O czym nie możesz zapomnieć tworząc kampanię e-mail marketingową?

Postman with envelope and e-mail signE-mail marketing po okresie pewnego zastoju spowodowanego zmęczeniem otaczającym nas z każdej strony spamem znów wraca do łask nie tylko przedsiębiorców, lecz także odbiorców naszych treści. Po początkowym zachwycie mediami społecznościowymi, w szczególności komunikacją z potencjalnymi klientami za pomocą Facebooka, znów zaczynamy korzystać z innych, równie skutecznych form dotarcia do potencjalnych klientów.

Coraz więcej firm inwestuje czas i pieniądze w budowanie efektywnych baz adresowych, coraz częściej też zdarza mi się subskrybować interesujące mnie sklepy internetowe czy firmy usługowe. Nadal jednak jest to sytuacja bardzo wyjątkowa. Większość przedsiębiorców nadal ma olbrzymi problem z przeprowadzeniem skutecznej kampanii e-mail marketingowej. O czym powinniśmy pamiętać rozpoczynając przygodę z tą formą reklamy?

Daj użytkownikowi powód…

Dlaczego powinienem zapisać się właśnie na Twój newsletter? Jaką wartość z tego tytułu otrzymam? Korzystając ze sklepów internetowych zauważam smutną tendencję do prezentowania suchej informacji, mówiącej o możliwości pozostawienia własnego adresu e-mail. Rezygnuję w zdecydowanej większości przypadków. Nie otrzymując w zamian żadnej wartości dodanej nie mam powodu, by pozostawiać swój adres w kolejnym miejscu w sieci.

Jakie korzyści można zaproponować użytkownikowi? Możliwości jest zazwyczaj wiele. Instrukcje, poradniki, darmowe materiały, e-booki, wiedza dzięki której staniemy się czymś więcej, niż tylko kolejnym sklepem internetowym z podobnymi do siebie produktami. Zostawię swój adres e-mail jeżeli w zamian otrzymam coś, co będzie miało dla mnie jakąkolwiek wartość.

Tytuł wiadomości to połowa Twojego sukcesu

Dobrym tytułem jesteśmy w stanie nie tylko zachęcić odbiorcę do otwarcia naszej wiadomości lecz także przekonać do skorzystania z naszej oferty. To pierwszy element, z jakim mamy styczność odbierając wiadomość w programie pocztowym. To on zazwyczaj decyduje o tym, czy tą wiadomość w ogóle przeczytam. Co ciekawe, promowane w wielu miejscach triki związane z formułowaniem tytułu zazwyczaj się nie sprawdzają.

W wielu poradnikach znaleźć można sposoby na wyróżnienie się z tłumu wiadomości, jakie trafiają do nas każdego dnia. Znaczki, symbole czy zbyt natarczywe słowa nie tylko mogą zostać uznane przez filtry jako spam lecz także negatywnie wpłynąć na odbiór samej wiadomości. W tym miejscu warto zaznaczyć, że tytuł wiadomości nie powinien być dłuższy niż 50 znaków. Aplikacje mobilne czy też niektóre programy pocztowe nie wyświetlają tytułów dłuższych niż podana powyżej wartość.

Newsletter to nie miejsce na długie treści

Zdarza mi się otrzymywać wiadomości mailowe, których przeczytanie wymaga ode mnie poświęcenia ogromnej ilości czasu. Eseje zawierające co najmniej kilka akapitów, odczytywane w programie pocztowym, to nie najlepsza forma komunikacji. Niejednokrotnie zdarzyło mi się usunąć wiadomość bez zapoznania się z jej treścią. Jeżeli nadawca nie był w stanie uszanować mojego czasu, nie doceniłem również jego starań.

Tworząc wiadomość, którą mamy zamiar przekazać osobom znajdującym się w naszej bazie adresowej skupmy się na najważniejszych treściach, dzięki którym zwrócimy uwagę naszego odbiorcy. Dłuższe materiały warto zamieścić na naszej stronie internetowej bądź blogu i wykorzystać newsletter do promocji tych właśnie adresów. Pomimo różnych badań nie istnieje sztywna granica dotycząca ilości znaków, jakie powinniśmy użyć w wiadomości. Warto więc zachować rozsądny umiar, testując skuteczność kolejnych wiadomości.

Testy i analiza podstawą udanej kampanii

Nigdy nie jesteśmy w stanie już podczas pierwszej wysyłki naszego newslettera z góry przewidzieć reakcji odbiorców naszej listy adresowej. Nadal jednak zaskakująca większość właścicieli z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie używa podstawowych narzędzi analitycznych, mających szansę pomóc w rozwoju naszego biznesu. Przeprowadzając najprostsze testy A/B, polegające na wysyłce dwóch różniących się od siebie kilkoma elementami maili, jesteśmy w stanie stwierdzić która z wersji generuje nam bardziej satysfakcjonujące statystyki.

Bez względu na uzyskiwane wyniki zawsze istnieją elementy, które jesteśmy w stanie poprawić. Większość narzędzi do e-mail marketingu udostępnia nam nie tylko podstawowe statystyki, dzięki którym jesteśmy w stanie wyciągnąć wnioski co do skuteczności naszych działań. Poprawa współczynnika otwarć czy też liczby przekierowań na naszą stronę internetową jest więc jak najbardziej możliwa nawet bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy analitycznej.

***

Wymienione powyżej elementy to tylko część strategii prowadzącej do sukcesu naszej kampanii e-mail marketingowej. Z doświadczenia wiem jednak, że nadal są to najczęściej popełniane błędy w trakcie prac nad własnym newsletterem, szczególnie w sytuacji, gdy nie zlecamy tych działań profesjonalistom. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na główne czynniki wpływające na efektywność naszych działań. Kiedy opanujemy podstawy działań e-mail marketingowych, przejść możemy do bardziej złożonych rozwiązań.

 ————————————–

Autorem tekstu jest Artur Smolicki – specjalista marketingu internetowego, pasjonat mediów społecznościowych oraz możliwości tworzenia biznesu w sieci.

artur smolickiOd ponad 5 lat współpracujący z wieloma polskimi oraz światowymi markami budując ich wizerunek oraz doradzając w kwestii podejmowanych działań marketingowych. Analityk internetowy, skupiający się na efektywnym wykorzystaniu narzędzi marketingu internetowego. Ze szczególnym zainteresowaniem śledzi trendy zachodzące w sektorze MŚP oraz branży e-commerce. Subiektywny bloger, poruszający tematy związane z biznesem, reklamą oraz szeroko pojętą aktywnością w Internecie. Prelegent oraz szkoleniowiec, uczestnik konferencji branżowych w Polsce oraz za granicą. Autor wielu publikacji oraz artykułów, prezentowanych w takich magazynach jak Marketing w Praktyce, Marketer Plus czy też Bloomberg Businessweek Polska.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]