Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

 
 

W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli myślicie o bliskich spotkaniach ze sztuczną inteligencją, pamiętajcie: bezpieczeństwo przede wszystkim!

 

Hype, Oczekiwania, Rzeczywistość:

 

Wkracza rycerz na białym koniu, Czad … ekhm …ChatGPT wraz ze swoimi wdzięcznymi dworzanami – rozbudowanymi modelami językowymi. Gartner ostrzega, że napływ przesadnie optymistycznych zapowiedzi na rynku bezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem może skutkować zarówno wzrostem produktywności, jak i rozczarowaniem. Przypomina to wejście gwiazdy rocka – imponujące, a jednocześnie finał może być destrukcyjny.

 

Zamiast romansu:

 

Sytuacja komplikuje się, gdy raport przechodzi do zagrożeń związanych z niekontrolowanym korzystaniem z aplikacji GenAI. Eksperymenty biznesowe oraz beztroska adopcja dużych modeli językowych przez pracowników mogą przerodzić się w trzymający w napięciu thriller. A tam problemy związane z prywatnością oraz potencjalne przypadki kradzieży własności intelektualnej w rolach głównych

 

DIY GenAI: 

 

Wiele firm skraca grę wstępna i spieszy do tworzenia własnych aplikacji GenAI, co przypomina początkowy entuzjazm startupów wobec sztucznej inteligencji. Niemniej jednak raport ostrzega, że ten rozwijający się związek to teraz nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa aplikacji AI.

 

Gdy AI gra nieczysto:

 

Hakerzy już wykorzystują GenAI do tworzenia pozornie autentycznych treści, wyszukanych prób phishingu oraz masowego podszywania się pod inne osoby. Niepewność, jaka towarzyszy powodzeniu tych zaawansowanych ataków wymaga, aby strategie cyberbezpieczeństwa były równie elastyczne, jak umiejętności akrobaty w cyrku, a nasz radar wyczulony jak tuż po obejrzeniu ‘Oszusta z Tindera’…

 

Kolejne zwroty akcji!

 

Ostatnie odkrycia ujawniły kolejną potencjalną czerwoną flagę w naszej relacji z AI. Uniwersytet w Kopenhadze rzucił wyzwanie, sugerując, że nawet najbardziej zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji mogą być podatne na niestabilność. Ponieważ średniej wielkości firmy eCommerce z niecierpliwością rozważają możliwość integrowania AI w swoje operacje, istotne jest, aby świadomie rozpoznawać słabe strony nowego partnera. Dzięki temu można zbudować trwałe fundamenty dla solidnego partnerstwa, które przyniesie korzyści długoterminowe, zamiast krótkotrwałego i pełnego rozczarowań flirtu.

 

Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze przeprowadzili analizę matematyczną, która jednoznacznie wykazała, że osiągnięcie pełnej stabilności w algorytmach Machine Learning (ML), szczególnie w przypadku złożonych problemów, jest praktycznie niemożliwe. To odkrycie stanowi istotne przypomnienie, że mimo ogromnego potencjału sztucznej inteligencji, włączając w to zaawansowane algorytmy takie jak ChatGPT, istnieją nieuchronne ograniczenia. W kontekście firm eCommerce o średniej wielkości, które rozważają wykorzystanie sztucznej inteligencji do różnorodnych zadań, od obsługi klienta po analizę danych, to nowo odkryta niestabilność algorytmów budzi poważne obawy.

 

Podróż po nieznanych terytoriach:

 

Rozważmy scenariusz sztucznej inteligencji w eCommerce, która ma za zadanie analizować i interpretować dane użytkowników oraz zachowań klientów. Ostatnie badania sugerują, że już nawet niewielkie odchylenia lub zmiany w danych wejściowych mogą skutkować nieprzewidywalnymi wynikami. W dziedzinie, w której szczególnie istotne są precyzja i dokładność, możliwość wystąpienia błędów wprowadza dodatkową warstwę złożoności i ryzyka.

 

Jednym z istotnych aspektów niestabilności sztucznej inteligencji, szczególnie w kontekście handlu elektronicznego, jest kwestia bezpieczeństwa danych. Nowo odkryta podatność na potencjalne zagrożenia podkreśla nie tylko potrzebę zrozumienia ograniczeń sztucznej inteligencji, lecz także konieczność rozważenia potencjalnych źródeł błędów, które mogą narazić na ryzyko poufne informacje.

 

Przyjrzyjmy się na przykład systemowi opartemu na AI obsługującemu transakcje z klientami lub zarządzającemu danymi użytkowników. Jeśli stabilność algorytmu jest narażona na nieprzewidziane zmiany lub odchylenia w danych wejściowych, otwiera to potencjalne luki w zabezpieczeniach. Brak zdolności sztucznej inteligencji do płynnego dostosowywania się lub zmian w realnym świecie wprowadza nowy wymiar obaw związanych z bezpieczeństwem danych.

 

Najpierw bezpieczeństwo, potem zabawa:

 

Gdy eCommerce bada możliwość integracji sztucznej inteligencji, ostatnie doniesienia z Uniwersytetu w Kopenhadze powinny stanowić ich ‘telefon bezpieczeństwa’.. Bezpieczeństwo w operacjach AI nie ogranicza się jedynie do obrony przed zagrożeniami zewnętrznymi, ale także wymaga zrozumienia i minimalizacji wewnętrznych słabości. Uznawanie potencjalnych błędów wynikających z niestabilności algorytmów staje się priorytetem w kontekście ochrony danych klientów, zachowania prywatności oraz utrzymania integralności operacji biznesowych.

 

Przewodnik bezpieczeństwa dla eHandlowców:

 

Dla przedsiębiorczych graczy eCommerce, którzy rozważają współpracę z GenAI, mamy kilka ważnych wskazówek:

  • Podejście eksperymentalne, ale z umiarem: Rozpocznij od implementacji asystentów czatu w obszarze bezpieczeństwa i zarządzania aplikacjami, zanim zanurzysz się w głębokie wody. 
  • Pracuj zespołowo: Współpracuj z zespołami prawnymi, ds. zgodności i biznesowymi, aby ustalić zasady współpracy. Unikaj nieautoryzowanych implementacji sztucznej inteligencji, które mogą prowadzić do problemów prawnych.
  • Zastosuj AI TRiSM Framework: Korzystaj z ramy zarządzania zaufaniem, ryzykiem i bezpieczeństwem, co stanowi swoisty kontrakt w obszarze eCommerce. Wykorzystaj ją podczas tworzenia i wdrażania aplikacji, które współpracują z LLM i GenAI.
  • Bądź czujny: Wzmacniaj metody oceny ryzyka związanego z nieprzewidywalnymi zagrożeniami – to tak jak noszenie cyberzbroi, która chroni twój zamek eCommerce.
 

Wnioski:

 

Raport Gartnera prowadzi nas przez podróż pełną zakrętów i niespodzianek tego, co prawdopodobnie jest nieuniknionym połączeniem. Dlatego też, jeśli rozważasz nawiązanie relacji z AI w celu zwiększenia efektywności Twojego eCommerce, pamiętaj o jednej nadrzędnej zasadzie: bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!  W końcu, w tej fascynującej przygodzie z AI, nawet mała dawka ostrożności może znacząco przyczynić się do tego, że Twoje doświadczenie z eCommerce stanie się nie tylko ekscytujące, ale także bezpieczne.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]