Obsługa klienta staje się jednocześnie coraz trudniejsza i coraz ważniejsza w czasie pandemii

 
 

Dobrze działająca obsługa klienta jest dziś niezwykle ważna dla firm i z czasem będzie jeszcze ważniejsza. 90% klientów decydując się na współpracę z firmą bierze pod uwagę  jej poziom, a zaledwie w zeszłym roku 49% konsumentów zdecydowało się przejść do konkurencji ze względu na kiepską obsługę klienta. Retencja klientów jest niezwykle ważna i opłacalna, ale z czasem jej utrzymanie stanie się jeszcze trudniejsze.

 

Pandemia COVID znacznie przyspieszyła nasze przejście na zakupy online i chociaż stworzyła wiele możliwości biznesowych w świecie eCommerce, zmusiła nas również do zmierzenia się ze swoistą barierą – barierą komunikacji. W sprzedaży detalicznej wynajęcie pomocy sklepowej, czyli tzw. „Witających”, jest tanie, wydajne i rozwiązuje część problemów związanych z obsługą klienta. W Internecie tak nie jest, pod pewnymi względami sprawy są łatwiejsze, a pod innymi znacznie trudniejsze. Ze względu na zwiększoną liczbę klientów, bezpośrednia i osobista komunikacja między firmą a użytkownikami jest trudniejsza, w międzyczasie firmy starają się znaleźć sposoby na zautomatyzowanie jak największej jej części. Można to zrobić, ale trzeba to zrobić sprytnie. Dlatego przedstawimy tutaj, jak podejście do obsługi klienta musi nadążać za zmianami w zachowaniu klientów i jak sobie z tym wszystkim radzić dzięki automatyzacji marketingu.

 

Nowy konsument będzie potrzebował pomocy i odpowiednich narzędzi do robienia zakupów online

 

Zmiany w sposobie prowadzenia naszych codziennych czynności powodują, że podchodzimy do zakupów inaczej niż kiedyś. Ponieważ większość naszych zakupów odbywa się w Internecie, teraz musimy przejmować się takimi rzeczami, jak możliwość wybrania produktu wyłącznie na podstawie zdjęć w galerii, wybór odpowiednich metod płatności, kosztów i czasu dostawy produktu. Ale ważniejsze jest to, co dzieje się później. Niestety, niektórzy klienci będą chcieli zwrócić produkt lub będą potrzebować dodatkowych wyjaśnień dotyczących jego używania, często będą ich potrzebować przed dokonaniem zakupu, a wiele nowoczesnych firm eCommerce pozostaje w tej kwestii w tyle.

 

Wcześniej można było pójść do sklepu i wytorować sobie drogę do znalezienia sprzedawcy lub menedżera, z którym można porozmawiać o swoich problemach. Nie ma już takiej możliwości, ponieważ użytkownicy kupują online, ale problemy pozostają. To sprawia, że ​​klienci są nieufni i ostrożni, co z kolei utrudnia dotarcie do nich. Podczas gdy wcześniej klient mógł łatwo założyć, że jeśli coś pójdzie nie tak, będzie mógł wrócić do sklepu i to rozgryźć, nie jest już tego taki pewien. Tu pojawia się zatem dylemat: możliwość uspokojenia umysłu klienta na ten temat jest niezwykle korzystna na dłuższą metę. Badania pokazują, że klienci wydają więcej, jeśli są zaangażowani i średnio są skłonni zapłacić 17% więcej firmom z dobrą obsługą klienta.

 

Klienci będą wymagali zadbania o ich potrzeby, a potrzeby te będą zależeć od twojej usługi. Nikt nie może wiedzieć lepiej od ciebie, jak to zrobić i do ciebie będzie należało poinformowanie o tym klienta.

 

Wykorzystaj automatyzację marketingu aby szybko przedstawić swojemu klientowi rozwiązania, zanim skontaktuje się z tobą z problemem

 

Wielu uważa, że przy zakupach online praktycznie niemożliwe będzie podejście znane ze starej szkoły – traktowanie wszystkich klientów indywidualnie. W tym miejscu do gry wkracza automatyzacja. Zaczynając, możesz z grubsza oszacować potencjalne problemy, które może mieć twój klient, na podstawie problemów, które mieli inni klienci w przeszłości i zaproponować rozwiązania, zanim problemy się pojawią. Nie musisz topić swojego klienta w wiadomościach, a właściwie zdecydowanie nie powinieneś tego robić, ale warto rozważyć próbę skontaktowania się z nim po jakimś czasie od zakupu, aby ustalić, czy wszystko jest w porządku, pytając o opinie lub prosząc o wypełnienie ankiety.

 

Ale co ważniejsze, musisz reagować na próby komunikacji ze strony użytkownika. Ludzie są skłonni komunikować się za pośrednictwem automatycznych kanałów, 48% klientów najpierw próbuje nawiązać kontakt przez email zanim chwyci za słuchawkę, aby zadzwonić, ale 48% to nie 100%. Nie bez znaczenia jest część klientów, która będzie wymagać kontaktu z rzeczywistymi ludźmi, więc daj im możliwość pozostawienia swoich danych, aby można było się z nimi skontaktować, możesz nawet użyć do tego automatycznych popupów. Ludzie zwykle nie spędzają dużo czasu w witrynach sklepów, a jeśli pozostają u ciebie znacznie dłużej niż jest to wymagane do dokonania zakupu, wyraźnie czegoś szukają. To dobry moment, aby dać im możliwość pozostawienia swoich danych w celu skontaktowania się z nimi (np. za pomocą spersonalizowanego popupu, lub automatycznego wyświetlenia okna czatu z zaproszeniem do zadawania pytań o produkt).

 

Wszystko to może wydawać się oczywiste, ale wcale takie nie jest jest i zbyt często jest lekceważone przez firmy. Twoja strategia związana z obsługą klienta powinna zająć dużo czasu, myślenia i wysiłku, ponieważ udana usługa skutkuje powstaniem klienta poinformowanego, spokojnego i zaangażowanego, a to właśnie taki klient jest skoro do wydawania pieniędzy.

 

Stwórz i utrzymuj na bieżąco swoją bazę wiedzy

 

Jeśli nie możesz obsłużyć ich na czas, musisz dać im odpowiednie narzędzie, aby byli w stanie obsłużyć się sami. Badania pokazują, że bazy wiedzy są najpopularniejszym rodzajem narzędzia samoobsługi, z którego korzystają użytkownicy, gdy nie mogą skontaktować się z przedstawicielem firmy. Może warto taką wprowadzić?

 

Nie zaniedbuj tego tematu – twoja baza wiedzy powinna być łatwa w nawigacji i rzetelnie informatywna. Powinna faktycznie pomóc użytkownikom w stawieniu czoła wyzwaniom, przed którymi mogą stanąć, i musi być stale aktualizowana. Możesz ocenić jej skuteczność po tym, ile czasu spędzają tam twoi użytkownicy i pamiętaj, że zawsze możesz na koniec poprosić o ich opinię na temat serwisu. Ludzie z dużym prawdopodobieństwem zostawią pozytywną opinię, jeśli odniosą sukces, ponieważ w dzisiejszych czasach jest to naprawdę miła niespodzianka. 

 

Cechą charakterystyczną dobrej strategii obsługi klienta nie jest czekanie, aż klient będzie miał problem, ale zapewnianie mu bogactwa rozwiązań, zanim ten problem się pojawi (część z tych problemów można rozwiązać dzięki solidnej strategii onboardingu nowego klienta. Możesz dowiedzieć się więcej na temat tego jak ją usprawnić w tym artykule).

 

Ze względu na to, jak ważne jest utrzymanie zadowolonego i lojalnego klienta oraz jak wiele naszych działań przeniosło się do internetu, utrzymanie dobrej obsługi klienta jest niebagatelne i będziesz musiał zacząć stosować coraz bardziej zaawansowane technologicznie sposoby, aby to osiągnąć. Przyszłość liderów eCommerce jest wyraźnie określona – będą to zaawansowane technologicznie marki, które są w stanie utrzymać lojalność konkretnej bazy klientów.

marketing automation

marketing automation

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]