Przepis na wartościowe treści? Curation + context. 7 porad.

blogging and writing for website, email. Vector illustration, flat design style with trendy iconsContent is the king? Wszyscy produkujemy go bardzo dużo: teksty, video, infografiki, ebooki, podcasty… 70% firm deklaruje, że w 2015 chce publikować jeszcze więcej. Jednak czy przekłada się to na realną wartość dla klienta? Czy pozwala mu lepiej zrozumieć nasz produkt? A może przyzwyczaja go tylko do obfitości darmowej treści i sprawia, że czuje się zagubiony wśród dużej ilości dostępnych materiałów? Podpowiadamy, co zrobić, by publikowane materiały były naprawdę użyteczne i wspierały proces sprzedaży. Nasza sprawdzona recepta brzmi: curation + context.

Content curation

Curation jest słowem, które trudno przetłumaczyć na język polski: odnosi się do pracy kustosza, kogoś, kto organizuje starannie obiekty (np. w muzeum) według przemyślanego klucza, zgodnie ze swoją ekspercką wiedzą.

Pojęcie to zrobiło zawrotną karierę zarówno w odniesieniu do zarządzania treścią w internecie, jak i w lifestyle’u.

Lifestyle’owy minimalizm: korzenie idei curation

Curation wiąże się z minimalizmem: oporem wobec masowego, nachalnego marketingu i  konsumpcjonizmu, wobec bezrefleksyjnego kupowania i zbierania przedmiotów, które wcale nie zaspokajają naszych realnych potrzeb. Idea curation odnosi się do starannej selekcji przedmiotów, treści, relacji: oczyszczania przestrzeni życiowej, by było w niej mniej zbędnych rzeczy, a więcej miejsca na osobisty rozwój.

Curation w marketingu: od producenta treści do kustosza

Pojęcie łączy się też z nowym modelem komunikacji w internecie (świetnie pisze o tym Przemysław Pająk). Czujemy się przytłoczona nadmiarem informacji (z których większość okazuje się bezwartościowa), powiadomień (które dotyczą rzeczy nie tak bardzo pilnych) i przymusem ciągłego podłączenia. Coraz silniejszy jest nurt redukcji konsumpcji  – filtrowania i selekcji, przedkładania jakości nad ilość. Dla marketerów oznacza to nową rolę: jesteśmy nie tylko producentem treści, lecz też jej kustoszem – zarządzamy nią, prezentujemy, dbamy o jej ekspozycję, organizujemy, dopasowujemy do potrzeb poszczególnych użytkowników.

Indywidualizm

Curation i minimalizm wiążą się z rosnącym poczuciem indywidualizmu: domagamy się treści dopasowanych do nas i dość mamy masówki. Dlatego wygrają ci dostawcy treści, którzy zrozumieją, że personalizacja jest podstawą działań, nie fantazyjnym dodatkiem, a tym samym pozwolą odbiorcom poczuć, że otrzymują treść starannie dobraną, przygotowaną specjalnie dla nich.

Context is the king

Dlatego najwyższa pora rozumieć treści kontekstowo: czyli dopasować je nie tylko do profilu osoby, ale i do jej aktualnych potrzeb. Staraj się więc zawsze zapytać siebie: w jakim otoczeniu pojawi się mój komunikat? Kiedy mój odbiorca będzie go przyswajał? Czego szuka, oczekuje?

W marketingu zawsze chodziło o kontekst

Choć zawsze dbaliśmy o dopasowanie wiadomości do kanału i formy, to dopiero Big Data, zaawansowana analityka i systemy Marketing Automation pozwoliły realnie modyfikować treść w zależności od kontekstu. Wiemy więcej o naszych użytkownikach, potrafimy identyfikować ich zainteresowania, poziom zaangażowania, lokalizację, czas, kiedy konsumują nasze treści. Jednak jak to wykorzystać w praktyce?

 

Content: curation + context. 7 prostych rad:

  1. Mierz wartość treści czasem potrzebnym na jej przyswojenie: zobacz, ile czasu zajmie Twojemu odbiorcy przeczytanie danego tekstu, pobranie i lektura ebooka, obejrzenie filmu. Zastanów się, czy korzyść z tak poświęconego czasu się zwraca. Czy wiedza, inspiracje, analizy zawarte w materiale są warte takiej ilości czasu?
  2. Zwięzłość jest cnotą: kiedy redagujesz swoje teksty, myśl o tym, co możesz usunąć. Staraj się maksymalnie koncentrować wiedzę. Dotyczy to też materiałów video czy podcastów.
  3. Dopasuj prezentację materiałów do zaangażowania czytelnika: pamiętaj, że osoby, które regularnie śledzą Twoje publikacje, mają inne potrzeby niż ci, które wchodzą na Twoją stronę po raz pierwszy. Zaprojektuj więc ścieżkę, w jakiej Twój idealny czytelnik zapoznawałby się z kolejnymi materiałami – od czego powinien zacząć? Ustal reguły, które dopasowują polecane treści do stopnia zaangażowania czytelnika i tego, co już czytał/ oglądał.
  4. Jesteś kustoszem treści: pomyśl o sobie w taki sposób – jako o ekspercie, który powinien wykorzystać swoją ogromną wiedzę dla edukacji i rozwoju innych. Nie chodzi tylko o produkowanie treści: Twoja rolą jest również jej organizacja i prezentacja.
  5. Wykorzystaj lokalizację klienta: dopasuj kampanię do miejsca, w którym znajduje się Twój odbiorca. Możesz wykorzystać zintegrowane z SALESmanago beacony albo aplikację mobilną z geolokalizacją.
  6. Czas otrzymania wysyłki: jeśli zebrałeś dane dotyczące czasu, w którym Twój klient otwiera maile, wykorzystaj to, by spersonalizować komunikację. Jeśli czyta maile rano, nawiąż do porannej kawy. Jeśli czyta je wieczorem – do chwili dla siebie po długim dniu. Pozwoli to wytworzyć poczucie int
  7. Nie chodzi tylko o Twoją stronę: ustal także reguły, które definiują publikację reklam w mediach społecznościowych czy sieciach RTB.

A Wasze sposoby na wartościową treść? Podzielcie się w komentarzach – czekamy na Wasze inspiracje!

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]