Przeciążenie informacyjne: jak marketerzy mogą sobie z nim radzić i ocalić klientów przed frustracją

This is too much! Young woman can't handle workload anymore. Busy multitasking trying to manage it all by herself working on several computers simultaneously sitting at desk in office. Face expression

Zbyt wiele informacji?

Antyczni Grecy używali pojęcia farmakonu dla określenia substancji, która w zależności od dawki jest lekiem bądź trucizną: gdy weźmiesz jej niewiele, uzdrowi Cię, jednak w większej ilości – zaszkodzi. Ten termin pokazuje, że nic nie jest jednoznacznie dobre lub złe: od przybytku głowa jednak boli. Podobnie jest z informacją: w odpowiednich dawkach daje nam lepszy ogląd sytuacji i pozwala podejmować trafne decyzje, jednak w nadmiarze paraliżuje i odbiera energię.

Wszyscy cierpimy na informacyjną bulimię: konsumujemy za dużo emaili, list, zdjęć, porad, które zrewolucjonizują nasze życie, inspirujących poradników, atrakcyjnych ofert ważnych tylko DZISIAJ, treningów, które musimy zrobić w domu TERAZ… to więcej niż możemy przyswoić. Powiadomienia, wiadomości, media społecznościowe, meandry researchu (kto nigdy nie zawędrował w dziwne miejsce internetu, próbując znaleźć odpowiedź na nudne, branżowe pytanie, niech pierwszy rzuci komentarzem). Jesteśmy ciągle podłączeni do sieci – nieskończonego źródła wiadomości. I uzależniamy się od niego.


Jak Internet rzeczy zrewolucjonizuje Twój marketing?

Pobierz darmowego ebooka i zobacz


 

Dotyka to wszystkich, zarówno marketerów, jak i ich klientów. Jak zatem możesz lepiej zarządzać tym nadmiarem informacji i nie pogłębiać tego doświadczenia u Twoich klientów?

Przeciążenie informacyjne w liczbach

  • Zapominasz nawet 75% wiedzy, którą przyswajasz, jeżeli natychmiast jej nie wykorzystasz. Innymi słowy, pozyskujemy masę informacji tylko po to, by stracić je chwilę potem
  • Straty spowodowane przez przerwy w pracy (niewielki ułamek problemu nadmiaru informacji) szacuje się na ponad 1 miliard dolarów rocznie
  •  „W 1976 na rynku znajdowało się 9000 produktów, a dziś ta liczba urosła do 40 000. Przeciętna osoba kupuje około 150 rzeczy, więc podczas każdej wizyty w sklepie ignorujesz bądź rezygnujesz z kilkunastu tysięcy rzeczy. W 2011, Amerykanie przyjmują każdego dnia 5 razy więcej informacji niż w 1986, co oznacza, że trzeba włożyć sporo wysiłku w opanowaniu tego zalewu.

Symptomy: czy doświadczasz przeciążenia?

Czy masz poczucie, że wokół Ciebie jest zbyt dużo informacji? Że czytasz za wiele? Stan przeciążenia ma kilka istotnych symptomów.

  •      Obniżenie produktywności: ciężko Ci przychodzi zamykanie spraw. Zadania piętrzą się, ale Ty nie potrafisz ich pozamykać. Masz wrażenie, że realizacja zadań zajmuje CI zbyt wiele czasu
  •      Złudzenie produktywności: czujesz się zajęty i zmęczony, ale koniec końców nie widzisz wymiernych rezultatów
  •      Trudności ze skupieniem: robisz masę zadań na raz: tu odpowiadasz na emaila, tam piszesz ofertę, a teraz jeszcze wyjaśniasz coś koledze
  •      Riserczoza: zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, sięgasz do Google. A jak już zaczniesz szukać … końca nie widać. Przeglądasz kolejne strony i posty, ale w końcu poszukiwanie staje się celem samym w sobie i nie prowadzi do działań. Robisz research zamiast działać, a nadmiar możliwości paraliżuje Cię
  •      Frustracja: jesteś wyczerpany i nie nadążasz ze swoimi zadaniami. To prowadzi tylko w jednym kierunku: do złości, frustracji, stresu. Zaś im bardziej jesteś sfrustrowany, tym niższa jest Twoja produktywność. Błędne koło!

Jeżeli zdiagnozowałeś się z przeciążeniem, nie przejmuj się za bardzo – to powszechna dolegliwość. Zobacz, jak sobie z nią poradzić.

Rady dla marketerów: jak poradzić sobie z nadmiarem informacji i zwiększyć produktywność

  •      Zjedz tę żabę z samego rana. Żabę, czyli TO zadanie, Zadanie-Którego-Nazwy-Nie-Można-Wymawiać, zadanie, przed którym uciekasz, bo jest nieprzyjemne, albo wymaga skonfrontowania się z czymś nowym lub nieprzyjemnym. Oczywiście, możesz zamiast niego zrobić tysiąc mniejszych, nie tak istotnych zadań – tylko że żaba wciąż tam będzie gdy jutro rano przyjdziesz do pracy. Dlatego zachowaj się jak dorosła osoba i spójrz prawdzie w oczy: nie lubisz tego, ale trzeba to zrobić. Nie uciekaj. Gdy szybko się z tym uporasz, cały Twój dzień będzie lepiej zorganizowany.
  •      Ogranicz liczbę ekspertów, których czytasz. Na świecie jest za dużo wiedzy; i tak nie przeczytasz wszystkiego, a próbując być na bieżąco z każdym branżowym portalem po prostu oszalejesz, przy okazji tracąc masę czasu na bezproduktywnych lekturach.
  •      Redukuj. Znajdź zadania, nawyki czy inne aktywności, które zabierają Ci za dużo czasu w stosunku do efektów. Nie chodzi o to, żebyś został maszyną do wykonywania zadań – ale jeśli chcesz odpoczywać lub marnować czas, rób to w dobrym stylu i faktycznie się relaksuj, a nie trwoń energii na czynności, które na żadnym polu nic CI nie dają poza chwilowym odłożeniem trudniejszej pracy na później.
  •      Planuj (realistycznie) i rób przerwy. Twoja energia naturalnie fluktuuje, więc planuj pracę zgodnie z tym. Jeżeli liczysz, że będziesz demonem produktywności przez 12 godzin, to spotka Cię srogie rozczarowanie. Znaj siebie i wiedz, kiedy pora na małą przerwę.
  •      Wykorzystuj dane klientów. Czy pozyskujesz i zbierasz informacje o nich? Czy używasz narzędzia, które pozwoli Ci je przekuć w działanie? Czy znasz priorytety i wiesz, jakie dane są najważniejsze?

Jak ochronić Twoich klientów przed nadmiarem niepotrzebnych informacji?

O ile nie sprzedajesz mat do jogi albo profesjonalnych poduszek do medytacji zen, prawdopodobnie kierujesz swoja komunikację do osób podobnie przytłoczonych nadmiarem treści, jak Ty sam (żart! Mnisi i jogini są tak samo uzależnieni od smartfonów i powiadomień jak my wszyscy). Dlatego zadbaj, by Twoja komunikacja nie produkowała nadmiaru niepotrzebnych informacji. Skoro sam zmagasz się z wszechobecnym natłokiem wiedzy, nie skazuj odbiorców na to samo.  

  •      Nie dodawaj swojej cegiełki do hałasu informacyjnego. Szanuj czas Twojej publiczności: twórz treści dobrej jakości i dbaj o dostarczenie ich do osób, które mogą być nimi zainteresowane.
  •      Personalizuj. Nie ma czegoś takiego jak „obiektywna wartość” Twojego materiału – zawsze zależy ona od tego, do kogo jest adresowanay, od potrzeb tej osoby w danym momencie.  Dlatego stosuj technologie marketingu, by lepiej dopasowywać treści i oferty do indywidualnych użytkowników w każdym kanale.
  •      Dbaj o wartość: czy to jest pożyteczne? Czy to jest oryginalne? Czy sam chciałbym coś takiego dostać/ przeczytać/ obejrzeć? W sieci jest tak dużo treści, które tylko powielają rzeczy powiedziane już miliard razy przedtem, nudnych treści, które nic nie wnoszą i jedynie marnują naszą uwagę… Nie dokładaj się do tego. Nie uczestnicz w tym festynie słabego kontentu. Po prostu produkuj mniej treści, kładąc większy nacisk na ich jakość, dopasowanie oraz repurposing.
  •      Edukuj: marketerzy często redukują swoją komunikację do wiadomości sprzedażowych, a przecież „KUP” to nie jest jedyna rzecz, jaką masz do powiedzenia swoim obecnym i potencjalnym klientom, prawda? Zaoferuj im przewodniki, poradniki, infografiki, które dostarczają wiedzę, ułatwiają wybór rozwiązania, porównają produkt z innymi. W natłoku towarów, które możemy kupić, odbiorcy docenią te marki, które pomagają w podjęciu decyzji.
  •      Nie podnoś fałszywego alarmu. Uwaga Twojej publiczności to ograniczony zasób – jeśli będziesz nadużywał zwrotów typu „Tylko teraz”, „Tylko dla Ciebie”, „Tyko dziś”, a te okażą się bez pokrycia, odbiorcy przestaną na nie reagować. Staniesz się tym wszechobecnym medialnym szumem, który się ignoruje.
  •      Upewnij się, że wiadomość pasuje do kontekstu. Ta sama wiadomość może brzmieć i wyglądać zupełnie inaczej w zależności od tego, co teraz dzieje się z daną osobą w tym momencie, co aktualnie robi i gdzie jest. Pomyśl o zniżce, którą wysyłasz dokładnie w momencie, kiedy klient przechodzi obok Twojego sklepu stacjonarnego, a nie o losowo wybranej godzinie, emailu po wizycie z produktami oglądanymi podczas niej albo o smsie z życzeniami urodzinowymi i zniżką – ich siła leży właśnie w odpowiednio dobranym momencie nadania.  
  •      Obserwuj zachowanie użytkowników: jak reagują na Twoje wiadomości? Czy w nie klikają, otwierają? Czy doczytują treści lub oglądają je do końca? Jedynie reakcje użytkowników pozwalają Ci zweryfikować, co działa, a co nie.

Wczuj się w sytuację swojego klienta: tak jak Ty musi się on zmagać każdego dnia z setkami niepotrzebnych informacji: powiadomieniami, które nic nie wnoszą, jałowymi emailami, głupimi artykułami, które pojawiają się w facebookowym feedzie. Tak jak Ty, Twój klient bywa tym zmęczony. Dlatego szanuj jego czas i jego uwagę: dbaj o jakość komunikacji, a przede wszystkim o jej dopasowanie do odbiorcy i kontekstu. Precyzyjnie dobrany czas wysyłki emaila, targetowanie w social media czy dynamiczne treści na stronie www realnie podnoszą jakość doświadczenia: redukujesz wtedy ilość zbędnych z punktu widzenia odbiorcy informacji i dajesz mu jedynie najbardziej smakowite kąski.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]