Przestań mówić, że personalizujesz marketing… albo spersonalizuj go naprawdę

W sierpniu 2014 Pinterest, ogromny portal społecznościowy, umożliwiający dzielenie się zdjęciami, wysłał maile gratulacyjne kobietom, które przypinały do swoich tablic dużo zdjęć ślubnych i akcesoriów weselnych. Przewidujecie już, co stało się dalej? Większość użytkowniczek, do których zaadresowano kampanię, okazała się singielkami. Ich reakcje oscylowały wokół wisielczego humoru: “LOL, Pinterest myśli, że wychodzę za mąż. Nie, jestem sama i żałosna” (więcej na Slate). Problem? Personalizacja, która została potraktowana mechanicznie, bez refleksji nad konsekwencjami i uczuciami realnych użytkowników.

Personalizacja jest dzisiaj obsesją marketerów. Wszyscy używają tego słowa niczym zaklęcia, podczas gdy dookoła widzimy więcej przykładów nieudanej personalizacji lub pozorowania głębokiej więzi z klientem. Czy personalizacja jest czymś więcej niż tylko chwytliwym hasłem? Tak, jeśli dostarcza klientom realną wartość.


Buyer Persona: najskuteczniejsze narzędzie, by poznać Twoich klientów. Pobierz darmowego ebooka


Fałszywa personalizacja

Zanim zaczniemy mówić o tym, jak dobrze personalizować komunikację, zacznijmy od rozpoznania powszechnych błędów. Istnieje masa działań, którymi marketerzy markują realne zainteresowanie klientem. Należą do nich:

– wstawianie imienia klienta w nagłówku masowego maila („Welcome, [username]”),

– identyfikacja płci użytkownika,

– personalizacja dla samej personalizacji (“Widzimy, że śledzisz nas na Twitterze”),

– mechaniczne sugerowanie produktów na zasadzie: jeśli klient kupił produkt z kategorii A, to na pewno będzie chciał więcej produktów z tej samej kategorii, więc należy mu je rekomendować, co nie działa dobrze we wszystkich branżach (czy jeśli kupiłeś przed chwilą płaszcz, to potrzebujesz kolejnego płaszcza?),

– posiadanie boksa “Klienci, kupili ten produkt, kupili również” lub podobnego, ale z losowym doborem produktów.

Jak wykazało badanie Uniwersytetu w Illinois, pozorna personalizacja czy personalizacja jako sztuka dla sztuki odnosi efekt przeciwny do zamierzonego: denerwuje klientów zamiast budzić ich zaufanie.

 

Przesadzona personalizacja

Pomyśl o niefortunnej kampanii Pinteresta opisanej we wstępie. Nie wystarczy Ci zarządzanie danymi – potrzebny jest jeszcze ludzki wgląd w sytuację, empatia i wrażliwość. Pamiętaj, że są tematy trudne, które ciężko podjąć w zgrabny sposób. Nikt nie chce czuć, że jego intymne kłopoty są przerabiane na materiał marketingowy.

Spójrz na to z perspektywy klienta. Kiedy marka wie o Tobie zbyt dużo, zaczynasz czuć się naprawdę nieswojo. Kiedy marketing przekracza swoje ramy i wkracza na terytorium intymności, może to wydać się naprawdę odpychające i po prostu straszne. To, że posiadasz jakieś informacje, nie oznacza, że musisz je od razu wykorzystać. Dotyczy to również nadmiernej personalizacji, np. przedwczesnego zawężania obszaru, który interesuje Twoich odbiorców (jeśli ktoś pobrał jednego ebooka o social media, to nie znaczy, że powinieneś mu wysyłać materiały tylko z tego obszaru).

 

Prawdziwa, skuteczna personalizacja

Personalizacja, która zasługuje na to miano, nie jest sztuczką, która ma na chwilę przyciągnąć uwagę odbiorcy, ale działa jak zaprzyjaźniony sprzedawca: pomaga klientowi znaleźć to, czego potrzebuje i dba o jego dobre samopoczucie. Dzięki Marketing Automation masz do dyspozycji rozmaite praktyki dobrej personalizacji:

 

– Dynamiczna treść, która w czasie rzeczywistym dopasowuje się do profilu klienta, np. banery ofertowe, rekomendacje produktów, formularze kontaktowe. Według Marketing Profs, 45% klientów preferuje strony na których znajdują się profilowane oferty.

 

– Niezmuszanie odbiorcy, by wypełniał taki sam formularz kilka razy:kiedy identyfikujesz klienta, który wypełnił już jakiś formularz, nie każ mu uzupełniać wielu pól na nowo),

 

– Segmentacja klientów: segmentacja z użyciem tagów pozwoli CI podzielić klientów zarówno ze względu na ich zainteresowania, jak i zaangażowanie (np. nadawanie tagu po przekroczeniu określonego poziomu scoringu, dzięki czemu możesz zidentyfikować najbardziej lojalnych klientów).

 

– Identyfikacja lokalizacji klientów, co szczególnie przydaje się biznesom lokalnym czy opartym na salonach czy sklepach fizycznych. Przez to możesz dopasować ofertę do konkretnej sytuacji, w której znajduje się w danym momencie użytkownik.

 

– Dynamiczne wiadomości 1-do–1: to wiadomości, które wysyłasz punktowo, w odpowiedzi na jakieś zachowanie użytkownika (załadowanie produktów do koszyka i porzucenie go, przeglądanie danej kategorii, pobranie materiału). Spersonalizowane emaile wykazują o 25% wyższy Open Rate i o 51% wyższy Click Through Rate, dowodzi Experian.

 

– Budowanie kompleksowego oglądu klienta: każdy zakup, każde kliknięcie, każde przejrzenie materiału dostarcza Ci cennej wiedzy o jego zachowaniach i preferencjach. Jeżeli będziesz je systematycznie zbierać i analizować w systemie Marketing Automation, będziesz mógł z ogromną precyzją adresować kolejne kampanie.

 

Działania w czasie rzeczywistym:personalizacja w czasie rzeczywistym zwiększa zaangażowanie użytkowników i poprawia doświadczenie zakupowe o  78% oraz zwiększa lead generation o 60% (dane Direct Marketing).

 

Przejrzysta polityka

Według badań, 74% klientów nie ma nic przeciwko temu, by firmy wykorzystywały zebrane na ich temat dane do profilowania oferty, ale jedynie 13% twierdzi, że sprzedawanie lub kupowanie danych w tym celu jest akceptowalne. Dlatego miej przejrzysta politykę danych.

 

Podsumowując: zasady dobrej personalizacji

Kryterium jakości personalizacji jest jej funkcjonalność: czy przynosi to wartość dla klienta? Dostarcza mu bardziej potrzebnych treści, ułatwia przeszukiwanie ofert, pomaga zorientować się w sklepie? Jeśli nie, to nie ma ona zupełnie sensu. Pusta personalizacja dla samej sztuki tylko irytuje klientów, ponieważ pachnie tanią sztuczką.

1) Wykorzystuj dane, które zbierasz: zastanów się, jak wiedza, którą zdobyłeś o użytkowniku, może poprawić jego doświadczenie na Twojej stronie www.

2) Dbaj o dobrą jakość danych: regularnie czyść bazę, stosuj progresywne profilowanie.

3) Upraszczaj, eliminuj, nie mnóż: – Personalizacja ma ułatwiać znalezienie tego, czego użytkownik potrzebuje. Jeśli oznacza dla niego konfrontację z większą ilością informacji, które nie pomagają osiągnąć celu – zrezygnuj.

4) Zwiększaj konwersję: to ona jest ostatecznym kryterium skuteczności Twoich działań.

5) Pokochaj testy: choć możesz dedukować z analityki, prowadzić research i spekulować, zawsze konkretne rozwiązania trzeba sprawdzić w ogniu testów. Chęć testowania jest też znakiem otwartości na zdanie klientów: w końcu to Ty pozwalasz im zadecydować.

6) Nie zapominaj o mobile. To ważny kanał, w którym możesz zbierać dane o odbiorcach. W nim także powinieneś stosować spersonalizowane wiadomości, dopasowane do kontekstu. Pomogą w tym dedykowane narzędzia do Mobile Marketing Automation.

 

A co dla Ciebie jest dobrą personalizacją? Jakie firmy najlepiej personalizują swoje działania?

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]

[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji
[Nowa funkcjonalność] Kreaktor Importu Kontaktów: funkcjonalna baza kontaktów bez komplikacji

Przedstawiamy Kreator Importu Kontaktów: płynny początek przygody z CDP. Importuj kontakty bez wysiłku dzięki innowacyjnemu mapowaniu i mechanizmom odpornym na błędy. Przekształć surowe dane w dostosowaną do twoich potrzeb, funkcjonalną bazę danych. Uzyskaj niezależność od IT i zoptymalizuj działania marketingowe. Szybko importuj, oznaczaj i poprawiaj dane, aby uzyskać ponadprzeciętne wyniki.