Podstawy scoringu kontaktów w systemie Marketing Automation

W obecnym modelu sprzedażowym jedynie około 20-25% pozyskanych kontaktów jest gotowych do bezzwłocznego podjęcia decyzji zakupowej. Wykorzystanie scoringu dla pozyskiwanych kontaktów ułatwia rozpoznanie kontaktów już gotowych oraz wychwycenie momentu, w którym pozostałe kontakty będą gotowe do podjęcia decyzji. Czym jest scoring kontaktów i jak powstaje?

Moduł scoringu kontaktów to innymi słowy proces polegający na przypisywaniu wartości punktowej do konkretnego kontaktu. Punkty przydzielane są na podstawie zachowań klientów oraz posiadanych o nich danych. W ten sposób na karcie kontaktu przydzielone punkty sumują się i powstaje konkretna wartość. Jej wysokość może oznaczać gotowość danego kontaktu na rozmowę z działem sprzedaży i dokonanie zakupu. Rozróżniamy dwa główne rodzaje informacji służących za podstawę do budowania scoringu:

  1. Informacje pozyskane o kliencie za pomocą monitorowania i identyfikowania jego zachowania;
  2. Informacje, które zostały dobrowolnie przekazane przez klienta.

Informacje z obu źródeł możemy pozyskiwać za pomocą systemu Marketing Automation. W pierwszym przypadku wykorzystujemy moduł do monitorowania i identyfikowania zachowania kontaktów online, dzięki któremu dowiemy się:

  • czym interesował się klient na stronie WWW;
  • z jakiego źródła/frazy nastąpiło wejście;
  • jak reagował na otrzymywane wiadomości e-mail;
  • jakie kampanie marketingowe go sprowadziły lub w jakich był aktywny;
  • co polubił lub skomentował za pomocą social media.

Informacje drugiego typu, również mogą być pozyskiwane przez system Marketing Automation. Dane, które przekazują nam klienci najczęściej pozyskujemy poprzez:

  • interakcję bezpośrednią i dodanie danych do CRM;
  • telemarketing;
  • formularze kontaktowe, ankiety, itp.;
  • szkolenia online i offline.

Łącząc te wszystkie dane o kliencie i przypisując za nie odpowiednią ilość punktów otrzymujemy uniwersalne narzędzie oceniające gotowość zakupową pozyskanych kontaktów.

Przygotowując reguły scoringu warto przestrzegać kilku prostych zasad.

1. Scoring powinien odzwierciedlać przede wszystkim stopień gotowości do zakupu

Przypisując punkty za poszczególne zachowania kontaktów łatwo osiągnąć sytuację, w której scoring będzie określał jak bardzo potencjalny klient lubi naszą firmę, co może nie mieć żadnego przełożenia na jego decyzję zakupową. Tylko wykorzystanie ścisłej współpracy działów marketingu i sprzedaży oraz posiadanej przez nich wiedzy pozwoli na znalezienie tych zachowań i cech, które rzeczywiście prowadzą klienta do decyzji zakupowej i warto na ich podstawie określać scoring.

2. Nie każde zachowanie prowadzące do zakupu jest tak samo ważne

Po rozpoznaniu tych zachowań i cech potencjalnego klienta, które prowadzą go do decyzji zakupowej. Należy określić, które z nich są ważniejsze z punktu widzenia procesu sprzedażowego i powinny powodować przypisanie większej ilości punktów. Trudno ogólnie zdefiniować, które zachowania i cech są ważniejsze. Dlatego też należy wykorzystać wiedzę działu sprzedaży do określenia, które z nich faktycznie były najważniejsze lub najczęstsze w wypadku kontaktów, które stały się klientami firmy.

3. Scoring to zarówno dodawanie punktów jak i ich odejmowanie

Skoro rozpoznajemy zachowania prowadzące do decyzji zakupowej, to naturalnie są też takie, które oddalają potencjalnego klienta od zakupu. Dlatego prawdziwy scoring kontaktów opiera się na regułach dodających i odejmujących punkty.

4. Im więcej ocenianych punktów styku klienta z firmą tym lepiej

Zbieranie informacji o kliencie i budowanie jego profilu na podstawie jak największej ilości danych ma właściwie same plusy, jeśli chodzi o możliwości budowania scoringu lub dopasowywania odpowiednich treści do jego zainteresowań. Dlatego wybierając system oferujący scoring kontaktów warto wybrać taki, który pozwala gromadzić dane o klientach z jak największej ilości miejsc i w możliwie krótkim czasie.

Podsumowując, scoring kontaktów to integralna część procesu zarządzania kontaktami. Monitorując zachowanie kontaktów jesteśmy w stanie określić stopień ich zaangażowania i gotowości do podjęcia decyzji zakupowej. W sytuacji optymalnej dział sprzedaży kontaktuje się w odpowiednim momencie jedynie z klientami gotowymi do zakupu, w których rozpoznaniu kluczową rolę pełni scoring kontaktów.

Poznaj scoring kontaktów w systemie SALESmanago

Zarejestruj się na bezpłatne konto testowe

 

Artykuły powiązane

Engagement Index pozwala określić poziom zaangażowania klienta na wszystkich etapach cyklu życia klienta.

5 prostych taktyk przynoszących sukces w zarządzaniu kontaktami

Monitoring zachowania kontaktów w Social Media i wykorzystanie tych danych do segmentacji, scoringu i automatyzacji marketingu

 


SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]