Robisz ankiety wśród klientów? 10 porad, jak je zoptymalizować

customer satisfactionAnalityka zachowań klientów i ankiety są jak yin i yang, jak Bonnie i Clyde, jak Flip i Flap: skrajnie różne, ale nierozdzielne. Dopełniają się nawzajem, ale jedno nigdy nie zastąpi drugiego. Wiedza płynąca z ankiet mówi nam o odczuciach, wartościach i wyobrażeniach klientów, podczas gdy monitoring zachowań dotyczy ich realnych wyborów i decyzji. Tak pełny wgląd w odczucia klientów ma według Forbesa zaledwie 26% CEO.

Nie zastępuj analityki ankietą!

Dane, które otrzymujesz dzięki Marketing Automation, dotyczą realnych działań, które podejmują Twoi klienci. W ankietach zyskujesz zupełnie inne dane, często deklaratywne, zabarwione emocjami.

Takie informacje także są ważne: pokazują, jak klienci chcą siebie widzieć oraz jakie mają potrzeby. Ale pełen obraz otrzymasz  dzięki uwzględnieniu obu pól działań.

Znaj cel zanim zaczniesz pisać ankietę

Zanim zaczniesz tworzyć redagować tekst ankiety, zapytaj siebie:

  • Czego chcę się dowiedzieć?

Postaraj się, by odpowiedź na te pytania była maksymalnie precyzyjna. „Chcę znać opinie klientów” to nie jest precyzyjna odpowiedź. Skup się na konkretnym aspekcie doświadczenia zakupowego, na danym produkcie albo zagadnieniu („Jakich treści brakuje na stronie?”).

  • Kogo pytam?

Kierujesz ankietę do zaangażowanych klientów czy do osób, które korzystają z darmowej wersji próbnej? Czy będziesz potrafił dopasować komunikat z prośbą o ankietę właśnie do tej grupy?

  • Czy mogę pozyskać tę wiedzę w inny sposób?

Nie zadawaj pytań, na które mógłbyś sobie sam odpowiedzieć np. dzięki analityce lub testom A/B. Odbiorcy poczują, że marnujesz ich czas, a Ty dostaniesz mniej precyzyjne dane.

  • Jak wykorzystam tę wiedzę?

Czy mogę wykorzystać tę wiedzę w jakiś sposób praktycznie? Czy jeśli uzyskam w ten sposób wskazówki, jak usprawnić dany produkt lub argumenty, by wprowadzić nowy, wykonam potrzebne działania? Czy mam na to teraz zasoby? Jeśli nie – po co robić ankietę?

Segmentacja adresatów

Czemu to ważne? Bo klienci zaawansowani mogą dostarczyć Ci zupełnie innej wiedzy niż początkujący. Weterani naprowadzą Cię na trop nowych rozwiązań, możliwości poszerzenia oferty, zaś początkujący raczej wskażą, co zrobić, by użytkownie było bardziej intuicyjne. Każdemu z nich należy zadać inne pytania. Klienci nie będą odpowiadać na Twoje ankiety co tydzień, więc każda ankieta wysłana bez sensu (np. do niewłaściwego adresata) to zmarnowana szansa. Ponadto trafiając na pytania niedopasowane do danej grupy, zniecierpliwisz odbiorcę, co może wpłynąć na wiarygodność udzielanych odpowiedzi.

Treść ankiety

Tworząc i redagując treść weź pod uwagę objętość ankiety i racjonalnie oceń możliwe zaangażowanie odbiorców.

1. Less is more. Bądź zwięzły i redukuj niepotrzebne pytania. Wypełnienie powinno zająć 5 – 10 minut, a ankieta składać się z mniej niż 15 pytań, najlepiej 7 – 10 (według KISSmetrics)

2. Przejrzystość i zrozumiałość pytań. Upewnij się, że odbiorca nie będzie musiał zastanawiać się nad ich znaczeniem.

3. Unikaj pytań tak/nie: rzadko dadzą Ci głęboki wgląd.

4. Zamieść pytania wielokrotnego wyboru, dając zawsze opcję „Inne”, którą użytkownik może uzupełnić własnym tekstem.

5. Zamieść 1 – 3 pytania otwarte. Pozwól klientom zrzucić, co czują, ale nie zadawaj zbyt wielu pytań tego typu.

6. Zadawaj pytania dotyczące doświadczenia klienta:

  1. Co jest dla Ciebie największym wyzwaniem w …?
  2. Co przeszkadza Ci w …?
  3. Jakiej funkcjonalności brakuje Ci w….?
  4. Jakie miałeś wątpliwości przed dokonaniem zakupu?
  5. Na jakie istotne pytanie nie znalazłeś informacji na stronie?

7. Zadbaj o neutralność słów i sformułowań. Czy nie naprowadzasz odbiorcy na odpowiedź?

8. Unikaj pytań ogólnikowych, np. zawierających słowa często, zazwyczaj, w zasadzie.

9. Inne spojrzenie. Niech ktoś z zewnątrz przeczyta Twoją ankietę zanim ją wyślesz. Na przykład pracownik innego działu. Upewnij się, że dla kogoś, kto nie siedzi w temacie tak, jak Ty, wszystko jest jasne.

10. Nie pytaj o konkretne liczby albo o coś, co trzeba by sprawdzać czy pieczołowicie sobie przypominać. Najprawdopodobniej otrzymasz mało wiarygodne odpowiedzi.

Chcesz lepiej komunikować się z klientami? Przeczytaj:

Jakich błędów unikać w Lead Nurturing?

Jak zbudować program lojalnościowy?

Do czego Ci potrzebna segmentacja klientów?

 

Wykorzystujesz ankiety? Czy spełniają Twoje oczekiwania? Napisz nam w komentarzu!

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]