Początek nowej ery: czy Marketing Automation i sztuczna inteligencja mogą raz na zawsze zmienić oblicze marketingu?

Wielu ekspertów twierdzi, że automatyzacja marketingu w swej obecnej formie to dopiero początek potężnych zmian w całej branży. Narzędzia do automatyzacji pozwalają zwiększyć zakres oraz wartość komunikacji marketingowej, pozyskiwać bardziej wartościowe leady, polepszyć konwersję sprzedaży, oraz, to co najważniejsze, pozytywnie wpływać na ogólne zadowolenie klienta.

W dużym skrócie, automatyzacja zastępuje dotychczasowo ręcznie wykonywane zajęcia. Działania takie jak zarządzanie kontaktami, segmentacja i scoring kontaktów, testy A/B, e-mail marketing, pomiar wydajności oraz raportowanie – to wszystko może być efektywnie i szybko przeprowadzone w sposób całkowicie zautomatyzowany. Dziedzina ta cały czas gwałtownie się rozwija, mimo to już dziś daje marketerom z wielu branż szansę, by otworzyć przed sobą zupełnie nowe możliwości.

Algorytmy i sztuczna inteligencja – początki

Automatyzacja marketingu daje organizacjom możliwości na to, by w krótkim czasie zwiększyć zwrot z inwestycji na marketing (ROMI) oraz skutecznie spersonalizować obsługę klienta. Ale, to zdecydowanie nie wszystko, co możemy osiągnąć z jej pomocą.

W roku 1987 pewien trader z Wall Street – Thomas Peterffy, będący jednocześnie programistą-samoukiem stworzył maszynę, która zhakowała dostęp do drugiej największej giełdy papierów wartościowych  na świecie – amerykańskiego NASDAQ. Następnie, z pomocą swojego sprzętu posłużył się danymi z giełdy i stworzył rozwiązanie do wykonywania transakcji znacznie szybciej niż dotychczas robili to pracownicy. Do tej pory decyzjami na giełdzie w przeważającej mierze rządziła mieszanka doświadczeń z przeszłości i intuicji maklerów. Dzięki maszynie Peterffly’a mogło się to zmienić – z szybkością nieosiągalną dla żadnego pracownika na Wall Street dokonywała ona obliczeń i przetwarzała dane, dostarczając przy tym na giełdę ogromnych pieniędzy.

To, co zaczęło się od włamania na NASDAQ, całkowicie zrewolucjonizowało Wall Street. Dzisiaj ponad 60% operacji na giełdach realizowanych jest przez komputery bez jakiegokolwiek nadzoru ludzi. Pierwszym miejscem zastosowania algorytmów na taką skalę było WallStreet. Wkrótce jednak programiści na cel wzięli sobie inne dziedziny, gotowe do ich zastosowania.

Przykłady zastosowania algorytmów

Przykładowo, Netflix, będący największą na świecie wypożyczalnią filmów DVD, stosuje algorytmy sugerujące użytkownikom następne filmy do obejrzenia na podstawie ich dotychczasowych preferencji i nawyków dotyczących przeglądania. Zgodnie ze słowami właścicieli wypożyczalni, ostatnie udoskonalenie procesu personalizacji sprawiło, że obecnie 75% wszystkich filmów wybieranych jest przez użytkowników portalu właśnie z rekomendacji.

Inne zastosowanie znalazło się w algorytmach EpagogiX – analizują one scenariusze filmowe by dowiedzieć się, ile pieniędzy ich twórcy zarobią w kinowych kasach a następnie rekomendują jak sprawić, by były bardziej dochodowe. Rekomendacje obejmują zmiany fabuły, dobór aktorów, charakter postaci i wiele innych szczegółów.

Również UPS, amerykański gigant w dziedzinie logistyki i przewozu przesyłek, wykorzystuje business intelligence do optymalizacji swoich działań. Stosują oni narzędzie zwane ORION (On-Road Integrated Optimization and Navigation) pomagający znacząco skrócić trasy dostaw.

To tylko niektóre z zapewne ogromnej ilości przykładów na to, jak zdobycze nauki mogą pomóc budowaniu zadowolenia klienta i zwiększenia wydajności działań firmy. Także i narzędzia marketing automation działają w oparciu o takie algorytmy – systemy do automatyzacji oferują stosowanie dynamicznych treści w e-mailach i na stronie www, opierając ich dobór o profil behawioralny odbiorcy. Profil taki tworzony jest automatycznie na podstawie monitorowania zachowania każdego z użytkowników sieci z osobna.

Business intelligence dziś i jutro

Algorytmy są coraz inteligentniejsze i coraz bardziej potężne. Dają możliwość automatyzacji zadań poznawczych, co nigdy wcześniej nie było możliwe. Dzięki nim na horyzoncie szykuje się ogromna transformacja, która zmienić może całe rynki.

Marketing jest teraz dokładnie w tym miejscu, gdzie było Wall Street, gdy Peterffy zastosował swą maszynę jako pierwszy.  Jeszcze niedawno twierdzenie, że praca marketerów zostanie w pełni skomputeryzowana można było nazwać irracjonalnym. Dziś, widząc potencjał tkwiący w automatyzacji, widać jak bardzo się mylono. Platformy do automatyzacji pozwolą nam oszczędzić czas, zwiększyć wydajność i produktywność oraz pomóc w przetwarzaniu big data. Dają niespotykane dotąd możliwości aby zrozumieć kupujących, określić swoje możliwości i skuteczność kampanii i bezpośrednio połączyć działania marketingowe z uzyskanymi przychodami.

Według danych IBM 90% wszystkich dostępnych danych ma nie więcej niż dwa lata. Ciężko jest nam, ludziom, za tym nadążyć. Jednakże, mimo przekształcania danych w sztuczną inteligencję, a inteligencję w zautomatyzowaną strategię, nadal w całym procesie niezbędny jest udział człowieka. Nieuchronnie jednak nadchodzą systemy marketing intelligence, przetwarzające dane i generujące rekomendacje na rzecz poprawy wydajności w oparciu o zasady rachunku prawdopodobieństwa. Wydaje się więc, że jesteśmy już niedaleko całkowicie automatycznych strategii marketingowych, w których głównym zadaniem marketera będzie nadzór i polepszanie rekomendacji opartych na algorytmach, a nie, jak do tej pory samodzielne opracowywanie strategii.

Ludzie są niedoskonali, a ich myślenie ograniczone przez różne przekonania, nawyki, edukację i nabyte doświadczenie. Znacznie ograniczona jest też nasza zdolność przetwarzania informacji, a co za tym idzie, osiągania potencjalnej wydajności. Pod tym względem algorytmy mają niemal nieskończone możliwości – potrafią błyskawicznie analizować ogromne zbiory danych, a także wskazać wszelkie anomalia i wzorce. W dodatku, znacznie szybciej i taniej niż ludzie. Są już skutecznie wykorzystywane w opiece medycznej, finansach, usługach i obsłudze klienta, a teraz z sukcesem wkraczają też w branżę marketingu, właśnie z pomocą narzędzi do marketing automation.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]