Organiczna budowa bazy maili – 11 najlepszych praktyk zwiększających liczbę odbiorców Twojego newslettera

Email on hand of businessman, isolateBaza adresów e-mail to drażliwy temat. Wszyscy pragniemy Świętego Graala: sposobu na szybkie zwiększenie jej wolumenu. Kto nigdy nie szukał tu drogi na skróty, niech pierwszy rzuci kamieniem. Ale wiemy też, że listę trzeba budować bez szkody dla jej jakości. Czyli – organicznie. W przeciwnym wypadku zaśmiecona baza, na której nie możesz polegać, zadziała przeciw Twojemu interesowi.

Co to znaczy „organicznie”?

Oznacza to budowanie listy mailingowej w oparciu tylko o tych, którzy zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie materiałów.

Nieorganiczne, czyli niewłaściwe, sztuczne metody pompowania listy kontaktów obejmują zarówno kupowanie baz, jak i ręczne wpisywanie adresów (partnerów biznesowych, klientów, z którymi korespondowałeś, znajomych). Nie używaj żadnego kontaktu, przy którego pozyskaniu nie zaznaczyłeś wyraźnie, że będziesz na niego wysyłał newsletter.

Szkodliwość sztucznego pompowania listy e-maili

Zaszkodzi Ci to podwójnie: po pierwsze, przez niespodziewających się Twoich wiadomości odbiorców zostaniesz oznaczony jako spam (co na dłuższą metę obniży skuteczność kolejnych kampanii), a sztucznie pozyskana baza będzie zaciemniała obraz sytuacji – na tych danych nie będzie można polegać. To nie są Twoi klienci. Nie oczekuj, że „przypadkiem” 10 tysięcy osób z kupionej listy okaże się w pilnej potrzebie nabycia mebli ogrodowych, które reklamujesz.

Organiczne budowanie bazy maili nie oznacza bierności i czekania, aż klienci sami poczują nieodparte pragnienie otrzymywania od nas newsletterów i wygrzebią formularz zapisu na naszej stronie. Powiększanie wolumenu jest konieczne – choćby dlatego, że co roku tracisz zupełnie naturalnie 25% adresów (z przyczyn niezależnych od Twojej polityki: ludzie zmieniają pracę, adresy e-mail, etc). Jak to robić?

Najlepsze praktyki organicznego budowania bazy maili

1. Zapis podczas zakupu.

W formularzu zamówienia zamieść informację o zgodzie na otrzymywanie newslettera (z checkboxem). To najskuteczniejsza i najczęściej stosowana metoda pozyskiwania e-maili.

2. Formularz zapisu na newsletter na stronie

Zwróć uwagę – dotyczy to szczególnie klientów B2B – czy nie wymagasz podania zbyt dużej ilości danych podczas pozyskiwania adresu e-mail. Czy są ci one  na tym etapie potrzebne? Jasne, że chcemy wiedzieć jak najwięcej o klientach. Pytanie, czy ktoś zechce podać Ci swoją historię zatrudnienia w formularzu zapisu na newsletter. Może go to jedynie zniechęcić.

3. Formularza zapisu nie umieszczaj tylko na stronie głównej

Zadbaj, by był widoczny przy wpisach na blogu, aktualnościach, na poszczególnych podstronach. Niech użytkownik ma jak najwięcej okazji do zapisania się.

4. Aplikacja

Fajna, darmowa, związana z klimatem firmy aplikacja mobilna może dostarczyć Ci wielu nowych odbiorców. Pamiętaj jednak, że stworzenie takiego narzędzia wymaga pracy i dobrego pomysłu (tak, by aplikacja była atrakcyjna) i nie w przypadku każdego biznesu uda się to zrobić.

5. Eventy online (jak webinary), ekskluzywny kontent (ebooki, video, raporty) czy darmowe narzędzia.

Wymień darmowy materiał za adres email – niech skorzystanie z niego wymaga rejestracji w systemie i wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości

6. Konkursy wymagające rejestracji na stronie

Zawsze podczas organizacji konkursu zastanów się nad tym, co chcesz przez niego osiągnąć. Pozyskanie adresów e-mail w ten sposób jest świetną metodą – może także wzmocnić aktywność użytkowników na stronie.

7. Korzyść z zapisu

Przy formularzach zapisu czy pop-upach z tym komunikatem zawrzyj informację o korzyści z zapisu. Możesz zaoferować zniżkę, bon lub dostęp do darmowych materiałów czy ekskluzywnych eventów. Warto też zaznaczyć, jak często wysyłasz newsletter i co w nim zawierasz. Da to użytkownikowi poczucie, że zawieracie umowę i jej zasady są uczciwe.

8. Dbaj o jakość mailingów.

Jasne, że nie każdy Twój mailing będzie ekscytujący, ale jeśli wyznajesz metodę „Jak zobaczą nasze logo, to może sobie przypomną i coś kupią, a wysłać nic nie kosztuje”, to przestań. Jeśli nie masz nic realnie korzystnego do zaproponowania swoim odbiorcom, nie spodziewaj się po nich lojalności.

Pamiętaj również, że jakkolwiek użytkownicy cenią sobie dobrą treść, to większość z nich deklaruje, że zapisuje się na newsletter, by mieć dostęp do promocji i obniżek. Dotyczy to szczególnie klientów sektora B2C. Dlatego regularnie (choć niekoniecznie przy każdym mailingu) oferuj im specjalną ofertę czy wymierną korzyść.

9. Spróbuj wysyłać mailing rzadziej, jeśli masz kłopot z utrzymaniem jakości na wysokim poziomie.

Nie ma gorszej strategii niż zalewanie odbiorców niepotrzebnymi informacjami. Dlatego uczciwie powiedz sobie, jak często jesteś w stanie dostarczać dobry kontent i atrakcyjne oferty: może specyfika Twojego produktu czy usługi wymaga rzadszych kampanii? Nie trzymaj się kurczowo raz ustalonego rytmu – przetestuj inną częstotliwość wysyłek.

10. Rezygnacja z newslettera

Co wyświetla się Twojemu użytkownikowi, kiedy próbuje się wypisać? Nie utrudniaj mu temu ukrywaniem przycisku (to zadziała przeciw Tobie), ale zadbaj o to, by zatrzymać użytkownika. Daj mu znać, że będzie Ci go brakowało, zaoferuj jakąś dodatkową korzyść, zaproponuj zmianę częstotliwości otrzymywania maili.

11. Personalizuj komunikację

Wartość Twoich newsletterów to nie tylko ich obiektywna jakość, ale też sposób, w jaki odbiera je klient. Możesz przygotować obniżkę – 70%, zaoferować rewelacyjne teksty oraz zaproponować udział w świetnym wydarzeniu, a Twoja wiadomość spotka się z lekceważeniem. Segmentacja bazy pozwoli Ci ustalić, jak najlepiej dobrać optymalną częstotliwość, czas wysyłki oraz treść dla poszczególnych klientów. Korzystaj z tego – zmniejszy to znacząco ilość wypisań czy oznaczenia jako spam.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]