Pokaż, że natura jest ci bliska. Jak przy pomocy filozofii Jana Jakuba Rousseau tworzyć marketing w dobie ekologicznych katastrof?

Twoja firma dynamicznie się rozwija. Jest pionierem w branży, a obrazki z ultra-nowoczesnej linii produkcyjnej wzbudzają zazdrość konkurencji. Wszystko jest super… ale przed klientem niekoniecznie warto się tym chwalić.

 
 

Od setek lat rozwój nauki i techniki wzbudza w ludziach dwa skrajne uczucia: podziw i zachwyt lub wprost przeciwnie: strach i nostalgię za stanem natury. Jan Jakub Rousseau był jednym z najważniejszych przedstawicieli tego drugiego stanowiska. 

 

Rousseau uważał, że człowiek jest z natury dobry, a jego zepsucie bierze się z rozwoju technicznego. Dlatego im więcej nowoczesności czy nowinek tym… gorzej. 

 

Pozornie ciężko tu o jakiekolwiek zastosowanie do biznesu. Dla filozofa człowiek im bardziej oderwany od technologii, tym lepszy. Dzikie plemiona, jakie wówczas odkrywano były dla niego ucieleśnieniem doskonałości, zaś największymi jej wrogami ci, którzy wymyślili własność prywatną i pieniądze. 

 

Jednak paradoksalnie to stwarza ogromne możliwości marketingowe. Im bardziej pokażesz, że sprawy środowiska są ci bliskie – tym lepiej. Gdyby to Rousseau pisał Ci strategię rozwoju, to z pewnością poradziłby unikanie wizerunku zimnego technokraty i wyłuszczenie bardziej emocjonalnej strony swojej działalności. 

 

Filozof w swojej myśli wybiegał nieco w przyszłość. Jego dzieła zapowiadały już pojawienie się kultury romantyzmu, gdzie to nie na rozum, lecz raczej na uczucia zwracano uwagę.

 

Wiele słów krytycznych powiedziano pod adresem takiego podejścia, ale chyba każdy zgodzi się, że jest ono bardzo popularne. Któż z nas nie przeżywa czasem zmęczenia cywilizacyjnym hukiem i nie chciałby uciec na łono przyrody? Kluczem w biznesowym wykorzystaniu filozofii Rousseau jest uświadomienie sobie takiego mniej lub bardziej ukrytego pragnienia i jego wykorzystanie. 

 

Szanuj środowisko naturalne, postaw na zrównoważony rozwój i unikaj parcia do zysku za wszelką cenę. A następnie nie zapomnij o tym wspomnieć na Facebooku… to  wszystko, wraz z obrazowymi przykładami to idealna recepta na marketing, jaką zaproponowałby francuski myśliciel. 

 

Francuz zastanawiał się jak przywrócić naturalny ład w społeczeństwie. Doszedł do wniosku, że klucz leży w wychowaniu ludzi, a raczej w jego odpowiednim ograniczeniu i pozwoleniu na wyrażenie swojej własnej osoby. 

 

Każdy człowiek z natury wie co dla niego dobre. Prowadzenie dzieci za rękę i nadmierny rygor prowadzą do patologii, a co dopiero mówić o dorosłych! W praktyce biznesowej można z tym walczyć dając klientowi większe panowanie nad produktem, który ostatecznie otrzymuje. Wszelkiego rodzaju personalizacje mogą się wydawać głupią fanaberią, ale są ucieleśnieniem idei powrotu do rzekomego stanu natury, gdy każdy był sam swoim panem i nie musiał przyjmować rozwiązań innych za prawdy objawione. 

 

Rousseau nie jest totalnym przeciwnikiem kultury. Widzi w niej paradoksalne zjawisko, które z jednej strony jest destrukcyjną siłą niszczącą człowieka, z drugiej zaś ramą w której może on się w pełni urzeczywistnić. Proponuje więc ustrój który miałby uratować zalety cywilizacji bez wylewania dziecka z kąpielą. 

 

Najlepszym ustrojem jest demokracja w której każdy ma tyle wolności na ile sam ustanawia reguły rządzące swoim życiem. W sytuacjach konfliktowych wkraczać miała wola powszechna całego społeczeństwa – kto się z nią utożsamiał był wolny absolutnie. 

 

Oczywiście taki system nie jest stały i niezmienny. To dla nas kolejna cenna lekcja: to co wczoraj mogło być czymś niesłusznym i nieatrakcyjnym dziś mogło zmienić swoją wartość. Rousseau twierdzi, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu władzy, sam proponując “nad-model” który by je wszystkie regulował:

 


Jaka władza by formalnie nie była, to u jej największych podstaw leży wola ludu, który w każdej chwili ma prawo ją odwołać. Dokładnie tak samo jak na rynku!

 

Klienci mają różne gusta, bardzo często te obecne kompletnie negują te sprzed kilku lat. Ale w tej chaotycznej walce różnych przekonań jest jedna, święta na rynku zasada: stała reguła zachowań klientów jest taka, że nie ma żadnych stałych reguł jakimi posługują się klienci! To chyba najcenniejsza lekcja, jaką biznesmen może wynieść z analizy filozofii Jana Jakuba Rousseau.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.