Ochrona Danych Osobowych w Automatyzacji Marketingu

ksbcNie ma chyba osoby, która nie wyraziłaby kiedykolwiek zgody na przetwarzanie jej danych osobowych. W dobie rosnącej popularności automatyzacji marketingu budowanie baz danych potencjalnych klientów i pozyskiwanie ich informacji kontaktowych jest na wagę złota. Umożliwia to marketerom kierowanie kampanii reklamowych do odpowiedniej grupy docelowej, osobiście i personalnie. Należy pamiętać, że korzystanie z danych osobowych, czyli informacji umożliwiających bezpośrednią lub pośrednią  identyfikację osób (w tym adresy email), podlega zabezpieczeniu przez szereg wymogów prawnych.

 

Zadania Administratora Danych Osobowych

Osobą odpowiedzialną za przetwarzanie danych osobowych jest Administrator Danych Osobowych (ADO), który zgodnie z treścią art. 36 ust.2 ustawy o ochronie danych osobowych ma obowiązek prowadzić dokumentację opisującą sposoby przetwarzania danych osobowych. W myśl tej ustawy, ADO przedstawia środki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przetwarzanych danych osobowych w zależności od wystąpienia możliwych zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną. Jest on również odpowiedzialny za ich zabezpieczenie przed udostępnieniem osobom nieupoważnionym, zabraniem przez osobę nieuprawnioną, przetwarzaniem z naruszeniem ustawy oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Administrator odpowiada za nadzór przestrzegania zasad ustalonych w Polityce Bezpieczeństwa oraz Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym.  

 

Prowadzenie Polityki Bezpieczeństwa odnosi się do działań oraz reguł postępowania i zasad  w celu zabezpieczenia danych osobowych. Zalecane elementy, które powinny zostać zawarte zostały opracowane przez Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych w dokumencie pt. “Wytyczne w zakresie opracowania i wdrożenia polityki bezpieczeństwa”. Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym jest tworzona jako druga część dokumentacji. Powstaje jako uzupełnienie Polityki Bezpieczeństwa w zakresie technicznych aspektów przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych firmy lub organizacji. Instrukcja zawiera wszystkie elementy wskazane w rozporządzeniu w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych. Lista załączników jest zależna od każdej dokumentacji, niemniej pewne jej części są stałe, ponieważ wprost wynikają z obowiązujących przepisów.

 

Procedury zgłaszania

W przypadku braku powołania Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI), przed rozpoczęciem przetwarzania danych osobowych, ADO ma obowiązek dokonania zgłoszenia zbioru w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych. Rejestracja listy lub powołanie ABI w GIODO nie podlegają opłacie. Płatne jest jedynie zaświadczenie, o dokonanej rejestracji, a jego uzyskanie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.

 

Zgłoszenia zbioru danych należy dokonać na formularzu, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru danych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych (Dz. U. Nr 229, poz. 1536). Zgłoszenie powinno zawierać wszystkie załączniki, oraz muszą być podpisane przez administratora danych.

 

Rejestracji podlegają takie usystematyzowane zestawy danych, które są zbiorami danych osobowych w rozumieniu art. 7 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Istnieje jednak  grupa zwolniona od generalnej zasady rejestracji zbiorów danych osobowych. Zatem jeżeli podmiot przetwarza dane osobowe w zbiorze jako administrator danych, a jednocześnie nie zachodzi żadna z przesłanek o ich zwolnieniu, to jest on zobligowany do dokonania zgłoszenia zbioru w urzędzie GIODO.

 

Dostęp do Informacji

Każdej osobie przysługuje prawo do uzyskania wyczerpujących informacji na temat dotyczących jej danych osobowych, które są przetwarzane w zbiorach danych. Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o ochronie danych osobowych, prawo do informacji przysługuje osobie zainteresowanej nie częściej niż raz na 6 miesięcy. Na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych osoba, której dane dotyczą, może żądać udostępnienia przez administratora w terminie 30 dni wymienionych w rozporządzeniu informacji.

Zgody Handlowe

Prawne zabezpieczenie pozyskiwania danych osobowych zawarte jest w trzech głównych  aktach prawnych: Ustawie o ochronie danych osobowych, Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Prawie Telekomunikacyjnym.

Treść Ustawy o ochronie danych osobowych stanowi informację o tym kiedy i do jakich celów możemy wykorzystywać dane. Wymusza również na osobie, której dane są przetwarzane, wyrażenia zgody na otrzymywanie materiałów marketingowych innych niż marketing bezpośredni produktów własnych.

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną określa cele przy przetwarzaniu danych osobowych e-usługobiorców przez e-usługodawców, tj. reklama, badania rynkowe lub zachowań i preferencji usługobiorców. Przetwarzanie danych osobowych może nastąpić tylko po uprzednim poinformowaniu osoby oraz wskazania celu, której dane osobowe będą zbierane i gromadzone. Możliwe do przetwarzania dane e-usługobiorcy są ściśle określone ustawą.

Dopełnienie wyżej wymienionych procedur stanowi Prawo Telekomunikacyjne, a w szczególności art. 172 ust. 3 tej ustawy.  Wymusza ona na usługodawcy uzyskanie bezpośredniej zgody użytkownika na wykonywanie telefonicznych połączeń w związku z działalnością marketingową.  Ustawa umożliwia wycofanie akceptacji w każdym czasie, w sposób prosty i wolny od opłat, a także warunkuje jej sposób uzyskania.

 

Dane osobowe usługobiorców są informacją możliwą do porównania z pieniędzmi. Stanowią realną wartość handlową przedsiębiorstwa, które jest ich właścicielem. Nie jest dobrze, gdy usługodawca czy zewnętrzna agencja marketingowa zapominają, że po zakończeniu akcji mają bazę danych klientów, która sama w sobie jest narzędziem do zarabiania pieniędzy. Im lepsza baza danych, tym większa jej wartość rynkowa dla właściciela. Szczególnie, jeśli zamierza w oparciu o nią budować zaufanie i lojalność konsumentów w przyszłości. Nieznajomość przepisów prawa stwarza właścicielom baz zagrożenie utraty dobrej reputacji na rynku. Można tego skutecznie uniknąć, współpracując z doświadczonymi w ochronie danych osobowych, firmami marketingowymi. Outsourcing zarządzania bazą jest zazwyczaj tańszym rozwiązaniem niż wdrażanie własnej polityki bezpieczeństwa informacji czy ewentualnego kosztu postępowania administracyjno-prawnego. Dlatego operując bazą danych osobowych zwykłych lub wrażliwych, warto znać podstawowe regulacje prawne zarządzające procedurami ich zabezpieczania, ponieważ w razie stwierdzenia, że działanie lub zaniechanie osoby fizycznej będącej ich administratorem wykazuje znamiona przestępstwa określonego w ustawach, Generalny Inspektor może skierować wniosek do organu powołanego do ścigania przestępstw.

Przypisy

  1. Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U. Nr 100 poz.1024)
  2. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych – art. 41 ust. 1 pkt 1-7
  3. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych – art. 43 ust. 1 pkt 1–11
  4. Ustawa o Ochronie Danych Osobowych – art. 32 ust.1 pkt 1-5a

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]