Sekrety mistrzów prezentacji. Kompletny poradnik + darmowe programy

Hand reaching images streaming from the deepPrezentacje są nieodłączną częścią życia każdego marketera. Dobrze przygotowane  – hipnotyzują naszych słuchaczy i przekładają się na sprzedaż. Słabe nudzą, męczą i sprawiają, że jedyne, z czym odbiorcom kojarzy się nasz produkt, to pragnienie ucieczki. Każdy może nauczyć się świetnie je wygłaszać. Podpowiadamy, jak.

2 typy prezentacji

Czym innym jest prezentacja, która towarzyszy Twoim słowom (np. na konferencji czy podczas spotkania z klientem), a czym innym prezentacja samodzielna (np. taka, którą potem wrzucisz na stronę czy SlideShare). Nazwijmy je umownie prezentacją towarzyszącą i prezentacją samodzielną. Ta pierwsza jest tłem dla Twoich słów i Twojej osobowości. Ta druga przypomina raczej ebooka – jest nośnikiem właściwej treści. jej przyjrzymy się teraz bliżej.

Prezentacja samodzielna

Jest po prostu alternatywną dla bloga czy ebooka formą przedstawienia wiedzy. Charakteryzuje się dużą ilością wypunktować, wykresów, statystyk, liczb. Informacje mają być maksymalnie czytelne i skoncentrowane – ma nam starczyć jeden rzut oka na slajd, by złapać, w czym rzecz. W tym sensie tworzenie prezentacji samodzielnych przypomina tworzenie infografik.

Służy jako alternatywny nośnik treści (np. gdy chcemy zgłębić temat za szeroki na post na bloga, ale i za wąski na ebooka) i jest świetną bazą dla prezentacji towarzyszących.

Prezentacja towarzysząca

Jest niesamodzielna i towarzyszy Twojemu wystąpieniu. Sama, wrzucona na SlideShare, pozostaje niezrozumiała.

Kiedy wygłaszasz prezentację, potrzebujesz do niej TYLKO slajdów towarzyszących. Maja one stanowić tło dla Twojej wypowiedzi, zawierać najważniejsze informacje, liczby czy wykresy.

Jak zaplanować prezentację?We're having a super sale in this shop! (2)

Celem prezentacji jest zaangażowanie odbiorców.  Miernikiem Twojego sukcesu są pytania, które dostajesz po wystąpieniu. Ta idea powinna przyświecać Ci na każdym etapie pracy.

  1. Zacznij od zadania pytania:
    1. „W jaki sposób mój odbiorca może się do tego odnieść?”
    2. „W jaki sposób mój produkt może pomóc tym osobom?”
    3. Weź pod uwagę profil Twoich odbiorców (np. co innego zainteresuje przedsiębiorców, którym chcesz sprzedać produkt, a co innego dziennikarzy na konferencji prasowej.
  2. Zawrzyj dużo przykładów, konkretnych zastosowań – najlepiej z okolic zainteresowania Twoich słuchaczy. Konkretne przykłady pozwalają lepiej zrozumieć zagadnienie.
  3. Liczby i wykresy: złapiemy jej szybciej niż tekst.
  4. Użyj nawiązań do dzieł sztuki, popkultury, reklamy czy piosenki. Przez nieoczekiwanie skojarzenie (kto spodziewa się cytatu z piosenki Shakiry na konferencji o armaturze? ) wybijesz słuchaczy z monotonnego rytmu, odprężysz ich, rozbawisz, a dzięki temu lepiej Cię zapamiętają.
  5. Stwórz jasna mapę prezentacji: o czym po kolei będziesz mówić. Punkty muszą być precyzyjnie sforułowane i wynikać z siebie logicznie.
  6. Zawartośc slajdów a Twoje przemówienie to nie to samo. Rzutnik nie jest twoim prompterem, z którego czytasz i ewentualnie dodajesz coś od siebie.
  7. Skup się na 3 pomysłach/ ideach/ rozwiązaniach. Więcej może się okazać zbyt dużą ilośćią dla Twoich odbiorców.

Jak stworzyć slajdy?

Legendarne prezentacje? Oczywiście Steve Jobs. Sugestywne zdjęcie + minimum tekstu.

  1. Less is more: dotyczy szczególnie tekstu! Seth Godin mówi: max. 6 słów/ slajd. Radykalnie? Spróbuj!
  2. Poza cytatami nie zamieszczaj całych zdań – postaw na pojedyncze słowa – hasła, równoważniki zdań.
  3. Postaw na prostotę: przyjazne kolory, odpowiedni kontrast, proste fonty (i mała ich ilość), jasne tło.
  4. Nie używaj wbudowanych w program dźwięków (świstów towarzyszących przewijaniu slajdu, etc). Po prostu tego nie rób.
  5. Zainwestuj w piękne grafiki! Tu pisaliśmy, skąd pozyskać piękne i darmowe zdjęcia.

Darmowe programy do prezentacji

Znacie Prezi, PowerPointa i Keynote. Kochacie je lub nienawidzicie. To zerknijcie na nasze darmowe propozycje.

  • Open Office Impress: prosta, darmowa alternatywa dla Power Pointa, oparta na tej samej filozofii prezentacji (linearność, statyczne slajdy).
  • Haiku Deck: na iPady, stworzony do przygotowywania krótkich, prostych, minimalistycznych prezentacji. Urocze!
  • SlideDog: dla tych, którzy lubią łączyć różne media, a ich prezentacje zawierają zróżnicowaną treść (tekst, zdjęcia, wideo, muzyka).
  • PowToon: do tworzenia animowanych prezentacji. Interesujący!
  • Wink: świetny do tworzenia tutoriali. Podobny do PowerPointa, darmowy, wielojęzyczny.
  • Projeqt: do prezentacji opartych na zdjęciach, świetny, jeśli chcesz stworzyć klimat.
  • BrainShark: jego innowacyjność polega na możliwości wgrania głosu. Do prezentacji towarzyszącej Ci się to nie przyda, ale jeśli chcesz tworzyć materiały edukacyjne, dodanie głosu będzie świetnym rozwiązaniem.

 

Jak wygłosić porywającą prezentację?

Sposób, w jaki mówisz, jest ważniejszy niż Twoje slajdy.

Panuje przesąd, że trzeba się urodzić z charyzmą i łatwością przemawiania publicznie. To bzdura. Owszem, niektórym jest łatwiej, ale każdy może nauczyć się dobrego przemawiania. Grunt, żeby być przygotowanym.

  • Przećwicz prezentację ze stoperem. Zobacz, ile Ci zajmuje wygłoszenie, czy mieścisz się w przewidzianym czasie. Lepiej ją skrócić: organizatorzy będą wdzięczni, publiczność woli krótsze prezentacje, a Ty nie będziesz się stresować, widząc zniecierpliwione twarze. Szanuj czas innych.
  • Przećwicz prezentację przed lustrem. Możesz spróbować się nagrać. Czy nie mówisz niewyraźnie? Jak z Twoja mimiką? Tak, w trakcie tego ćwiczenia będziesz się czuł niezręcznie, ale oklaski dnia następnego wynagrodzą Ci trud z nawiązką.
  • Nie śpiesz się w trakcie. Lepiej mieć krótszą prezentację, niż ścigać się z czasem, cierpliwością organizatorów i zmęczeniem słuchaczy.
  • Mów z głowy, nie czytaj. Miej przygotowany precyzyjny plan i kluczowe pojęcia/ przykłady do kolejnych części (możesz mieć nawet napisany cały tekst: z wyróżnionymi nagłówkami poszczególnymi partiami i zaznaczonymi kolorem frazami, które chcesz zapamiętać), ale mów spontanicznie. Tak, Twoje „ych” i „wiecie Państwo” są lepsze niż mechaniczne czytanie.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy z publicznością. To pozwoli nawiązać kontakt, ośmieli słuchaczy do zadawania potem pytań, a także ukaże Cię jako silnego lidera/ liderkę, pewnego swoich słów.
  • Jeśli się zgubisz lub pomylisz, przyznaj się. Poproś o chwilę, wróć do notatek. Nie plącz się przez 10 minut, udając, że wszystko w porządku. Marnujesz czas i uwagę swoich słuchaczy, stresujesz się. Jesteś człowiekiem – masz prawo się pomylić i nikt nie będzie miał tego za złe. Irytować może raczej przydługa próba wybrnięcia z wpadki.
  • Przygotuj handout: dokument podsumowujący Twoje wystapienie, z danymi kontaktowaymi. Może to być ulotka. Pamiętaj, by słuchacz mógł zabrać sobie materialny ślad po Twojej prezentacji.

Najczęstsze błędy podczas prezentacji:

Przeładowana, zapisana drobnym drukiem prezentacja: nikt tego nie przeczyta (tym bardziej, że jednocześnie odbiorcy będą próbowali Cię słuchać – rozproszenie między dwiema aktywnościami sprawi, że nie złapią niczego.

Czytanie slajdów. To tak, jakbyś traktował słuchaczy jak dzieci, którym trzeba przeczytać slajdy, bo sami nie potrafią. Bardzo powszechna i bardzo irytująca praktyka.

Pośpiech. Nie lubisz wygłaszać prezentacji, czujesz się niepewnie, więc chcesz jak najszybciej skończyć. Chowasz sie w sobie, mruczysz do siebie, mówisz za szybko – po prostu chcesz mieć to z głowy. Wyjścia są dwa: poczuj się pewniej (np. przez ćwiczenia powyżej) albo oddeleguj kogos innego do tej pracy.

Przesadzanie z rozśmieszaniem i luzowaniem atmosfery. Dobrze rzucić żartem, dobrze porównać Twój produkt do czegoś nieoczekiwanego, ale nie pozwól, by żywioł komiczny zagarnął Twoja prezentację. Pamiętaj: sprzedajesz produkt, nie robisz stand-up. Twoi odbiorcy mogą zapamiętać Twoje żarty, ale zapomnieć, o czym właściwie mówiłeś.

Nadmiar efektów. Krótki filmik? Świetnie. Ale fruwające slajdy, migające litery, wjeżdżające zdania sprawią, że Twój użytkownik poczuje się jak na karuzeli. Będzie mu trudno odczytać i zapamiętać informacje (bo zbyt krótko będą się wyświetlać).

Lubisz wygłaszać prezentacje? Jakiego narzędzia najczęściej używasz?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]