Localized Marketing Automation (LMA) to technologia, która pomaga zarządzać strategią marketingową w przedsiębiorstwach posiadających scentralizowaną jednostkę główną i szereg rozdrobnionych filii. Powstała po to by poszczególne oddziały mogły efektywnie generować popyt na poziomie lokalnym przy jednoczesnym zachowaniu spójności przekazu całej marki. Niektóre narzędzia tego typu zaprojektowane są głównie do zarządzania aktywami marki, inne zaś do wykonywania wielokanałowych działań marketingowych. Są również takie, które po prostu łączą obie te funkcje, pozwalając na poprawę skuteczności wszystkich działań wizerunkowych.
Dla kogo odpowiednie jest takie rozwiązanie?
Firmy i organizacje, które zarządzają marką krajową lub międzynarodową w sposób scentralizowany, posiadając jednocześnie rozproszone filie, oddziały regionalne czy też sieć dystrybutorów często borykają się z problemem nadmiernych kosztów związanych z marketingiem, jak i nieefektywnych strategii wizerunkowych. Często też po prostu nie są w stanie sprostać wymaganiom rozproszonego środowiska marketingowego, które nierzadko bywa bardzo zróżnicowane, w zależności od lokalizacji. Na szczęście dla sprzedawców, na rynku dostępne są technologie opracowane specjalnie w celu rozwiązania tego typu problemów. Są to systemy LMA (localized marketing automation) umożliwiające prowadzenie kampanii lokalnym zespołom marketingowym z jednoczesnym dostosowaniem się do reguł płynących z „samej góry” przedsiębiorstwa.
Najczęstsze problemy rozproszonych organizacji
W dzisiejszym świecie klienci oczekują dotarcia do nich za pomocą wszelkich dostępnych kanałów komunikacji, szczególnie tych z wykorzystaniem nowych technologii. Wielu lokalnych sprzedawców może nie mieć odpowiedniej wiedzy i doświadczenia aby odpowiednio reprezentować markę na tym polu. Nierzadko tracą więc ogromne ilości nakładów na agencje, których zadaniem jest dostosowanie materiałów reklamowych do lokalnych warunków i preferencji. Ogromnym problemem jest także brak odpowiedniej komunikacji i zgodności między ośrodkami lokalnymi i centralnym. W rezultacie, lokalni przedstawiciele często szukają autonomii prowadząc lokalne kampanie „na własną rękę” bez aprobaty władz odgórnych, a to sprawia, że komunikacja marki często jest po prostu niespójna.
Jak działają technologie LMA?
Platformy typu LMA pozwalają połączyć wymogi marketingu korporacyjnego z potrzebami lokalnych sprzedawców. Przede wszystkim, umożliwiają one centralizację zasobów korporacyjnych marki i rozpowszechniania zatwierdzonych szablonów dla lokalnych oddziałów. Funkcja ta często nazywana jest „dynamic templating” i pozwala ona na decydowanie, która z części kampanii może, a która definitywnie nie powinna być zmieniana przez lokalnych marketerów. Lokalni specjaliści posiadają z kolei automatyczny dostęp do obrazów, szablonów i całych kampanii, mogąc jednocześnie dokonać ich personalizacji względem lokalnych odbiorców. Narzędzia LMA dają możliwości, które często już znajdują się w organizacji. Jednak tylko one pozwalają zdobyć pełny wgląd w efektywność komunikacji między marką a lokalnymi jej przedstawicielami. Pozwalają one również odciążyć podmioty lokalne z ciężaru realizacji całej kampanii poprzez zcentralizowaną skalowalną platformę, w której pożądane praktyki wbudowane są w gotowe szablony. Tak jak platforma LMA może zastąpić odrębne techniki marketingowe dla podmiotów lokalnych, tak i realizacja kampanii może być wspierana i mierzona przez marketing korporacyjny. Daje to marketerom autonomię w lokalnej komunikacji, jednocześnie jednak zapewnia możliwość nadzoru spójności marki. Narzędzia te mogą być dostosowane do unikalnych umiejętności podmiotów lokalnych. Bardziej wyrafinowani specjaliści mogą z większą fantazją opracowywać swój strategie, podczas gdy ci mniej zaawansowani mogą po prostu zdać się na firmowe zarządzanie kampanią dla lokalnych klientów. Platformy tego typu są także idealnie dopasowane dla tych branż, w których istnieje wysoki stopień kontroli i regulacji – pomagają one uzyskać pełną zgodność, jak i przechowywać kompletną historię komunikacji wychodzącej poza firmę.
Dlaczego warto?
Faktem jest, iż rozproszone marki często nie są przygotowane na pełne wykorzystanie cyfrowej rewolucji, mając tendencję do kurczowego trzymania się tradycyjnych praktyk. Lokalni marketerzy zdają sobie jednak sprawę z konieczności lokalnego zaangażowania swoich odbiorców z pomocą nowoczesnych technologii. Platformy LMA są do tego w pełni dostosowane – pozwolą nie tylko zwiększyć zyski przy jednoczesnym zmniejszeniu budżetu na reklamę, ale także udoskonalić wielokanałowe lokalne działania, zachowując przy tym pełne wsparcie marketingu korporacyjnego.
Według najnowszego raportu Gleanster Research, oczekiwany wzrost dochodu może wynieść aż 62%, przy redukcji kosztów sięgającej nawet 52%. Do niekwestionowanych zalet zaliczyć można także fakt, iż scentralizowany dostęp do standardów marki pozwala na personalizację materiałów zgodnie z odgórnymi regulacjami. To z kolei pozwala nie tylko na zarządzanie spójnością marki, ale i zwiększenie cyfrowego zaangażowania odbiorców na poziomie lokalnym. Niewątpliwie zmniejsza się również czas cyklu kampanii, a jej efekty widoczne są znacznie szybciej i znacznie wyraźniej.
LMA w SALESmanago Marketing Automation
SALESmanago Marketing Automation, dzięki zaawansowanym możliwościom konfiguracji kont użytkownika, współdzielenia kampanii marketingowych i ustawień dostępu do danych przechowywanych w systemie, wręcz idealnie sprawdza się w firmach, które potrzebują realizować spójne działania marketingowe w całej grupie oraz zostawić swobodną rękę w samodzielnym realizowaniu działania przez lokalne jednostki. Pełne wykorzystanie funkcjonalności SALESmanago pozwala centrali realizować, analizować i kontrolować podstawowe działania marketingowe dla całej grupy. Możliwość współdzielenia i udostępniania poszczególnych elementów kampanii marketingowych takich jak szablony wiadomości lub reguły automatyzacji pozwala zadbać o spójność graficzną wszystkich przekazów i pozostawia lokalnym jednostkom możliwość edytowania i dopasowywania komunikacji do lokalnych uwarunkowań. Możliwe jest również prowadzenie własnych indywidualnych działań na podstawie udostępnionych lub stworzonych samodzielnie procesów. Przewagą SALESmanago jest to, że w spójny sposób możliwe jest połączenie działań lokalnych i centralnych przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad realizowanymi pracami po stronie centrali.