Nienawistna 8 + Parszywa 12 = 20 sposobów na zmarnowanie pieniędzy na marketing (szczególnie w MŚP)

Hands and burnning money - business concept

Kiedy masz napięty budżet, nie możesz sobie pozwolić na błędy w dystrybucjii środków i każdą złotówkę oglądasz kilka razy, zanim zdecydujesz się ją wydać. Jednak wiele małych przedsiębiorstw i start-upów powtarza wciąż te same błędy. Jakie?


10 pomysłów na omnichannel marketing dla małych biznesów. Pobierz darmowego ebooka


 

Nienawistna ósemka Briana Suttera, czyli jak małe firmy marnują pieniądze

 

Brian Sutter z pisma Entrepreneur wynotował 8 najczęstszych marketingowych potknięć, jakie przytrafiają się małym i średnim firmom. Oto one:

  1. Przeinwestowujesz w social media. Pamiętaj, że to platformy, nad którymi nie masz zbyt wiele kontroli i jedna zmiana algorytmu może mieć dramatyczny wpływ na Twoje relacje z klientami. Dlatego powinieneś używać SM do kierowania ruchu na Twoją stronę lub zbierania adresów email, nie zaś jako izolowanej płaszczyzny komunikacji. Jeżeli Twoja relacja z klientami jest oparta o Facebooka, co zrobisz, kiedy Zuckerberg nieoczekiwanie zmieni zasady gry lub podniesie opłaty za reklamy w serwisie? Media społecznościowe dają obietnicę szybkiego i bezpośredniego kontaktu, jednak to nie może być jedyne ani najważniejsze miejsce spotkania z odbiorcami.
  2. Nie znasz klientów. Kiedy nie rozumiesz swojej grupy docelowej, jak możesz ich przekonać do swoich produktów?
  3. Masz wysokie oczekiwania. Chcesz podbić świat, najlepiej w przeciągu miesiąca. Szukasz growth hacków i skrótów. Nosisz koszulkę z napisem “Jestem growth hackerem. By oszczędzić czas załóżmy, że nigdy się nie mylę” i pielęgnujesz nierealistyczne wyobrażenia o sukcesie? Przez to brak Ci cierpliwości do tradycyjnych metod czy organicznego budowania bazy.
  4. Nie śledzenisz skuteczności działań. W efekcie nie wiesz, co działa, a co nie, i nie możesz powtórzyć sukcesu skutecznych kampanii.
  5. Nie wiesz, co przyciąga najcenniejszych klientów. Każda firma ich ma: osoby, które kupują dużo, są lojalne, chętnie otwierają i klikają Twoje wiadomości. Prawdopodobnie już ich zlokalizowałeś, ale czy umiesz powiedzieć, skąd ich pozyskałeś i dlaczego z Tobą są? Jeśli nie, nie będziesz w stanie powtórzyć tego sukcesu i zdobyć więcej takich użytkowników.
  6. Stosujesz tę samą strategię przez lata. Krajobraz marketingowy zmienia się bardzo szybko, pojawiają się nowe narzędzia i platformy, zwyczaje odbiorców ewoluują. Czy Twoja taktyka odpowiada na te niestałe okoliczności? Upewnij się, że Twoja taktyka jest oparta na aktualnym obrazie sytuacji (preferencje i zachowania klientów, ich ulubione kanały, urządzenia, z jakich korzystają).
  7. Dzielisz wysiłki na więcej kanałów, niż pozwalają na to zasoby.  Kiedy masz ograniczony budżet, nie możesz pozwolić sobie na luksus inwestowania we wszystkie kanały. Mała kwota, rozproszona na wiele obszarów, zupełnie się rozpłynie i nie osiągniesz żadnych widocznych rezultatów.
  8. Inwestycja w jedną spektakularną kampanię. Odwrotne podejście również może zakończyć się katastrofą. Jedna, imponująca akcja (np. wykupienie reklamy w poczytnym piśmie) nie odniesie większego skutku, jeżeli pozostaje w izolacji. Ani nie buduje marki, ani nie przyciąga znaczącej ilości odbiorców.

 

Te 8 pomyłek może boleśnie zranić małe przedsiębiorstwo. Ale na tym lista możliwych potknięć się nie kończy. Dlatego do listy Suttera dodaliśmy jeszcze parszywą 12.

 

Parszywa 12: błędy w budżecie marketingowym MŚP

 

  1. Wydawanie zbyt wiele na pozyskiwanie ruchu. Czy wydajesz dużo na przyciągnięcie jednorazowo wielu odbiorców na stronę? To świetnie, jednak jeżeli nie możesz ich przy sobie zatrzymać, wysiłek jest daremny. Jednym z największych wyzwań jest znalezienie właściwych proporcji między zdobywaniem nowej publiczności a marketingiem do już zdobytej bazy i dbaniem o jakość tej komunikacji. Mowa tu o rozwiązaniach takich jak edukacja (np. Lead Nurturing), personalizacja czy segmentacja bazy.
  2. Niedocenianie obecnych klientów. Marketerzy często skupiają się na zdobywaniu nowych klientów, ale co z tymi, których już mają? Upsell, cross-sell i inne formy zwiększania zysku per klient to niedoceniane strategie, które nie tylko zwiększają sprzedaż, ale i budują lojalność odbiorców.
  3. Brak personalizacji. Wiele małych firm twierdzi, że ma zbyt małe bazy kontaktów, by personalizować komunikację, a w efekcie wysyłają masowe emaile bez żadnego śladu ludzkiego podejścia. Jednak wskaźniki otwarć takich wiadomości spadły 4-krotnie w ciągu ostatnich 5 lat, pisze Ian Micheals z Gleanstera. Nikt nie otwiera wiadomości, która nie jest dla niego w wyraźny sposób istotna i niesie konkretną korzyść.
  4. Branie lojalnych klientów za pewnik. Jeżeli jesteś przekonany, że Twoi klienci “po prostu są wierni”, ale nie wiesz, dlaczego, ani jak tę więź wzmocnić, pozwól, że przywołamy statystykę: 8 na 10 konsumentów przechodzi do innego sprzedawcy, jeżeli otrzymuje lepsze warunki. Wniosek? Lojalność powinna być aktywnie pielęgnowana.
  5. Skupianie się na metrykach próżności. Vanity metrics to wszystkie te wskaźniki, których wzrost przyjemnie oglądać, ale nie przekładają się one na realne zyski. Tak jest np. z lajkami na Facebooku: miło je mieć, ale jaki mają wpływ na sprzedaż? A Twoi obserwatorzy z Instagrama? Czy coś kupują? Mierz zaangażowanie odbiorców w mediach społecznościowych, ale nie przeceniaj ich i nie trać z horyzontu kluczowych wskaźników.
  6. Kopiowanie. Naśladowanie liderów niekoniecznie przyniesie te same rezultaty. I choć warto się im uważnie przyglądać, a czasem powielać ich rozwiązania (w końcu, jak mawiał Picasso, “wielcy artyści kradną”), raczej zachowuj ostrożność. Zaczynaj zawsze od rozpoznania swojej publiczności i niech jej potrzeby będą najważniejszym drogowskazem.
  7. Brak autentyczności. Czy starasz się zadowolić wszystkich dookoła i sprawić, by wszyscy możliwi klienci i potencjalni klienci kochali Twoje produkty bezwarunkowo? Jeżeli żywisz taką fantazję, prawdopodobnie brak Ci zidentyfikowanej grupy docelowej. Czego chcą Twoi odbiorcy? Jakie wartości dzielą? Jeżeli nie masz precyzyjnych odpowiedzi na te pytania, zmarnujesz masę czasu oraz utracisz to, co wyróżnia Cię od innych. Oryginalność pociąga za sobą emocje, które wywołujesz – tak pozytywne, jak negatywne. Gdy nie wywołujesz złości i gniewu, nie masz też mocy ani wyrazistości, by wzbudzić prawdziwą radość, śmiech czy sympatię. To transakcja wiązana.
  8. Budujesz markę. Jeremy Hendon powiada: “Sprzedaż tworzy markę, nie odwrotnie”. Mocno powiedziane, ale dobrze opisuje paradoksalna sytuację małych biznesów, które zaczynają budować dom od dachu: zaniedbują podstawy, a koncentrują się na zdobyciu rozpoznawalności.
  9. Przedkładanie urody nad funkcjonalność. Kiedy projektujesz stronę, landing page czy materiały, upewnij się, że kreacja w jasny sposób komunikuje przekaz. Czy po pierwszym spojrzeniu można zrozumieć, o co chodzi i co użytkownik ma zrobić? Czy stroną można wygodnie nawigować i znaleźć pożądaną informację? Czasem ułatwienie obsługi wymaga uproszczeń cz zaburzenia konsekwencji wizualnej. Wtedy oprzyj się pokusie stworzenia czegoś pięknego i idealnego – po prostu wiedz, że funkcja jest ładniejsza(ważniejsza). Nie bez przyczyny brzydkie strony lepiej sprzedają – to nie uroda strony www jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o zakupie czy konwersji. Innymi słowy, nie bój się, jeśli musisz nieco oszpecić swój przepiękny design.
  10. Brak testów. Wszyscy kochają testy A/B, od Baracka Obamy po Twoją sąsiadkę, która prowadzi mały ecommerce z ciastkami dla psów. Dzięki nim wiesz, co naprawdę podoba się Twoim odbiorcom. Kiedy się zastanawiasz, jaki wybrać kolor czy nagłówek, po prostu to przetestuj. Im wiecej elementów przetestujesz, tym bardziej intuicyjna oraz przyjazna użytkownikowi będzie Twoja strona.
  11. Zły dobór narzędzi. Kiedy zaczynasz, łatwo dać się zwieść błyszczącym nowym aplikacjom (jak software do planowania dyskusji w social media) oraz pominąć istotne narzędzia, które dają wymierne rezultaty, takie jak CRM czy Marketing Automation. Przy ponad 4000 technologii, z których możesz wybierać, ciężko się zdecydować, a łatwo oddalić od realnych potrzeb firmy.
  12. Fantazja o szybkim wzroście. Kiedy wszędzie czytasz o Growth Hackerach, którzy w miesiąc robią miliony (i chętnie dzielą się opowieściami o swoim sukcesie), zaczynasz pragnąć tej samej sławy – i tych samych pieniędzy. Nawet gdy prowadzisz mały niszowy sklepik internetowy.

 

Hej, właściciele małych biznesów i marketerzy, podzielcie się swoimi doświadczeniami! Jakie przeszkody napotkaliście? Jakie błędy popełnialiście?


Dowiedz się więcej: sprawdź rozwiązania SALESmanago dla małych ecommerce’ów


 

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]