Segmentacja behawioralna kontaktów w Marketing Automation – jak to zrobić?

Podział kontaktów na grupy o zbliżonych zainteresowaniach to krok w kierunku dużo lepszego dopasowania wysyłanych treści do potrzeb potencjalnych i aktualnych klientów. Wysyłki prowadzone do konkretnych segmentów i dopasowane do nich tematycznie wykazują dużo wyższe wskaźniki otwarć i kliknięć, a dodatkowo znacząco zwiększają aktywność użytkowników na stronie WWW. Większa aktywność i więcej reakcji na wiadomości, to więcej kontaktów sprzedażowych i wyższa sprzedaż.

Rozwiązania Marketing Automation stają się coraz popularniejsze. Ich popularność wynika bezpośrednio z zupełnie nowych możliwości w komunikacji z klientami, zarówno potencjalnymi i aktualnymi. To co najciekawsze i zarazem najważniejsze dla firm, to możliwość wysyłania potencjalnym klientom wiadomości spersonalizowanych, zawierających ważną i użyteczną dla nich treść, co ułatwia konwersję potencjalnych w klientów, a klientów w lojalnych i zadowolonych klientów. Jest to możliwe dzięki identyfikacji i monitorowaniu zachowania konkretnych osób, segmentacji i dynamicznym treściom dopasowywanym one-to-one. SALESmanago pozwala segmentować kontakty na podstawie:

  • zachowania monitorowanego online i offline – segmentacja behawioralna;
  • dokonywanych transakcji – segmentacja transakcyjna

Najlepsze rezultaty daje wymieszanie obu segmentacji i wykorzystanie pełnej wiedzy o kliencie w komunikacji. Dzisiaj skupimy się na automatycznej segmentacji w oparciu o realne zachowanie konkretnych osób. Ustawiając segmentację warto przejść przez 3 podstawowe kroki opisane poniżej.

1. Określ potrzeby i zweryfikuj treści

Każda firma ma dostępny jakiś zasób treści marketingowych i sprzedażowych. Warto przejrzeć istniejące w firmie materiały i spróbować je sklasyfikować tematycznie. Najprawdopodobniej zobaczymy duże grupy tematyczne i zarazem segmenty, do których można je kierować. Szybka inwentaryzacja istniejących treści pokaże nam też braki, które powinniśmy uzupełnić, tak aby przygotować się do komunikacji w oparciu o segmentację. Pamiętajmy, że potrzebujemy treści dopasowane do etapu na jakim znajduje się potencjalnym klient. Musimy pomyśleć o:

  • zbudowaniu pierwszej relacji z klientem – zaraz po pozyskaniu;
  • zaangażowaniu pozyskanego klienta;
  • edukacji i przygotowaniu do zakupu.

 

Porządna rewizja treści i tego jak dotychczas komunikowaliśmy się z klientami przyda się nie tylko przy budowaniu segmentacji ale także w programach Lead Nurturing i lojalizacji klientów.

2. Sprawdź wiesz o klientach

Zanim klient trafi do Twojej bazy na 95% odwiedzi Twoją stronę WWW. To wspaniałe miejsce, żeby uzyskać od niego kilka informacji potrzebnych w procesie sprzedaży. Zależnie od branży do klasycznego imie, nazwisko, email i telefon dodajmy w formularzu jedno pole lub dwa pola, w których klienci zostawią informacje dodatkowe takie jak firma, stanowisko, wiek, data urodzin, hobby czy inne które ułatwią dopasowanie treści. Musimy pamiętać, że każde pole powyżej 3 w formularzu wpływa negatywnie na ilość zapisów. Im lepiej dopasujemy wiadomość do konkretnego odbiorcy tym szybciej doprowadzimy do zakupu i znacznie ograniczymy liczbę rezygnacji

3. Ustal reguły segmentacji

Dopełnieniem segmentacji jest ustalenie jej reguł. W systemie SALESmanago mamy dostępne bardzo łatwe w obsłudze narzędzie do automatycznej segmentacji behawioralnej. Każde zachowanie wychwycone online może powodować odpowiednią segmentację. Na przykład jeśli klient zapisał się na szkolenie online, to automatycznie zasegmentujmy go do osób zainteresowanych szkoleniami i wysyłajmy mu zaproszenia na nowe edycje. Analogicznie ktoś kto przegląda wycieczki do Hiszpanii, telewizory czy męskie buty powinien od nas otrzymywać treści powiązane z jego zachowaniem i należeć do odpowiedniego segmentu. W ten sposób zbudujemy podbazy osób zainteresowanych danymi segmentami produktów lub usług. W SALESmanago może to wyglądać następująco:

Na podstawie zawartości adresów URL przeglądanych przez użytkowników strony SALESmanago  w oparciu o bardzo proste zasady na bieżąco przypisuje kontakty do odpowiednich segmentów i przypisuje im punkty scoringu.

Podsumowanie

Segmentacja kontaktów daje nam silne podstawy do personalizacji treści. Każdego dnia na skrzynki odbiorcze naszych potencjalnych klientów dociera mnóstwo wiadomości e-mail. Personalizacja i dopasowanie treści i momentu wysyłki to jedyny sposób, aby nasza wiadomość wyróżniła się z tłumu i dotarła do odbiorcy. Dzieląc się z naszymi potencjalnymi i aktualnymi klientami informacjami dla nich istotnymi wyraźnie odcinamy się od reszty firmy i zyskujemy wizerunek firmy, która koncentruje się na potrzebach i zainteresowaniach swoich klientów.

 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]