Mamy 2021 rok, a ty nadal nie wiesz jaki wkład w dzisiejszą technologię miał Stanisław Lem? Najwyższy czas się dowiedzieć!

 
 

O Stanisławie Lemie wiemy zazwyczaj tyle, ile udało nam się przeczytać na lekcji języka polskiego, jeszcze w szkole podstawowej. Autor ten często pozostaje wykluczony z naszych dorosłych lektur, zapewne dlatego, że jest kojarzony głównie z „Bajkami robotów”.  Warto jednak zgłębić jego dzieła, chociażby po to, żeby dowiedzieć się ile z wymyślonych przez niego futurystycznych dla tamtych czasów technologii, okazało się dziś przedmiotami użytku codziennego. E-booki, tablety, smartfony, a nawet internet – wszystko to znajdziemy w literaturze sprzed ponad pół wieku.

 

Kim był Lem?

 

Zanim przejdziemy do opisu tajemniczych technologii, o których wspomniałam wcześniej, chciałbym przybliżyć nieco postać ich autora dla tych, którzy nie mieli jeszcze okazji się z nim zapoznać.

 

W 2021 r. obchodzimy setną rocznicę urodzin Stanisława Lema, stąd rok ten został ochrzczony jego imieniem. Honorując jego pamięć, postanowiliśmy napisać serię tekstów nawiązujących do jego prac, jako że w naszej branży technologia stanowi główny filar. Najpierw jednak chciałabym przybliżyć samą postać pisarza. 

 

Aby pokrótce określić daty i metryki niezbędne czytelnikowi do zrozumienia okoliczności powstania jego dzieł, Stanisław Lem urodził się prawie sto lat temu, 12 lub 13 września, we Lwowie, w międzywojennej Polsce. Sam Lem utożsamiał się z datą 13, ale jego rodzina zmieniła tę pozycję w akcie urodzenia na 12 września, żeby uniknąć pecha wynikającego z przesądu. Z perspektywy czasu – chyba im się udało. Mały Stanisław nauczył się pisać już w wieku 4 lat, a pierwszy list, który napisał, zaadresowany był do jego ojca i mówił o pierwszym samodzielnym załatwieniu się do wiejskiego wychodka z dziurą w desce. 

 

Karierę pisarską rozpoczął w wieku 25 lat, kiedy to zainspirowany Wisławą Szymborską (i nie najlepszą sytuacją finansową), zaczął pisywać wiersze i opowiadania do magazynów, wśród których znalazły się „Kocynder śląski”, czy „Tygodnik Powszechny”. W 1948 r. Lem zaczął pisać swoją pierwszą powieść „Szpital Przemienienia”, który przez kolejne 8 lat nie został wydany, z powodu panującej w kraju cenzury. W 1951 r. napisał pierwszą powieść sci-fi, która przyniosła  autorowi niespodziewany sukces i natchnęła do pisania książek o tematyce futurystycznej. Lem w niedługim czasie zaskarbił sobie tytuł jednego z najlepszych autorów w tejże tematyce.

 

Pomysły Lema sprzed 50 lat ziszczają się na naszych oczach

 

Słysząc słowa takie jak optony, trionsandy, lektony czy fantomatony wyobrażamy sobie… no właśnie, co sobie wyobrażamy? Nawet nie znając lektur Lema, nadajemy tym wyrazom znaczenie jakby fantastyczne. Po prostu aż proszą się, żeby skojarzyć je z tematyką sci-fi i faktycznie, właśnie stamtąd pochodzą. Mało tego, czytając ten tekst, używasz przynajmniej jednego z nich. Część z tej magicznej otoczki wokół Lema stanowi tajemnica, w jaki sposób był on w stanie opisać w swoich książkach, to czego my dziś używamy na co dzień. Tak więc – dowiedz się, które z istniejących dziś urządzeń, powstało w głowie pisarza na długo przed faktycznym planem ich stworzenia?

 

E-booki i audiobooki 

 

Książki to były kryształki z utrwaloną treścią. Czytać można je było przy pomocy optonu. Był nawet podobny do książki, ale o jednej, jedynej stronicy między okładkami. Za dotknięciem pojawiały się na niej kolejne karty tekstu”. […] Publiczność wolała lektony – czytały głośno, można je było nastawiać na dowolny rodzaj głosu, tempo i modulację.

 

Po przeczytaniu tego fragmentu czytelnicy zazwyczaj doznają niemałego szoku, myśląc sobie: „Przecież ja znam to urządzenie!”. Tak, zgadza się – jeżeli pomyśleliście o e-bookach, to rzeczywiście nie jesteście w błędzie. Wchodząc w tę retorykę nieco głębiej, książka w postaci małego kryształka, w naszym rozumieniu będzie czymś jak karta pamięci, a opton jej czytnikiem – jak Kindle, albo tablet. Co do lektonów, zaryzykowałabym stwierdzenie, że to audiobooki, z możliwością dopasowania głosu i tempa czytającego. Powyższy cytat pochodzi z książki „Powrót z Gwiazd”, napisanej 40 lat przed pierwszą próbą stworzenia e-booka.

 

Smartfony

 

Czytając „Obłok Magellana”, docieramy do fragmentu, przez który aż otwieramy usta ze zdziwienia. A może to tylko moje wrażenie? Przeczytajcie sami:

 

Posługujemy się nim dziś, nie myśląc wcale o sprawności i potędze tej olbrzymiej, niewidzialnej sieci opasującej glob; czy w swej pracowni australijskiej, czy w obserwatorium księżycowym, czy w samolocie – ileż razy każdy z nas sięgał po kieszonkowy odbiornik wywoławszy centralę Biblioteki Trionów, wymieniał pożądane dzieło, by w ciągu sekundy mieć je już przed sobą na ekranie telewizora”.

 

Jeżeli nerwowo zerkacie teraz na swoje telefony – strzał w dziesiątkę. Kieszonkowe odbiorniki bez wątpienia przywodzą na myśl telefony komórkowe, ale fakt, że są one podłączone do tajemniczej sieci oplatającej Ziemię, nakazuje myśleć stricte o smartfonach. Są one podłączone do sieci i oczywiście mają możliwość wyświetlania ekranu na telewizorach. To wręcz przerażająco intrygujące!

 

Internet

 

W tej samej powieści co w przykładzie powyżej Lem opisał przyszłość, w której ludzie mieliby dostęp do ogromnej wirtualnej bazy danych zwanej „Biblioteką Trionów”. Z tej biblioteki użytkownicy mogliby czerpać dowolne informacje, a także otwierać je na kieszonkowych odbiornikach, czyli po naszemu – korzystać z Internetu za pomocą smartfona. 

 

„Trion może magazynować nie tylko obrazy świetlne, sprowadzone do zmian jego struktury krystalicznej, a więc podobizny stronic książkowych, nie tylko wszelkiego rodzaju fotografie, mapy, obrazy, wykresy czy tablice, jednym słowem wszystko, co można przedstawić w sposób dostępny odczytaniu wzrokiem. Trion może magazynować równie łatwo dźwięki, a więc głos ludzki, jak i muzykę, istnieje też metoda „zapisu woni”.

 

W porządku, może jeszcze nie znaleźliśmy sposobu na zapis zapachów, ale wszystko przed nami! 

 

Lem zmarł w 2006 r., co oznacza, że zdążył zobaczyć, jak spełniają się niektóre z jego przewidywań, w tym Internet. Choć wydawał się być bardzo podekscytowany tą ideą, jego pierwszą myślą po zetknięciu się z nowymi mediami były słowa: „Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów”.

 

Lem był jasnowidzem, czy raczej geniuszem?

 

Jasnowidz, podróżnik w czasie, czy władca nad wiedzą tajemną – możemy nazywać Lema wszystkimi tymi terminami jeśli bardzo chcemy, ale fakt jest taki, że był on po prostu piekielnie dobrym artystą. Jego geniusz polegał na wsłuchiwaniu się w pragnienia czytelników, przekształcając je na szalone pomysły, które jak się okazuje – wcale nie są aż tak szalone. 

 

Umiejętność dokładnej i rzetelnej obserwacji swojego otoczenia i dopasowania go do oczekiwań publiczności, pozwoliła na stworzenie całkiem nowego świata, który został przelany na papier, a dostęp do niego mieli wszyscy głodni przygód czytelnicy. Lem umiał dostrzec, w którą stronę zmierzał świat.

 

Nie możemy zapomnieć o fakcie, że żył on w okresie międzywojennym, a później II Wojny Światowej, doświadczając stale zmieniającej się technologii wojennej, starającej się dotrzymać tempa tym okrutnym czasom. Biorąc pod uwagę te okoliczności, jego artyzm połączony z inteligencją zadziałały jak katalizator dla niezwykłych pomysłów o alternatywnym świecie, budując urządzenia jeszcze wtedy nieznane, ale nie niemożliwe do wymyślenia, w perspektywie pędzącego świata. 

 

Rzeczy, które opisuje w książkach, są tak uniwersalne, że będą ekscytować czytelników na całym świecie jeszcze przez kolejne sto lat, a nawet dłużej, inspirując kolejne pokolenia pasjonatów science-fiction.

marketing automation

marketing automation

Angelika Filipczyk
Research & Content Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]