Przestań marnować leady! Wykorzystaj je efektywniej dzięki Lead Recycling

Depositphotos_2425224_s

Znasz ten typ klienta?

– „Proszę zadzwonić za pół roku”,

– „Nie umiem odmawiać ani przerwać, więc będę przytakiwał”,

– „Znowu ten spam! Zlekceważę go”,

– „Bardzo bym chciał, ale…”

– „Podałem fałszywy telefon w formularzu, he he”,

– „A ja się tylko rozglądam, tylko robię research”,

– „Kupiłem już produkt konkurencji”.

95% Twoich leadów nie jest gotowych do rozmowy z działem sprzedaży (Ad Age). Ilu z nich pozyskałeś dużym nakładem tylko po to, by ich porzucić po dwóch nieudanych telefonach? Co się dzieje z tymi, którzy według lejka zostali przekazani działowi sprzedaży, ale nie udało się nic im sprzedać?

Limbo Leadów

Z upływem czasy zapominasz o nich, wysyłasz może newsletter, którego i tak nie otworzą… Jeff Coveney nazywa ten stan „cmentarzyskiem leadów”, my zaś wolimy termin „limbo” – miejsce, które nie jest ani piekłem, ani czyśćcem, ani niebem. Znajdują się tam dusze, z którymi nie wiadomo, co począć. Nie cierpią ani się nie cieszą. Nie są potępione ani ocalone. Czekają w martwym punkcie.

Dlaczego zostawiasz leady w limbo?

Limbo leadów to efekt nakierowania na krótkofalowe cele – ponieważ to z nich rozliczają się sprzedawcy. Lead przechodzi standardową, zaprojektowaną ścieżkę edukacyjną, trafia do działu sprzedaży, otrzymuje 2 – 3 telefony (według badań Spear Marketing). Nie odbiera, nie jest zainteresowany, kontakt się urywa. Nie dochodzi do zakupu.
To zdarza się niezależnie od tego, jak precyzyjne są Twoje narzędzia segmentacji i scoringu – nigdy nie osiągną one 100% adekwatności (nie każdy klient, który zachowuje się jak gotowy do zakupu, jest gotów kupić). Dlatego bądź przygotowany na sytuację, w której musisz szukać innych rozwiązań.

Droga dwukierunkowa

Czy droga, jaką przemierza lead w swoim lejku, jest jednokierunkowa i prowadzi jedynie od pierwszego kontaktu przez zakup do lojalności? W teorii tak, w praktyce – nie. Istnieje wiele leadów, które trafiają do działu sprzedaży i nagle okazuje się, że istnieją przeszkody, które uniemożliwiają im zakup. Nie są straceni – po prostu potrzebują nieco więcej czasu, informacji albo zmiany sytuacji, w której się znajdują. Zamiast ich porzucać, cofnij ich na poprzednie etapy.
Chodzi o to, by zoptymalizować koszy – zamiast nieustannie ładować lejki nowymi leadami po to, by wykorzystać 5% z nich, zainwestuj w pracę nad tymi, których już masz. Wyedukowany prospekt, który aktualnie nie ma środków na nasz produkt, może za pół roku okazać się klientem – o ile nie stracisz z nim kontaktu. Nie marnuj czasu i wysiłku, poświęconych na pielęgnację leadów – zastosuj recycling.

Redukcja wycieku leadów przez recycling

Recycling leadów polega na cofnięciu leada w lejku od działu sprzedaży z powrotem w objęcia działu marketingu, najczęściej z odjęciem punktów scoringu. Oznacza to, że kiedy prospekt trafia do działu sprzedaży i nie kończy się to zakupem, zamiast go lekceważyć (i odsyłać do limbo), obniż mu scoring, odczekaj chwilę i skieruj na marketingową ścieżkę. Utrzymaj kontakt – po przerwie wyślij maila z zapytaniem o możliwość udzielenia odpowiedzi, podeślij FAQ, daj znać, jeśli pojawiły sie nowe opcje czy obniżono cenę. Dostarczaj teżwartościowych treści, edukuj.

Warunki skutecznego recyclingu leadów

Do przeprowadzenia recyclingu leadów potrzebne są:
Scoring z mądrze ustalonymi zasadami dla precyzyjnej identyfikacji leadów, które utknęły między sprzedażą a marketingiem. Zwróć szczególną uwagę na – często lekceważone – punkty ujemne,
Wartościowe treści edukacyjne (w niektórych branżach mogą też zadziałać dobrze materiały rozrywkowe) – byśmy mogli podtrzymać komunikację z klientem nie nakłaniając go bezpośrednio do zakupu, a raczej edukując w zakresie możliwych rozwiązań jego problemów,
• Dobrze skonstruowany Lead Nurturing, który minimalizuje ryzyko zbyt szybkiego przeskakiwania leadów do działu sprzedaży.

Jakie leady nadają się do recyclingu?

Procesem powinieneś objąć następujące grupy:
a) Osoby, które nie mają w chwili obecnej budżetu na dane rozwiązanie: może budżet wzrośnie za kilka miesięcy? Może zmienią się priorytety?
b) Osoby odwlekające decyzję: może czegoś Ci nie mówią? Może jakieś przeszkody uniemożliwiają im zakup? Wróć do nich później.
c) Osoby, które nie odbierają telefonów, nie odpisują na maile: to dość wyraźny sygnał, że nie mają ochoty na zakup. Jednak skoro pobrały ebooka czy pojawiły na webinarze, znaczy to, że coś ewidentnie ich zainteresowało, więc szkoda po prostu stracić z nimi kontakt.
d) Osoby niedecyzyjne: nie ma sensu dzwonić do nich z oczekiwaniem, że podejmą finansową decyzję, której fizycznie nie mogą podjąć. Ale pogłębiona edukacja sprawi, że będą adwokatami Twojego produktu (jako że będą go znać) – ich rekomendacje mogą okazać się bezcenne.
e) Osoby, które wybrały produkt konkurencji. Pewnie teraz nie będą zainteresowane zakupem nowego rozwiązania, ale być może zechcą je zmienić w przyszłości.
f) Wszystkie inne leady, które odbijają się od działu sprzedaży (chyba że zaszła ewidentna pomyłka lub lead wprost żąda wypisania go z bazy kontaktów).

 

Zbyt szybkie porzucanie prospektów jest jednym z najczęściej popełnianych błędów Lead Nurturing. Dlatego zadbaj o to, by w Twoim programie znalazło się miejsce na możliwość cofnięcia się prospektu na wcześniejsze etapy.
Edukuj, dostarczaj wiadomości i oferuj pomoc zamiast maltretować leada telefonami, a na końcu porzucić go – bezużytecznego – w limbo.

Szukasz pomysłów na Lead Nurturing?

Najczęściej popełniane błędy w Lead Nurturing

Teoria A. Weissa w Lead Nurturing

Jak tworzyć wartościowe treści?

Wykorzystaj scoring!

13 dowodów na to, że potrzebujesz pielęgnacji leadów

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]