Poznaj nowego klienta! 7 faktów o konsumpcji post-demograficznej

40b0788a-a77d-4a0c-977f-6f4c94b13bd0Do niedawna cechy takie jak płeć, wiek, pochodzenie społeczne czy miejsce zamieszkania przekazywały nam konkretną i pewną wiedzę o kliencie. Znając demografię swojej grupy docelowej można było z dużym prawdopodobieństwem określić, jakie wartości dzielą, jak spędzają czas, czego chcą. Jednak jak dowodzi raport Trendwatching, dziś demografia przestaje być wyrazistym czy godnym zaufania punktem odniesienia. Dla marketerów oznacza to istotne zmiany w adresowaniu komunikatów i projektowaniu grupy docelowej.

1 Konsumeryzm post-demograficzny: demografia nie ogranicza

Klienci dzisiaj dużo mniej się przejmują tym, co wypada. W latach 2012-2013 najszybciej rosnącą grupą użytkowników Twittera były osoby w wieku 55-64. W Wielkiej Brytanii największą grupą grającą w gry wideo są panie powyżej 44 roku życia. Sposób spędzania wolnego czasu czy produkty, które kupujemy, nie są już ściśle związane z naszym wiekiem, płcią czy statusem materialnym.

2 Podobieństwo demograficzne może mylić

Aby pokazać problematyczność analizy demograficznej w dzisiejszych czasach podajmy przykład, który przywołuje Hannah Webley-Smith z agencji IAB. Książę Karol i Ozzy Osbourne mają identyczny profil demograficzny:

– urodzeni w tym samym roku (1948)

– dorastali w Anglii

– dwukrotnie żonaci

– dwójka dzieci

– zamożni

– lubią psy.

3 Nowe wyznaczniki statusu

Kiedyś możliwość kreowania siebie i spędzania wolnego czasu były dużo bardziej związane ze statusem społecznym, a konkretniej – z możliwościami finansowymi. Dziś, w dobie porównywarek, przecen, second-handów oraz kultury, która wyżej ceni doświadczenia konsumenckie niż produkty, jednostka może bardziej elastycznie manipulować swoim obrazem.

Wyznacznikiem statusu bardziej niż zamożność staje się zdobywane uznanie oraz kreatywność.

4  Społeczeństwo starzeje się – nie targetuj po wieku

Istnieje również bardziej przyziemny powód tego procesu – starzenie się społeczeństw. Dla przykładu: w Wielkiej Brytanii żyje obecnie 10 milionów osób powyżej 65 roku życia. W 2050 będzie ich dwa razy tyle – 19 milionów. Wobec tego kryterium wieku jako narzędzie targetowania stanie się zupełnie bezużyteczne: może obejmować bardzo dużą i zróżnicowaną grupę osób.

5 Pozwól poczuć wolność od demografii

Wygrają na tym marki, które potrafią wykorzystać pragnienie klientów do wyzwalania się z więzów demografii. Należy do nich np. marka odzieżowa Uniqlo, która oferuje prostą, minimalistyczną odzież, którą może nosić każdy. Komunikuje ona, że wiek, płeć czy pochodzenie nie mają znaczenia.

Kluczem jest odwoływanie się w narracji marki do wartości, które są uniwersalne:

  • Wolność
  • Twórczość
  • Pasja
  • Niezależność
  • Indywidualizm

6 Konieczność analizy behawioralnej

Dane behawioralne są dużo bardziej wiarygodne: wskazują one na realne zachowania klientów. Tym bardziej, że klienci dają Ci dziś coraz większe przyzwolenie na monitorowanie swoich zachowań. Weź pod uwagę także mniej oczywiste opcje analityki:

-SALESmanago Copernicus – Machine Learning & AI: śledzenie dokładnie tego, co klient ogląda (nie samych kliknięć)

Beacony do śledzenia fizycznego położenia klienta w pobliżu sklepu

– Monitoring w aplikacji mobilnej

7 Wzrost znaczenia personalizacji

Dla nowego, post-demograficznego społeczeństwa kluczową wartością jest indywidualizm. Klient chce czuć się traktowany jak jednostka, a nie jak członek grupy docelowej. Dlatego przyłóż dużą wagę do działań, które pozwalają klientowi poczuć się wyjątkowo. Należą do nich szczególnie:

dynamiczne maile 1-do-1

– dynamiczne formularze kontaktowe

spersonalizowane banery i treść (dopasowane w czasie rzeczywistym)

– powiadomienia push, dopasowane do fizycznego położenia klienta (w sklepie stacjonarnym).

Jak wykorzystywać dane demograficzne?

Dane demograficzne nie stają się nieważne – to konsumenci chcą tak postrzegać samych siebie. Ty zaś wciąż powinieneś je zbierać, jednak starannie dobierając sytuacje, w których je wykorzystasz. W niektórych branżach (farmacja, ubezpieczenia) ich waga wciąż pozostanie bardzo duża, niemniej odwoływanie się do nich wprost może okazać się niefortunne.

Czy według Ciebie eksperci z Trendwatching mają rację? Czy dane demograficzne tracą znaczenie?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]