Nie musisz robić tego, co wszyscy robią od zawsze – jak „gilotyna Hume’a” pomoże wyzwolić twoją kreatywność

 
 

“Cudów nie ma!” rzekłby David Hume, jeden z największych myślicieli szkockiego Oświecenia. Jego bezkompromisowo sceptyczna filozofia skierowana była przeciw twierdzeniom religii i metafizyki. Ale i w bardziej przyziemnych kwestiach może się okazać bardzo przydatna.

 

Podstawą naszej wiedzy jest dla Szkota doświadczenie. Ale co to właściwie znaczy? Niektórzy “doświadczyli” spotkań z kosmitami, więc trudno wierzyć we wszystko, co doświadczenie podpowiada. Filozof przeprowadził więc skrupulatną krytykę tego co naprawdę możemy stwierdzić na podstawie danych zebranych tą drogą. Już samo takie podejście jest warte uznania w dzisiejszych czasach, gdy stale jesteśmy bombardowani coraz to nowymi danymi.

 

Hume uważał, że to czego możemy być pewni to jedynie biernie odbierane przez zmysły fakty (jak np. widzę przed sobą komputer) i relacje między ideami oczywiste same przez się (2+2 = 4, trójkąt ma trzy kąty itp).

 

Takie wnioski są bardzo zachowawcze. Przykładowo nie możemy stwierdzić, że pociągnięcie za spust spowodowało wystrzał strzelby. Możemy jedynie powiedzieć, że najpierw widzieliśmy pociągnięcie za spust, a potem usłyszeliśmy wystrzał. Sam związek przyczynowo-skutkowy jest niemożliwy na gruncie empirycznej obserwacji.

 

W nieco mniej radykalnej formie zasada “korelacja to nie to samo co zależność” wykorzystywana jest w różnych badaniach do dziś. Wielkim zagrożeniem dla każdego badacza, od lekarza po analityka giełdowego jest zbyt pochopne uznanie współwystępujących zjawisk za współzależne. Przykładowo, bardzo często pokazuje się gigantów w jakiejś branży i próbuje ich naśladować. Czasami bardzo dosłownie. Ale z tego, że Steve Jobs chodził w czarnym golfie i odniósł wielki sukces nie wynika, że każdy kto zamieni marynarkę czy bluzę na czarny golf wkrótce zostanie właścicielem drugiego Apple…

 

Według szkockiego filozofa tym co sprawia, że dostrzegamy związki przyczynowo-skutkowe jest przyzwyczajenie, że po zdarzeniu A zawsze następuje B. Ale nie oznacza to, że tak musi być!

 

Według Hume’a większość naszej “wiedzy” którą posługujemy się na co dzień jest ze swej istoty niepewna i powstała w wyniku myślowych nawyków, które z praktycznej konieczności wykonujemy. Jeżeli jednak nie można być pewnym prawdziwości jakichś zdarzeń nie jest rozsądnym traktowanie ich jako niepodważalnych dogmatów.

 

Wiele osób, które zrewolucjonizowały jakąś branżę zrobiło to właśnie dlatego, że potrafili zdystansować się od przekonań, które wszyscy wyznawali. Gdy w XIX wieku “wiedziano”, że dalszy rozwój spowoduje niedobór owsa dla koni i zastanawiano się jak tym niedoborom zaradzić, niektórzy spojrzeli z dystansu na odwieczne zasady jakimi rządziła się branża transportowa i wymyślili najpierw kolej, a później samochód. Okazało się, że “prawda” jakoby transport nie mógł obejść się bez koni była w rzeczywistości złudzeniem. 

 

“Nie można z tego “co jest” wnioskować o tym “co powinno być” to najpopularniejsze streszczenie koncepcji przez XX wiecznych badaczy nazwanej “gilotyną Hume’a”.

 

Szczególnie w ubiegłym stuleciu wywołała ona poważną dyskusję wśród etyków. To co powinniśmy robić i jak powinniśmy się zachowywać nie jest faktem, ani matematyczną relacją, nie jesteśmy więc tego w stanie z całą pewnością stwierdzić. Owszem, możemy rozmawiać o tym, co inni uważają za słuszne, ale to inna sprawa niż to co naprawdę jest słuszne. 

 

O ile w etyce to czy uznamy zasadę gilotyny Hume’a za słuszną wiąże się z wielką stawką, o tyle w pracy zawodowej jest to świetne podejście do tego by wyzwolić swoją kreatywność z okowów uznanych w branży zwyczajów. Świadomość tego, że “to jak się robi” jest wyłącznie zwyczajową praktyką, która w odpowiednich warunkach może okazać się błędna sprawia, że dużo łatwiej nam ją podważyć.

 

Trzeba jednak pamiętać, że Hume nie był sceptykiem totalnym. 

 

Nie popadał w nihilizm i nie odrzucał w codziennym życiu zdrowego rozsądku. Jego filozofia miała w sobie praktycznego ducha i skłaniała się nie do tego, by odrzucać powszechne mniemania, lecz by traktować je z dystansem i wiedzieć, kiedy można z nich zrezygnować. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.