Premia dla zarządu czy podwyżka dla pracowników? Idealna receptura na podział firmowych dochodów według Johna Rawlsa

 
 

Jak podzielić dobra wytwarzane przez społeczeństwo? Jak zapewnić, by każdy miał dostęp do podstawowych praw? I właściwie… czemu miałby mieć? Jak przyjrzymy się bliżej, problemy relacji pracodawców i pracowników mają wiele wspólnego z tym, czym przez wieki zajmowali się filozofowie polityki, m.in John Rawls specjalizujący się w teorii sprawiedliwości społecznej.

 

Z ideami sprawiedliwości zazwyczaj tak jest, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Ludzie biedni, którym się nie powodzi z pewnością łatwiej znajdą argumenty za wysokimi podatkami i redystrybucją. Z kolei bogaci dla odmiany chętniej będą zwolennikami “wolnej amerykanki” – no bo przecież “życie bywa niesprawiedliwe, nic z tym nie zrobimy”. Czy można jakoś uniknąć tej względności stanowisk i sprawić, by sprawiedliwość była naprawdę ślepa?

 

John Rawls istoty sprawiedliwości upatrywał właśnie w tym, że musi być zdefiniowana z całkowicie neutralnej perspektywy. Odpowiedni system można stworzyć tylko jeżeli założy się na oczy hipotetyczną “zasłonę niewiedzy”.

 

Planując jakiekolwiek reguły w społeczeństwie musimy założyć, że nie wiemy jaką rolę w nim pełnimy. Tak jakbyśmy mieli urodzić się na nowo, nieświadomi tego w jakiej rodzinie to nastąpi: czy będziemy miliarderami czy robotnikami. Tak samo w firmie dobrze pomyślane zasady powinny być pisane przez kogoś kto na chwilę “zapomni” o tym na jakim stanowisku pracuje. Musi założyć takie reguły, z których byłby zadowolony zarówno jako CEO jak i w roli młodszego sprzedawcy.

 

Zdaniem amerykańskiego filozofa “zasłona niewiedzy” musi obejmować kompleksowe właściwości człowieka: zarówno pochodzenie, status majątkowy jak i osobiste predyspozycje.

 

Rawls uważał, że nikt specjalnie nie zasłużył sobie na posiadanie przyrodzonych talentów, więc dobry system nie powinien takich ludzi uprzywilejowywać. Tak samo w dobrze zarządzanej korporacji trzeba zrobić taki system organizacji pracy, możliwości awansu i wynagradzania pracowników by wszyscy mieli równe szanse. Oczywiście, przyjęcie zasady “zasłony niewiedzy” oznacza, że generalnie będziemy patrzeć na świat przez pryzmat tych najsłabszych. Nie oznacza to jednak, że Rawls proponował jakieś formy komunizmu, gdzie każdy dostaje tyle samo.

 

Zdaniem Amerykanina nierówności są jak najbardziej dopuszczalne, o ile służą tym najgorzej usytuowanym. Rawlsowi nie chodziło o to, by zapewnić każdemu szczęśliwe życie, lecz by każdy miał równe szanse w wyścigu o jego zdobycie. 

 

Trudno jest się zmotywować do pracy, gdy ewentualny awans nic nam nie da, bo wszyscy zarabiają tyle samo… Filozof akceptował wolny rynek i konkurencję, zakładał jednak, że państwo powinno ograniczać zbyt duże dysproporcje. To trochę jak w korporacji: nie chodzi o to, by po równo nagradzać nowych i doświadczonych pracowników, lecz o to, by ci nowi mieli takie same szanse dalszego rozwoju. Zbyt duże skupienie zarządu na tych z dłuższym stażem pracy i pełniących bardziej odpowiedzialne funkcje może sprawić, że powstanie szklany sufit, którego nikt nowy nie będzie w stanie przebić. 

 

Sprawiedliwy system nie jest jednak według Rawlsa jedynie pobożnym życzeniem wrażliwych pięknoduchów. Jako zbieżny z ludzką psychiką ma gwarantować spokój, stabilność i akceptację przez wszystkich.

 

Dobrze zorganizowany system podziału dóbr jest nie tylko słuszny, ale też praktyczny. Pracownicy, którzy wiedzą, że dochody i rozwój firmy mają wpływ na ich osobiste kariery będą czuli się z nią bardziej związani. W społeczeństwie sprawiedliwe zasady mają gwarantować brak rozruchów i poparcia dla populistów. Oczywiście w żadnej firmie nie wybuchnie rewolucja przeciwko uprzywilejowanym członkom zarządu. Jednak marna to pociecha – na dłuższą metę i zarząd poniesie konsekwencje niesprawiedliwego traktowania szeregowych pracowników, bo nigdy nie odniosła długoterminowego sukcesu firma, w której praca przypomina obóz niewolników.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]