśli korzystasz tylko z Twittera i Facebooka, spróbuj przerzucić się na LinkedIn lub Instagrama.

 

Szukaj informacji u osób o odmiennym punkcie widzenia – angażuj się w dyskusje, rozmawiaj z tymi, z którymi nigdy wcześniej nie rozmawiałeś, a być może będą oni w stanie pokazać ci nowe perspektywy, które możesz następnie przenieść do świata online.

 

Jednak czy całkowite pozbycie się bańki informacyjnej jest możliwe? Obawiam się, że nie. Owszem, można ją rozszerzyć lub nieco zróżnicować zawartość, ale żeby całkowicie ją zniszczyć? Byłoby to zaprzeczeniem samej jej koncepcji. 

 

Jeśli zainteresował cię ten tekst i chcesz dowiedzieć się więcej o personalizowanych treściach, algorytmach i narzędziach do automatyzacji marketingu, sprawdź nasze ebooki tutaj

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]