Rok 2019 będzie rokiem Customer Journey Map

60% organizacji uważa, że obsługa klienta będzie jednym z trzech najważniejszych obszarów budowania przewagi konkurencyjnej w przeciągu najbliższych 3 lat. Tak twierdzi The Service Council’s Service Transformation. Jednocześnie kolejne badania pokazują, że klienci, którzy mieli bardzo dobre doświadczenia (Customer experience) w przeszłości, wydają 140% więcej w porównaniu do tych, którzy mieli znacznie gorsze doświadczenia, jak podaje Peter Kriss na łamach Harvard Business Review.

Z drugiej strony prawie wszyscy praktycy mapowania podróży klientów stwierdzili, że Customer Journey Map (CJM) przyniosło pozytywne wyniki i dało szereg korzyści.  Prawie 90% osób uznaje, że mapowanie podróży klienta przyniosło pozytywny rezultat w ich organizacji. Ponad 1/3 z tych osób stwierdziła, że wpływ był „bardzo pozytywny”. Korzyścią z Customer Journey Map jest wzrost zadowolenia klientów, wzrost w badaniu NPS (wskaźnik poleceń), spadek liczby skarg klientów, zmniejszenie liczby odejść klientów. Te korzyści mają swoje bardzo wymierne odbicie w wynikach finansowych: wzroście przychodów, wzroście zysków, rosnących osządnościach. Wszystko przez inwestycję w poprawę doświadczeń klienta inicjowanych właśnie Customer Journey Map. Dlatego twierdzę, że rok 2019 będzie w Polsce rokiem Customer Journey Map!

 

Wyzwanie obsługi

W percepcji klienta nie ma działów, osób odpowiedzialnych za jego problem czy niespełnioną obietnice. Firma lub marka jest postrzegana jako całość. Za rozczarowanie klienta winni są „Oni” – to oczywiste.

By sprzedać, a potem obsłużyć klienta, firma zatrudnia wielu pracowników i ma rozbudowaną strukturę. Każdy Klient ma więc styczność z wieloma osobami i miejscami (touchpointami), które generują jego doświadczenie, jego emocje. Każdy Klient odbywa swoistą podróż przez firmę. Bilans tej podróży: to czy jest przyjemna, czy rozczarowująca, decyduje o tym czy klient – zostanie z nami czy go utracimy. Jeśli dominować będą emocje pozytywne – wówczas klient będzie chętniej kupował czy korzystał z usług firmy w przyszłości, natomiast jeśli będą negatywne – wówczas klienta stracimy. A jak pokazują badania F. Reichhelda, 5% wzrost retencji klientów może przynieść 25 do 85% wzrost zysków z pojedynczego klienta. Za utratę klienta lub ryzyko odejścia jest odpowiedzialny nie tylko Dział Obsługi Klienta, ale cała firma. To dlatego krytycznie ważne jest znać przebieg podróży klienta, czyli zbudować właśnie Customer Journey Map.

 

Czy można nie znając przebiegu tej podróży ją poprawić?

Znakomita większość firm nie ma takich map i nie ma wystarczającej świadomości tego, jak przebiega ta podróż. Ba, wiele firm nawet nie wie, ile punktów styku (touchpoints) ma klient z firmą. Pracownicy mają świadomość, że klient ma kontakt z handlowcem, stroną www i oczywiście działem obsługi klienta. I tyle. Tymczasem punktów styku w podróży klienta przez firmę może być kilkadziesiąt a nawet kilkaset.

Budowa Customer Journey Map pozwala całościowo i syntetycznie zobrazować jak z perspektywy klienta (a nie naszej) wygląda kontakt z firmą. Z iloma osobami musi porozmawiać by zrealizować swój cel: poznać ofertę, dokonać porównań, zakupić produkt czy usługę. Jakie strony www, jakie telefony, jakie miejsca fizycznie musi odwiedzić, by otrzymać swój wymarzony produkt, czy też rozwiązać problem z nim związany.

Krytycznie ważne dla każdej koncentrującej się na kliencie firmy jest to, kto i gdzie najgorzej oddziałuje na klienta w trakcie tej podróży? Przez jakie działania, procedury lub ich brak tracimy klientów, zniechęcamy ich do siebie lub utrudniamy im współpracę z nami (poszukiwanie informacji z ich strony, skomplikowany zakup czy użytkowanie produktu czy usługi)?

Gdzie są szanse na szybką poprawę emocji klienta, by ten zechciał nam bardziej zaufać, a może nawet stać się naszym fanem? Co i jak możemy robić inaczej by to z nami, a nie z konkurencją klient pozostał?

Czy wiesz czego doświadcza Wasz klient, jakie emocje przeżywa w różnych miejscach kontaktu z firmą? Czy wiesz, jak jest traktowany klient w tej nieciekawej dla niego sytuacji – gdy z produktem jest coś nie tak? Jak zaczyna i czym kończy swoją podróż poprzez firmę? Jeśli na wiele z tych pytań mówisz nie lub nie do końca, wówczas Customer Journey Map jest dla Ciebie.

 

Czym jest Customer Journey Map?

Mapa podróży klienta to zwizualizowany przebieg całości doświadczeń klientów w relacji z firmą. Mapa dotyczy zarówno etapu poszukiwań produktu, zakupu, korzystania z niego, jak i kontaktów posprzedażowych. Podróż ta składa się z sekwencji touchpointów, czyli punktów styku.

Prócz oczywistych elementów podróży klienta, jak kontakt z pracownikami obsługi w miejscu sprzedaży, kontakt z handlowcami, telefon, e-maile od firmy, strona www, mapa identyfikuje te mniej oczywiste, jak zapach pomieszczenia, do którego klient wchodzi przekraczając próg biura, emocje jakie towarzyszą odpakowywaniu przesyłki czy uśmiech pani siedzącej za biurkiem. Każdy z tych elementów podróży generuje określone emocje, które nie tylko warto, ale i trzeba znać. Bo ich nieznajomość oznacza ignorowanie przeżyć klienta, a wraz z tym gwałtownie rosnące ryzyko utraty klienta.

Dzięki Customer Journey Map możliwe jest wnikliwie zrozumienie przeżyć, czyli Customer Experience klienta z jego perspektywy. To rozumienie z kolei pozwala na podejmowanie sensownych decyzji co do tego co i jak zmieniać w funkcjonowaniu naszej firmy i robić to skuteczniej niż konkurencja.

Customer Journey Map pozwala dokładnie zidentyfikować wszystkie składowe, ocenić jakość aktualnie dostarczanych przeżyć klienta i uporządkować przebieg aktualnej podróży klienta poprzez wszystkie punkty styku (touch points) z firmą lub marką. Na tej podstawie pomaga podjąć decyzje o działaniach natychmiastowych, które szybko dadzą pozytywny efekt i poprawią doświadczenie przedzakupowe lub pozakupowe (tzw quick-win actions) jak i decyzji strategicznych związanych z kręgosłupem prowadzonego biznesu.

 

Co daje Customer Journey Map?

Podsumowując. Co daje budowa mapy podróży? Pozwala na:

  • Identyfikację wszystkich punktów styku (touchpoints)
  • Identyfikację krytycznych momentów tej podróży, które należy szybko zmienić, by nie tracić klientów,
  • Odkrycie tych, które stanowić będą naszą przewagę konkurencyjną już teraz lub w przyszłości – pozwolą klientów jeszcze silniej emocjonalnie związać z marką
  • Poznanie oczekiwań i potrzeb klientów, by następnie projektować rozwiązania „szyte na miarę”. Wiedza ta stanowi zbiór niezwykle cennych wytycznych do działań z kategorii CEM, co jest naturalnym następstwem zmapowania podróży.
  • Wykrycie mocnych oraz słabych stron funkcjonowania firmy, konkretnych działów, które dzieją się w tzw „kulisach podróży” naszego klienta
  • Podejmowanie optymalnych i pragmatycznych decyzji dotyczących usprawnień, zmian
  • Integrowanie zespołu wokół klienta (wejście w buty klienta), pozwalając przejść od deklaracji, że klient jest najważniejszy do emocjonalnego powiązania osób, które dbają o najważniejszy zasób jaki ma firma: ich klientów
  • Uświadomienie każdemu pracownikowi tego, w jaki sposób i kiedy obsługuje klienta. Od tej świadomości zależy to, czy pracownicy zaangażują się w ten proces czy też uznają, że to nie ich sprawa.
  • Customer Journey Map pomaga zbudować lepszą obsługę, właściwą strategię komunikacji marki, a w efekcie pozyskiwać lojalność klienta.
  • Dzięki Customer Journey Map menedżerowie mogą projektować proces obsługi oraz świadomie zarządzać całościowym doświadczeniem klienta (CEM).

 

Myślisz o zbudowaniu Mapy Podróży Klienta (Customer Journey Map) w Twojej firmie, ale nie wiesz od czego zacząć? 

Zapisz się na darmowy webinar, a dowiesz się, jak przebiega proces mapowania podróży klienta, jakie korzyści biznesowe i miękkie zyskuje firma, która się na to zdecyduje, oraz jak mapowanie pomaga skutecznie zarządzać doświadczeniem klienta (Customer Experience).

Tomasz Kras
CEO ProOptima

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]