Organiczna budowa bazy maili – 11 najlepszych praktyk zwiększających liczbę odbiorców Twojego newslettera

Email on hand of businessman, isolateBaza adresów e-mail to drażliwy temat. Wszyscy pragniemy Świętego Graala: sposobu na szybkie zwiększenie jej wolumenu. Kto nigdy nie szukał tu drogi na skróty, niech pierwszy rzuci kamieniem. Ale wiemy też, że listę trzeba budować bez szkody dla jej jakości. Czyli – organicznie. W przeciwnym wypadku zaśmiecona baza, na której nie możesz polegać, zadziała przeciw Twojemu interesowi.

Co to znaczy „organicznie”?

Oznacza to budowanie listy mailingowej w oparciu tylko o tych, którzy zgodzili się na otrzymywanie od Ciebie materiałów.

Nieorganiczne, czyli niewłaściwe, sztuczne metody pompowania listy kontaktów obejmują zarówno kupowanie baz, jak i ręczne wpisywanie adresów (partnerów biznesowych, klientów, z którymi korespondowałeś, znajomych). Nie używaj żadnego kontaktu, przy którego pozyskaniu nie zaznaczyłeś wyraźnie, że będziesz na niego wysyłał newsletter.

Szkodliwość sztucznego pompowania listy e-maili

Zaszkodzi Ci to podwójnie: po pierwsze, przez niespodziewających się Twoich wiadomości odbiorców zostaniesz oznaczony jako spam (co na dłuższą metę obniży skuteczność kolejnych kampanii), a sztucznie pozyskana baza będzie zaciemniała obraz sytuacji – na tych danych nie będzie można polegać. To nie są Twoi klienci. Nie oczekuj, że „przypadkiem” 10 tysięcy osób z kupionej listy okaże się w pilnej potrzebie nabycia mebli ogrodowych, które reklamujesz.

Organiczne budowanie bazy maili nie oznacza bierności i czekania, aż klienci sami poczują nieodparte pragnienie otrzymywania od nas newsletterów i wygrzebią formularz zapisu na naszej stronie. Powiększanie wolumenu jest konieczne – choćby dlatego, że co roku tracisz zupełnie naturalnie 25% adresów (z przyczyn niezależnych od Twojej polityki: ludzie zmieniają pracę, adresy e-mail, etc). Jak to robić?

Najlepsze praktyki organicznego budowania bazy maili

1. Zapis podczas zakupu.

W formularzu zamówienia zamieść informację o zgodzie na otrzymywanie newslettera (z checkboxem). To najskuteczniejsza i najczęściej stosowana metoda pozyskiwania e-maili.

2. Formularz zapisu na newsletter na stronie

Zwróć uwagę – dotyczy to szczególnie klientów B2B – czy nie wymagasz podania zbyt dużej ilości danych podczas pozyskiwania adresu e-mail. Czy są ci one  na tym etapie potrzebne? Jasne, że chcemy wiedzieć jak najwięcej o klientach. Pytanie, czy ktoś zechce podać Ci swoją historię zatrudnienia w formularzu zapisu na newsletter. Może go to jedynie zniechęcić.

3. Formularza zapisu nie umieszczaj tylko na stronie głównej

Zadbaj, by był widoczny przy wpisach na blogu, aktualnościach, na poszczególnych podstronach. Niech użytkownik ma jak najwięcej okazji do zapisania się.

4. Aplikacja

Fajna, darmowa, związana z klimatem firmy aplikacja mobilna może dostarczyć Ci wielu nowych odbiorców. Pamiętaj jednak, że stworzenie takiego narzędzia wymaga pracy i dobrego pomysłu (tak, by aplikacja była atrakcyjna) i nie w przypadku każdego biznesu uda się to zrobić.

5. Eventy online (jak webinary), ekskluzywny kontent (ebooki, video, raporty) czy darmowe narzędzia.

Wymień darmowy materiał za adres email – niech skorzystanie z niego wymaga rejestracji w systemie i wyrażenia zgody na otrzymywanie wiadomości

6. Konkursy wymagające rejestracji na stronie

Zawsze podczas organizacji konkursu zastanów się nad tym, co chcesz przez niego osiągnąć. Pozyskanie adresów e-mail w ten sposób jest świetną metodą – może także wzmocnić aktywność użytkowników na stronie.

7. Korzyść z zapisu

Przy formularzach zapisu czy pop-upach z tym komunikatem zawrzyj informację o korzyści z zapisu. Możesz zaoferować zniżkę, bon lub dostęp do darmowych materiałów czy ekskluzywnych eventów. Warto też zaznaczyć, jak często wysyłasz newsletter i co w nim zawierasz. Da to użytkownikowi poczucie, że zawieracie umowę i jej zasady są uczciwe.

8. Dbaj o jakość mailingów.

Jasne, że nie każdy Twój mailing będzie ekscytujący, ale jeśli wyznajesz metodę „Jak zobaczą nasze logo, to może sobie przypomną i coś kupią, a wysłać nic nie kosztuje”, to przestań. Jeśli nie masz nic realnie korzystnego do zaproponowania swoim odbiorcom, nie spodziewaj się po nich lojalności.

Pamiętaj również, że jakkolwiek użytkownicy cenią sobie dobrą treść, to większość z nich deklaruje, że zapisuje się na newsletter, by mieć dostęp do promocji i obniżek. Dotyczy to szczególnie klientów sektora B2C. Dlatego regularnie (choć niekoniecznie przy każdym mailingu) oferuj im specjalną ofertę czy wymierną korzyść.

9. Spróbuj wysyłać mailing rzadziej, jeśli masz kłopot z utrzymaniem jakości na wysokim poziomie.

Nie ma gorszej strategii niż zalewanie odbiorców niepotrzebnymi informacjami. Dlatego uczciwie powiedz sobie, jak często jesteś w stanie dostarczać dobry kontent i atrakcyjne oferty: może specyfika Twojego produktu czy usługi wymaga rzadszych kampanii? Nie trzymaj się kurczowo raz ustalonego rytmu – przetestuj inną częstotliwość wysyłek.

10. Rezygnacja z newslettera

Co wyświetla się Twojemu użytkownikowi, kiedy próbuje się wypisać? Nie utrudniaj mu temu ukrywaniem przycisku (to zadziała przeciw Tobie), ale zadbaj o to, by zatrzymać użytkownika. Daj mu znać, że będzie Ci go brakowało, zaoferuj jakąś dodatkową korzyść, zaproponuj zmianę częstotliwości otrzymywania maili.

11. Personalizuj komunikację

Wartość Twoich newsletterów to nie tylko ich obiektywna jakość, ale też sposób, w jaki odbiera je klient. Możesz przygotować obniżkę – 70%, zaoferować rewelacyjne teksty oraz zaproponować udział w świetnym wydarzeniu, a Twoja wiadomość spotka się z lekceważeniem. Segmentacja bazy pozwoli Ci ustalić, jak najlepiej dobrać optymalną częstotliwość, czas wysyłki oraz treść dla poszczególnych klientów. Korzystaj z tego – zmniejszy to znacząco ilość wypisań czy oznaczenia jako spam.

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]