Obietnica za obietnicą, zagadka za zagadką

Obietnice powstały z myślą o ulepszeniu pracy z kodem asynchronicznym, z jakim mamy do czynienia w JavaScripcie. Ich podstawowe zalety to lepsza kontrola w zakresie synchronizacji wywołań, obsługa błędów oraz lepsza czytelność. Obiekt Promise został wprowadzony w ECMAScripcie 2015 (wcześniej ES6) w czerwcu 2015 roku Specyfikację można znaleźć tutaj, natomiast wsparcie prezentuje się następująco:

Jak widać, jeśli chcemy wspierać Internet Explorer, musimy posiłkować się polyfillem (można znaleźć go tutaj lub tutaj).

O czym w ogóle mowa? Promise jest obiektem, który jest używany jako symbol zastępczy dla ostatecznych wyników odroczonych i najczęściej asynchronicznych obliczeń. Przy utworzeniu, obietnica jest w stanie oczekiwania, a jej rezultat to undefined. Stan obietnicy p może być:

  • wypełniony, jeśli p.then(f, r) kolejkuje zadanie do wywołania f,
  • odrzucony, jeśli p.then(f, r) kolejkuje zadanie do wywołania r,
  • oczekujący, jeśli nie jest wypełniony ani odrzucony,
  • ustalony, jeśli nie jest oczekujący,
  • rozstrzygnięty, jeśli obietnica p została ustalona lub jest zablokowana, aby dopasować swój stan do stanu innej obietnicy.

A po co nam obietnice? Spójrzmy na poniższy przykład, w którym mamy funkcje zapisujące notatki i sztucznie wywołane opóźnienie 2000ms, które mogłoby mieć miejsce np. podczas przesyłania na serwer. Aby zawsze otrzymać aktualną listę notek, użyliśmy odwoływania się do callbacków, co jak widać szybko tworzy nam brzydkie schodki:

Jak tego uniknąć? Tu właśnie na pomoc przychodzą nam obietnice, które mogą uprościć powyższy kod do takiej oto postaci:

Przejdźmy w takim razie do rozgryzienia obietnic krok po kroku. Poniżej widzimy podstawową deklarację i użycie obiektu Promise:

Jak widać, cała rzecz przedstawia się dosyć intuicyjnie, więc bez większych wstępów przejdźmy do ćwiczeń – postaraj się odgadnąć, jaki będzie wynik, a rezultaty będą widoczne po najechaniu kursorem na rozmycie pod obrazem.

// 1

// 1

Jak dotąd wszystko jasne prawda? Więc jak myślisz, co dostaniemy poniżej:

// 1, dlatego, że promise oczekuje tylko jednego rezultatu, drugi dotrze już po jego rozwiązaniu

Skoro znasz już odpowiedź na powyższe zadania, jak uważasz, co zostanie wylogowane w takich sytuacjach:

// 1, dlatego, że Promise może być albo wypełniony, albo błędny, nigdy oba na raz – tutaj pierwszy był resolve

// 2, gdyż tym razem pierwszy był reject

Oprócz wyżej pokazanych metod na rozstrzyganie obietnic, mamy jeszcze kolejne, bardzo pomocne w sytuacjach, gdy używanych promise’ów jest kilka:

Teraz, gdy już o obietnicach wiemy więcej, czas pójść o krok (lub parę) dalej :) Przyjrzyjmy się poniższym przykładom:

// 1 1 1, gdyż ustawiliśmy 3 listenery na sukces

// 1 undefined undefined, gdyż kolejne funkcje nic nie zwracają!

// 1 2 3

// 1 2 4

A teraz, mając w pamięci powyższe przykłady, ten poniżej powinien wylogować… no właśnie, co? Udało się? ;)

// 1 catch wywołany zostanie tylko przez pierwszego rejecta – aby wejść do kolejnych funkcji musielibyśmy mieć .then() jak wyżej lub zwrócić błąd

Tak więc po raz kolejny zbierzmy wszystkie zdobyte informacje do tej pory, i pochylmy się nad poniższym kodem:

// 1 2 3

Użyjmy teraz do przykładu obiektu Error:

// 1 2 Error: 3

A co w przypadku zwrócenia Promise.resolve()?

// 10 20

Jeszcze jeden przykład z Erorrem:

// 1 Error: 2 4

Jak myślisz, jaką kolejność otrzymamy tutaj?

// 1 2 3

Mam nadzieję, że czujesz się już w miarę pewnie, gdyż zaraz przyspieszamy! Weźmy pod lupę takie przykłady:

// 1 3 2 4

// 1 3 4 2

A teraz wróćmy do użycia setTimeout(). Co otrzymamy poniżej? Hmm…

// automation marketing SALESmanago

Skoro tak, to analogicznie poniższy przykład powinien dać…

// manago SALES

I na tym zakończymy dzisiejsze ćwiczenia! Postaraj się teraz wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę i dziel się nią z innymi, powodzenia!

Jędrzej Jurek
Front-End Developer

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]