Sex sells? Jak reagujemy na prowokujące reklamy + 7 przykładów

Macro shot of beautiful glamour bright red female lips

Zwracamy uwagę na seks, tak już jesteśmy biologicznie zaprogramowani. Chodzi bowiem o przetrwanie gatunku – to ważna sprawa!

Potwierdzają to badania naukowe: analiza materiału z okresu 50 lat pozwoliła firmie badawczej Gallup&Robinson ustalić, że faktycznie odwołania do erotyki są strategią przynoszącą ponadprzeciętne wyniki na polu komunikacji marketingowej, choć bywa to narzędzie niebezpieczne dla reklamodawców. Czemu?


Niezwykłe doświadczenie zakupowe: jak je dostarczyć? Przeczytaj darmowego ebooka


 

Efekt wampira

Ponieważ tak działają faceci. Prawie połowa z nich deklaruje, że lubią reklamy odwołujące się do seksu. Jednocześnie kiedy pokaże się im taką kreację, jedynie 10% z badanych zapamięta markę lub produkt (ten wskaźnik wynosi 19,8% dla reklam bez podtekstu seksualnego). Krótko mówiąc, erotyka pochłania całą uwagę naszego odbiorcy, przez co nie zauważa on nic więcej. Komunikat zostaje przysłonięty przez zmysłowy obraz. Media Analyzer nazywa to „efektem wampira”.

 

In fact, marketing industry is currently-2Zespół Media Analyzer badał również różnicę pomiędzy tym, jak kobiety i mężczyźni postrzegają takie reklamy. Co odkryli? Otóż kobiety wyłapywały dużo więcej komunikatów, podczas gdy mężczyźni skupiali się na imponującej klatce piersiowej i niewiele widzieli poza nią. Biorąc pod uwagę, jak często tego typu reklamy adresowane są do mężczyzn, może pora przemyśleć regułę „sex sells”. Jak to ujął Jef Richards,”Seks sprzedaje tylko wtedy, kiedy sprzedajesz seks”. Lub coś, co świetnie się z nim komponuje.

 

Co sprzedasz w ten sposób?

Mimo powszechnej świadomości ryzyka, jakie wiąże się z takimi kreacjami, 23% reklam w prasie używa seksualnych obrazów, dowodzi Tom Reichert. Badacz wskazuje również, że ów wzrost ilości erotycznych odwołań w reklamie, jaki da się zaobserować od lat 80., dotyczy jedynie marek, które tradycyjnie używają tej retoryki. Nie widać natomiast intensyfikacji erotycznych skojarzeń w innych gałęziach – tam eksperymenty pozostają stosunkowo rzadkie i raczej nie przyjmują się na dłużej.

Jakie branże od lat grają na naszym pożądaniu?

  • zdrowie i higiena
  • farmacja
  • moda
  • podróże
  • uroda
  • alkohol
  • rozrywka

Badania Reicherta wskazują, że seks sprawdza się do reklamowania produktów niskiego ryzyka, kupowanych impulsywnie. Kiedy zaś produkty z innych branż, niezwiązanych tradycyjnie ze zmysłowością wchodzą na to terytorium, nastrój może łatwo zmienić się z „kuszącego” na „dziwaczny” lub nawet „desperacki”.

 

Seksowne reklamy dla nieseksownych produktów

Teraz zabierzemy Was w podróż w mroczne miejsce: pokażemy dziwaczne próby seksualizowania tego, co powinno pozostać nie-sexy.

Oglądacie na własną odpowiedzialność. Te 3 przykłady nie wymagają w zasadzie komentarza poza okrzykiem zdumienia oraz konstatacją: erotyka to wymagający oręż.

Podsumowujac: seks sprzeda jedynie ograniczoną pulę produktów, takich, które już mają tradycję przedstawiania w tym kontekście. Mimo to wiele marek pozwala sobie na próbowanie ścieżki zmysłowości: liczą, że wykreowany w taki sposób szum przełoży się na sprzedaż.

No dobrze, ale to jak w takim razie wygląda skuteczna kampania odwołująca się do seksu?

 

Zaklinacz testosteronu

Ciężko znaleźć inną markę, która tak chętnie buduje skojarzenia seksualne jak AXE, grający na cienkiej granicy między prowokacją a seksizmem. Patrząc z zewnątrz można by powiedzieć, że ich strategia jest prosta, a nawet prostacka, prymitywna jak ich zapachy: czy zauważyliście, że zapachy AXE nie rozwijają się? Zazwyczaj kompozycje perfum czy sprejów składają się z molekuł, które ulatniają się w różnym czasie, dzięki czemu woń zmienia się w ciągu dnia, ewoluuje, gdy ją nosimy. Z zapachami AXE tak się nie dzieje: są bezpośrednie i tępe, jak uderzenie obuchem.

Jeśli to więc tak proste, czemu milionom naśladowców nie udało się powtórzyć tego osiągnięcia?

 

Jason Feifer zauważa, że kluczem do sukcesu marki są wnikliwe badania i trzymanie ręki na pulsie: ich grupa docelowa zmienia się bardzo dynamicznie, ponieważ każdego roku nowa fala młodych chłopców osiąga wiek, w którym czują się mężczyznami i zaczynają myśleć o dziewczynach i dezodorantach (oraz innych typowo męskich sprawach).

 

Dlatego w AXE każda decyzja: od kompozycji zapachu po najdrobniejszy detal czy slowo użyte w kampanii, jest oparta na kompleksowych badaniach oraz wielokrotnie omawiana. Ponieważ ich grupa docelowa ewoluuje tak szybko, zasilana kolejnymi młodzieńcami, firma musi włożyć sporo wysiłku w regularny research, by trzymać rękę na pulsie. W efekcie każda z ich ryzykownych, beztroskich reklam, jest w istocie starannie opracowana, przygotowana na podstawie twardych danych oraz poddana wielu dyskusjom. Czy zgadlibyście, że przy pracy przy tym spocie obgadano każde spojrzenie i gest?

 

Jak na ironię, wytworzenie efektu spontaniczności i frywolności wymaga zarzucenia spontaniczności i frywolności.

Media społecznościowe nie chronią przed seksem

Często mówi się, że media społecznościowe to miejsce, w którym klienci mogą aktywnie uczestniczyć w dyskusji o poczynaniach marek i sprzeciwiać się między innymi uprzedmiotowieniu, przedstawianiu nierealistycznych, wyfotoszopowanych ciał czy wykorzystywaniu podstawowych ludzkich instynktów do robienia pieniędzy. Ale to tylko część obrazu.

Owszem, konsumenci często krytykują decyzje marek. Tak było w wypadku kampanii Beach Body Ready: klienci byli wściekli, że firma usiłowała narzucić im ideał ciała, które może się opalać bez wstydu. Powstała też cała masa kampanii, która subwersywnie używała erotyki: na przykład po to, by działać w imieniu pokrzywdzonych kobiet. Tak było w wypadku Girl Store (sklepu z dziewczynkami): ta organizacja charytatywna odwoływała się do języka uprzedmiotowienia („możesz kupić sobie dziewczynę”), by walczyć o lepsze życie dziewcząt, które byłyby nieuchronnie sprzedane jako niewolnice seksualne (tak, to wciąż się zdarza).

 

 

Jednak takie przypadki nie powinny zanadto rozbudzać Twojego entuzjazmu. Dan Zarella przebadał sprawę i udowodnił, że na Facebooku posty zawierające odwołania do seksu są szerowane 90% częściej, co oznacza też, że seks jest najsilniejszym bodźcem zachęcającym do dzielenia się treściami.

 

Media społecznościowe dostarczają nam więc przestrzeni zarówno do tego, by marki nas uwodziły, jak o do tego, byśmy mogli się na nie z tego powodu oburzać. Ale jest coś jeszcze. Jest Tinder.

 

Kampanie marketingowe na Tinderze

Tinder, aplikacja do randkowania, zdaje się idealnym miejscem do działań marketerów, którzy wierzą w mantrę „seks sprzedaje”. Ale jak marki radzą sobie w tym środowisku? Tu reklama jest działaniem szczególnie niepożądanym i łatwo może zadziałać przeciwskutecznie. Spójrzmy na dwa przykłady.

 

Domino’s Pizza

Słynna sieć pizzerii chciała uczcić walentynki ze swoimi klientami, a czy jest lepszy pomysł na świętowanie niż kawałek pizzy (lub dwa, lub sześć)? Domino’s stworzyło konto na Tinderze: użytkownik mógł się z nim zmatchować i dostać pizzę za darmo lub ze zniżką.

 

 

Kampania była błyskotliwa i angażująca: marka weszła w interakcję z 234,355 klientami, zaś akcja wywołała sporo pozytywnego szumu w social media: ludzie chętnie dzielili się tym, że pizza jest dla nich partnerem doskonałym. Do tego koszty kampanii okazały się bliskie zeru.

 

Calvin Klein     

Calvin Klein jest znany z prowokacyjnych reklam i nawiązań do seksu. Jedna z ostatnich kampanii, „Raw texts, real stories”, była zainspirowana Tinderem i tym, jak wygląda flirt w tym miejscu. Celem było otwarcie dyskusji na temat tego, jak internet i media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki uwodzimy.

 

Całość jest odważna i zdecydowanie pikantna.

Zobacz zdjęcia tutaj.

 

Podsumowując

Ostrożnie z seksem. Ostrożnie z jego nadużywaniem. Nie wierz, że dodanie mocnej przyprawy podniesie atrakcyjność Twojej kampanii. Jeżeli produkt naturalnie nie łączy się z erotyką, musisz bardzo uważać, by nie osiągnąć efektu dziwaczności, perwersji czy po prostu śmieszności.

 

Bardzo inspirujący w tym zakresie jest przykład Domino’s: pojawili się na Tinderze, wykorzystując jego konotacje, ale skupili się na budowaniu relacji oraz dzieleniu się czymś miłym. Do tego komponent erotyczny zrównoważono tu poczuciem humoru, które doskonale amortyzuje ciężar zmysłowego kontekstu.

Marketing Automation

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]