Pierwsza stacjonarna księgarnia Amazona: rewolucja w e-commerce?

a.com_logo_RGBJeff Bezos 20 lat temu ustalił zasady, na których działa e-commerce. Dziś, kiedy wszyscy coraz głośniej wyrażają obawy co do handlu offline, Amazon otwiera w Seattle pierwszą stacjonarną księgarnię.

 

Czemu sklepy stacjonarne miały odejść w niepamięć?

Sklepom stacjonarnym wieszczono śmierć od początków e-commerce. Użytkownik w sieci może spokojnie zrobić research i porównać cenę produktu, a także wygodnie go kupić nie wychodząc z domu.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe dzięki Marketing Automation. Pobierz darmowego ebooka


 

Nadzieję sklepom fizycznym miały przynieść becony i aplikacje mobilne, jednak wielu analityków sceptycznie patrzy na możliwość zasypania online-offline gap.

 

Pierwsza stacjonarna księgarnia Amazonu

Wczoraj, 3 listopada 2015, otwarto Amazon Books. Księgarnia znajduje się w Seattle i ma na stanie 6000 książek, w tych samych cenach, w jakich można je kupić w sieci.

Sklep ma łączyć online i offline: na półkach znajdują się recenzje użytkowników sklepu internetowego, a o doborze asortymentów decyduje analiza Big Data (uwzględniająca recenzje, oceny, sprzedaż, etc).

 

Amazon wprowadza też wyjątkowe rozwiązania – np. jedynie u nich książki mają być ustawione zawsze okładką, nie grzbietem do przodu.

 

Rzeczy, które nie mogą być wirtualne

Wydawcy debatują nad księgarnią z jeszcze innych powodów: to przecież Bezos stworzył najlepiej sprzedający się czytnik ebooków oraz imperium książki elektronicznej. Czy stacjonarny sklep wskazuje na wyczerpanie się rynku ebooków? Czy książka elektroniczna, tańsza i wygodniejsza, okazała się tylko przelotną modą? Tak uważa Richard Mollet, przewodniczący Publishers Association (dla The Guardian). Amazona oskarżano o zniszczenie małych księgarni oraz zamach na tradycyjną książkę. Tymczasem po latach gigant angażuje się w projekt, który zdaje się uosabiać wszystko, z czym walczył.

W pierwszym kwartale 2015 r. sprzedaż ebooków spadła o 7.5% w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku (LA Times).

 

Jak stacjonarna księgarnia Bezosa może zmienić e-commerce?

Niezależnie od jej wyników, księgarnia Amazona na pewno wywoła poruszenie w e-commerce i stanie się źródłem inspiracji.

  • Amazon Books ma być sklepem offline opartym na 20 latach doświadczenia w handlu online,
  • Amazon Books pokazuje, jak przekroczyć online-offline gap i odpowiedzieć na efekt ROPO,
  • Być może księgarnia stacjonarna okaże się rewelacyjnym narzędziem marketingowym, kierującym klientów do sklepu online i zwiększy sprzedaż w sieci. Don Reisinger z Fortune uważa, że należy Amazon Books traktować jako wzmocnienie rdzenia Amazona, czyli kanału online, a nie autonomicznym kanałem,
  • Księgarnia może również służyć jako punkt odbioru zamówionych książek – na podobnej zasadzie, jak w Polsce działa Bonito,
  • Sprzedaż w sklepach stacjonarnych okaże się na tyle satysfakcjonująca, iż gigant zacznie inwestować więcej w ten kanał,
  • Wzmocni się polityka oferowania tych samych cen w sklepach online i offline. Dzięki temu oszczędzimy klientom wielokrotnego porównywania cen.
  • Amazon zaskoczy nas jeszcze innowacyjnymi rozwiązaniami łączącymi online i offline. Może będzie to aplikacja, może beacony, a może jeszcze bardziej zaskakujący projekt?

 

Niezależnie od zysków, jakie przyniesie Amazon Books, zapewne wielu będzie przyglądać się losom księgarni. Pamietajmy jednak, że Bezos znany jest z testowania wielu strategii i chętnego angażowania się w projekty beznadziejne, jak „Aleksandria”, która miał zgromadzić wszystkie wydane kiedykolwiek książki w jednym miejscu. Czy księgarnia fizyczna podzieli jej los?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]