ROI z Marketing Automation osiąga 30% – dlaczego 50% firm nie jest przekonane, że było warto?

Rzadko zdarza się, aby nowe wdrożenie lub inwestycja firmy przynosiła 30% zwrot i mimo to nie wyglądała na wartą realizacji lub opłacalną. RazorSocial we współpracy z VentureBeat przeprowadziło ciekawe badania w obszarze Marketing Automation. Okazało się, że opisany wyżej przykład dotyczy właśnie systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Dlaczego mimo średniego ROI z wdrożenia Marketing Automation na poziomie 27.8%, firmy nie są pewne, że warto pójść w tą stronę?

Większość firm, które wdraża Marketing Automation faktycznie uzyskuje dodatnie ROI. Wielkość zwrotu z dokonanej inwestycji zależy głównie od umiejętnego wybrania systemu, który spełni potrzeby firmy i samej firmy, która skutecznie go wykorzysta. Mimo, że ankietowane firmy uzyskały wysokie ROI z marketing automation, to nie są pewne, czy zrobiły by to ponownie gdyby miały szansę  zacząć do nowa.

Według wyników badania średnie ROI z wdrożenia Marketingu Automation wyniosło 27.8%. Natomiast praktycznie wszystkie ankietowane firmy zanotowały dodatnie ROI,  a 5% najlepszych z nich uzyskało bardzo duży, bo aż 150% wzrost przychodów.

Tym bardziej ciekawią odpowiedzi na kolejne zadane pytanie „Czy inwestycja w Marketing Automation opłaciła się?”. Oto wyniki:

  • 48% – zdecydowanie tak
  • 42% – nie jestem pewien
  • 7% – nie

Dlaczego pomimo pozytywnych wyników inwestycji prawie połowa firm nie jest pewna czy było warto?

 

Przyczyn może być kilka. Jedną z nich może być samo słowo „automatyzacja”, które sugeruje że wszystko będzie się działo samo i bez naszego wysiłku. Nie bez znaczenia będzie, również wybrane narzędzie. Rynek systemów Marketing Automation jest bardzo bogaty i różnorodny. Znajdziemy na nim rozwiązania o pełnej kompleksowej funkcjonalności oraz systemy wyspecjalizowane dla konkretnych branż lub węższym zastosowaniu w marketingu, np. tylko do inbound marketingu lub tylko do social media.  Trzeci możliwy czynnik to niedostateczne wsparcie ze strony firmy oferującej samo rozwiązanie.

1. Brak świadomości czego wymaga Marketing Automation

Systemy Marketing Automation faktycznie ułatwiają pracę marketerów i sprzedawców oraz oszczędzają ich czas. Zanim jednak zaczną to robić należy je w odpowiedni sposób wdrożyć, skonfigurować automatyzacje i zasilić treściami, tak aby cały mechanizm mógł faktycznie automatycznie i płynnie realizować powierzone mu zadania.

2. Wybór odpowiedniego systemu

Mimo wspólnego mianownika Marketing Automation. Systemy dostępne na rynku różnią się oferowanymi funkcjonalnościami. Wybierając odpowiedni z nich dla własnej firmy powinniśmy kierować się nie tylko ceną, a przede wszystkim naszymi obecnymi potrzebami w zakresie marketingu i sprzedaży. Ważne też jest, aby wybrane rozwiązanie pozostawiało możliwość rozwoju i wprowadzania nowych działań. Jeśli pozwoli tylko realizować aktualne potrzeby, to szybko może się okazać, że będzie potrzebna zmiana na inne lub zakup dodatkowego.

Przydatny artykuł: 5 kroków do wybrania odpowiedniego systemu Marketing Automation

3. Wsparcie od dostawcy systemu Marketing Automation

Marketing Automation to bardzo fajne i elastyczne narzędzia o ogromnych możliwościach. Dlatego bardzo ważny jest wsparcie w trakcie wdrożenia i później podczas pracy z systemem. Absolutne minimum, którego powinniśmy wymagać to bezpłatny dostęp do pakietu szkoleń i opracowań na temat  Marketing Automation, e-booków, case studiem, przykładowych automatyzacji, instrukcji obsługi i innych materiałów pomocnych we wdrożeniu i bieżącej obsłudze. Jeśli dodatkowo wraz z licencją otrzymamy dedykowanego opiekuna klienta i bezpłatny pakiet działań startowych, to wdrożenie powinno przebiec płynnie, a pozytywne ROI zauważymy dużo szybciej.

Podsumowanie

Analizując informacje udostępnione przez VentureBeat widzimy, że Marketing Automatio praktycznie zawsze przynosi przychód firmie. Mimo, że nie wszystkie firmy są przekonane co do opłacalności przeprowadzonego wdrożenia, to wśród marketerów dominują pozytywne komentarze. Najlepsi z nich raportują nawet 150% wzrost przychodów od momentu wdrożenia Marketing Automation i równoległy wzrost liczby klientów. Marketing Automation nie tylko pozwala skuteczniej docierać do potencjalnych i aktualnych klientów z dokładnie dopasowanym i spersonalizowanym komunikatem ale dodatkowo dzięki identyfikowaniu i monitorowaniu zachowania każdego z klientów pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i skuteczniej optymalizować marketing i sprzedaż koncentrując się na kliencie.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]