Marketing Automation – jak podejść do strategii?

Strategy of a businessmanZ zaciekawieniem śledzę rozwój tematyki marketing automation, zwłaszcza wobec częstych dylematów marketerów, jak włączyć ten trend w aktualne strategie marketingowe. Można zauważyć dwojakie podejście – albo próbuje się „automatyzacją” zastąpić wszystkie inne działania, albo traktuje się ją śladowo, mimo szeregu korzyści jakie niesie.

Muszę się zgodzić z Udi Ziv (Pontis.com), który stwierdził, iż w marketing automation nie chodzi o automatyzację aktualnej strategii marketingowej. Jest to natomiast doskonała okazja do zmiany działań marketingowych i wypełnienia luk powstałych w obecnej strategii firmy. A przy okazji również zautomatyzowania procesów monitorowania otoczenia i przekładania tego na konkretne decyzje biznesowe.

Obecnie mamy do czynienia nie tylko z ogromną ilością danych, ale również dość restrykcyjnie traktowanymi budżetami marketingowymi, zwłaszcza w korporacjach, przez co konieczna często okazuje się zmiana strategii i bardziej zautomatyzowane podejście do prowadzonych działań. Oczywiście nie trzeba od razu zmieniać wszystkiego na raz – równie dobrze możemy pokusić się o stopniowe zmiany zmierzające do zwiększenia złożoności prowadzonych kampanii. Warto jednak wspomnieć o kilku istotnych elementach, które są konieczne zarówno przy układaniu nowej strategii jak też przy zmianach dokonywanych w obecnej. Pozwolę sobie opisać je na bazie własnych działań, przemyśleń i wniosków związanych z marketing automation.

Czego oczekujesz?

Kluczowym elementem w tym przypadku jest określenie co chcemy osiągnąć; czego oczekujemy od wprowadzonych zmian strategicznych. Zmierzam tu oczywiście w kierunku identyfikacji kluczowych celów i zastanowienia się w jaki sposób marketing automation może, czy też ma pomóc je osiągnąć. Należy w tym miejscu konieczne pamiętać, że automatyzacja powinna przede wszystkim uczynić życie naszych klientów łatwiejsze – do określenia celów powinniśmy więc podchodzić ostrożnie, by nie wprowadzić niepotrzebnego bałaganu, który może ich jedynie zrazić.

Odpowiedni ludzie w odpowiednim miejscu

Tworzenie i wdrażanie strategii marketing automation, to wbrew dość powszechnej opinii nie tylko domena handlowców. Niezwykle istotne jest w tym przypadku wzięcie pod uwagę wszystkich działów firmy i współpraca między nimi. Marketing automation ma bowiem wpływ nie tylko na sprzedaż ale również rozwój produktów i usług firmy oraz obsługę klienta. Warto jednocześnie ustalić kto i w jakiej roli będzie koordynował procesy automatyzacji marketingu w firmie.

Nie wszystko naraz

Spotykam się w swojej pracy z sytuacjami, w których z informacji Klientów wynika, iż chcą zautomatyzować wszystkie swoje procesy naraz. Podejście takie jest niestety błędne, gdyż jest to niezwykle trudne do realizacji. Tutaj również chciałbym się powołać na słowa zagranicznego eksperta, a dokładniej George’a Frey (Emarsys), który twierdzi, iż sztuką jest określić realistyczne, osiągalne cele i stopniowo dążyć do pełnej optymalizacji automatyzacji.

Nie tylko e-mail

Z jednej strony nie wszystko naraz, z drugiej zaś – odnoszę wrażenie, że w zbyt wielu firmach automatyzacja ogranicza się jedynie do e-mail marketingu. Warto również zadbać o to by automatyzacja wspomagała personalizację również innych kanałów, takich jak strony www, help desk, smsy czy też kanały społecznościowe.

Podsumowując, jako że patrzę jako strateg na procesy marketing automation, koniecznym jest rozsądne i adekwatne włączanie tego typu narzędzia w proces strategii firmy, nie „wywracając jej” do góry nogami. Spojrzeć na to trzeba po prostu mądrze, realistycznie wdrażając rozwiązania, bez popełniania grzechu niedbalstwa, czy nadgorliwości.

Autor tekstu:

Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb

www.adweb.pl

———————————

Bartłomiej JuszczykBartłomiej Juszczyk – dyrektor zarządzający Grupy Adweb. W sektorze mediów i reklamy działa od ponad 15 lat. Manager, inwestor, ekspert mediów, wykładowca; prywatnie podróżnik, pasjonat motocykli i sportów ekstremalnych, alpinista, teoretyk nauk ekonomicznych w trakcie rozprawy doktorskiej. Autor kilkuset publikacji poświęconych budowaniu marek, wizerunku, promocji firm, zagadnieniom strategii marketingowych oraz wykorzystania Public Relations w kampaniach zintegrowanych; prelegent konferencji i spotkań branży marketingu, PR i IT, wykładowca akademicki warsztatów promocji i reklamy, komentator polskiego rynku marketingu oraz interactive. Promotor niesztampowych kampanii i rozwiązań komunikacyjnych w strategiach marek. Twórca topowej grupy marketingowej – Grupa Adweb, działającej na różnych polach promocji 360.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]