Początki systemów automatyzacji marketingu były czasami ograniczonego dostępu do narzędzi marketingowych. Systemy te, jako rozwinięcie systemów do email marketingu korzystały wówczas wyłącznie z emaili. Obecnie, po kilkunastu latach ilość kanałów dotarcia do potencjalnego klienta rozrosła się i możemy teraz korzystać praktycznie z pełnej palety narzędzi. Jednym z najważniejszych z nich są webinary. Często bagatelizowane, potrafią one być znacznie skuteczniejsze od reklamy, generując przy tym nieporównywalnie mniejsze koszty.
Zalet bezpośredniego kontaktu z potencjalnym klientem nie trzeba wymieniać. Właściwie cały marketing dąży obecnie do komunikacji one-to-one. Zrealizowanie tego celu przy pomocy samych emaili jest jednak dość długotrwałe i pracochłonne ( potrzeba najczęściej kilku interakcji aby odczytać potrzeby wszystkich klientów), spotkania bezpośrednie bądź rozmowy telefoniczne generują z kolei spore koszty, głównie na zatrudnienie odpowiedniej ilości osób. We współczesnym procesie zakupowym stanowią też one niepożądany przez klientów, nazbyt bezpośredni sposób kontaktu. Znakomitym rozwiązaniem pośrednim, nie generującym takich kosztów jak spotkania osobiste, a jednocześnie wspomagającym i przyspieszającym kampanie mailingowe są właśnie webinary. Organizowanie ich ma dodatkowo szereg innych zalet.
Po pierwsze, dzięki webinarom, zwłaszcza, jeśli poruszasz w nich ciekawe tematy dotyczące Twojej branży, jesteś postrzegany jako jej lider. Dzięki webinarowi możesz zaprezentować szerszej audiencji to, co naprawdę wiesz na temat swojej branży. Nie zastąpią tego artykuły na blogach czy wpisy na facebooku. Ludzie wolą usłyszeć, jak wiele wiesz o tym, czym się zajmujesz, z jaką pewnością to mówisz i jak daleko Twoja wiedza sięga poza zakres samej prezentacji. Dlatego do webinarów koniecznie trzeba się przygotować. Z tego też powodu webinary powinny skupiać się właśnie na pokazaniu, że jest się liderem branży, zamiast na sprzedawaniu bezpośrednim swoich produktów.
Po drugie, jeśli prezentujesz ciekawe treści, jest duża szansa, że potencjalni klienci wrócą na Twoje kolejne webinary. Dzięki temu masz szanse zbudowania społeczności, która od pewnego punktu zacznie sama rozrastać się, gdyż jej członkowie będą reklamować Twoje webinary, cytować wskazówki zawarte przez Ciebie, czy też używać przekazanej wiedzy na inne sposoby. Nie ma lepszego sposobu na reklamę swojej firmy niż polecanie Cię przez Twoich klientów, a prowadzenie webinarów umożliwia to.
Trzecią zaletą webinarów jest generowanie dla Twojego biznesu nowych leadów. Reklamując same webinary masz szanse zdobyć potencjalnych klientów, którzy mogą po webinarze zapisać się na kolejne, na Twój newsletter, czy wreszcie sprawdzić Twoje produkty. W kontekście automatyzacji marketingu warto zawsze brać kontakt mailowy do wszystkich uczestników, aby uniknąć kosztów pozyskiwania tych leadów ponownie.