RODO: FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Kontynuujemy cykl rozpoczęty zestawieniem RODO: 5 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim ustawa wejdzie w życie. Dziś zebraliśmy pytania, które najczęściej padają w rozmowach z klientami w związku z ustawą. Poniżej zestawienie (ujednolicone i podzielone na grupy) pytań i odpowiedzi na nie.

  1. Co to jest to RODO i jak ma wygladać finalna wersja ustawy?
  2. Jak SALESmanago przygotowuje się do zmian w ustawie o danych osobowych, które to zmiany zostaną wprowadzone w przyszłym roku? Czy mają już Państwo przygotowane jakieś rozwiązania/mechanizmy, które pozwolą na utrzymanie naszej współpracy zgodnie z prawem oraz poszerzenie współpracy o nowe narzędzia?
  3. Czy firma korzystająca z SALESmanago będzie musiała uzyskać dodatkową zgodę klienta na przekazywanie jego danych do SALESmanago?
  4. Kto ponosi odpowiedzialność, ja jako firma korzystająca z systemu, czy SALESmanago?
  5. Jak sobie poradzimy z nowymi przepisami, czy coś zmieni się w użytkowaniu platformy, jaki wpływ będą miały zmiany na bazy/kontakty które obecnie klieci posiadają w systemie?
  6. Czy zmieni się wygląd okienka pop-up i innych formularzy? czy praktyka double opt-in wciąż będzie obowiązywać?
  7. Czy korzystanie z SALESmanago jest zgodne z prawem?
  8. W momencie wejścia w życie RODO będzie wymagana zgoda na monitorowanie kontaktów – co się stanie z dotychczasowymi profilami behawioralnymi kontaktów? Czy będzie można w dalszym ciągu wykorzystywać te dane? Czy będzie konieczność usunięcia tych danych?
  9. Co się dzieje, kiedy kontakt wypisuje sie z mailingów? Czy oznacza to konieczność usunięcia go z bazy całkowicie?
  10. Czy muszę wypełnić jakieś dokumenty?
  11. Czy macie jakieś wzory dokumentów?
  12. Jak ma przebiegać kontrola i co będę musiał wykazać w jej trakcie?

Pytanie #1 – Co to jest to RODO i jak ma wygladać finalna wersja ustawy?

RODO lub GDPR to rozporządzenie Parlementu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Finalna wersja RODO dostępna jest tutaj http://www.giodo.gov.pl/pl/1520284/9745. Prace nad polską ustawą trwają i najprawdopodobniej wejdą w życie w 2018 roku.

Pytanie #2 – Jak SALESmanago przygotowuje się do zmian w ustawie o danych osobowych, które to zmiany zostaną wprowadzone w przyszłym roku? Czy mają już Państwo przygotowane jakieś rozwiązania/mechanizmy, które pozwolą na utrzymanie naszej współpracy zgodnie z prawem oraz poszerzenie współpracy o nowe narzędzia?

SALESmanago jako podmiot przetwarzający dane wdraża procedury zgodne z RODO, w tym między innymi: procedurę zarządzania użytkownikami i dostępem (ewidencja osób upoważnionych), rejestr operacji przetwarzania danych osobowych, politykę monitorowania i reagowania na naruszenia ochrony danych, rejestr incydentów, politykę zarządzania kopiami zapasowymi, stosowane standardy zabezpieczeń. System będzie umożliwać wykonywanie nowych obowiązków, takich jak realizacja prawa użytkownika do zapomnienia czy szyfrowanie przesyłanych przez klientów danych osobowych.

Pytanie #3 – Czy firma korzystająca z SALESmanago będzie musiała uzyskać dodatkową zgodę klienta na przekazywanie jego danych do SALESmanago?

Na przekazywanie danych do systemu SALESmanago nie będzie wymagana odrębna zgoda.

Pytanie #4 – Kto ponosi odpowiedzialność, ja jako firma korzystająca z systemu,  czy SALESmanago?

SALESmanago jako podmiot przetwarzący ponosi odpowiedzialność za stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych przy przetwarzaniu Państwa danych w systemie SALESmanago. Natomiast za dane osobowe przetwarzane w Państwa infrastrukturze w firmie odpowiedzialnośc spoczywa na Państwu.

Pytanie #5 – Jak sobie poradzimy z nowymi przepisami, czy coś zmieni się w użytkowaniu platformy, jaki wpływ będą miały zmiany na bazy/kontakty które obecnie klieci posiadają w systemie?

Platforma będzie ułatwiała realizację nowych obowiązków nałożonych przez RODO, w tym w szczególności realizację prawa do bycia zapomnianym.

Pytanie #6 – Czy zmieni się wygląd okienka pop-up i innych formularzy? czy praktyka double opt-in wciąż będzie obowiązywać?

W tym zakresie nie przewidujemy rewolucji.

Pytanie #7 – Czy korzystanie z SALESmanago jest zgodne z prawem?

Tak.

Pytanie #8 – W momencie wejścia w życie RODO będzie wymagana zgoda na monitorowanie kontaktów – co się stanie z dotychczasowymi profilami behawioralnymi kontaktów? Czy będzie można w dalszym ciągu wykorzystywać te dane? Czy będzie konieczność usunięcia tych danych?

Przypominamy, że przepisy prawa nie działają wstecz, czyli korzystanie z profili behawioralnych pozyskanych w sposób legalny przed wejściem w życie RODO będzie możliwe. Usunięcie danych będzie konieczne w sytuacji wystąpienia przez zainteresowanego z takim żądaniem.

Pytanie #9 – Co się dzieje, kiedy kontakt wypisuje sie z mailingów? Czy oznacza to konieczność usunięcia go z bazy całkowicie?

Nie. To jest tylko cofnięcie zgody na wysyłanie informacji handlowych. Dane osobowe mogą być nadal przetwarzane (przechowowane).

Pytanie #10 – Czy muszę wypełnić jakieś dokumenty?

Aby korzystać z Systemu SALESmanago konieczne jest podpisanie umowy licencyjnej i umowy o powierzenie danych do przetwarzania. Po wejściu w życie RODO ustane obowiązek zgłaszania zbioru danych osobowych do rejestracji.

Pytanie #11 – Czy macie jakieś wzory dokumentów?

Dokumentacja potwierdzająca zgodność z RODO jest indywidualną sprawą każdego przedsiębiorcy, który dostsowuje procedury do specyfiki prowadzonej działalności. SALESmanago jako podmiot przetwarzający dane osobowe dysponuje Polityką Bezpieczeństwa oraz Instrukcją Zraządzania Systemem Informatycznym, które mogą być udostępnione klientom Systemu. Ta dokumentacja pozwoli wykazać, w razie kontroli, stosowanie odpowiednich zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych dla zabezpieczenia danych.

Pytanie #12 – Jak ma przebiegać kontrola i co będę musiał wykazać w jej trakcie?

Podczas kontroli na podstawie przepisów RODO należy wykazać zgodność przetwarzania danych z przepisami, a w szczególności wykazać, że:

  • dane zostały pozyskane na podstawie zgód osób lub przepisów prawa,
  • osoby przetwarzające dane mają do tego pisemne upoważnienie (nadaje je administrator danych),
  • czy jest prowadzony rejestr incydentów (przypadki utraty lub zniszczenia lub bezprawnego ujawnienia danych),
  • czy incydenty są zgłaszane do organu nadzoru w przewidzianym 72 h terminie (organem nadzoru jest krajowy GIODO).

Przed kontrolą przychodzi pisemna informacja o zamiarze jej przeprowadzenia, a sama kontrola polega na wizycie kontrolerów z GIODO, którzy sprawdzają dokumentację i sposób postępowania z danymi osobowymi (w tym stosowany poziom zabezpieczeń).

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]