Shockvertising, czyli kontrowersja w reklamie – czy to popłaca?

Kontrowersja w marketingu i reklamie, czyli tak zwany shockvertising, to strategia stara jak sam marketing. Wiele firm nie waha się wprowadzić szczypty prowokacji w swoich działaniach marketingowych, z lepszym lub gorszym skutkiem, a inne nieświadomie przekraczają granice dobrego smaku, narażając się na krytykę i bojkoty. Dlaczego marketerzy tak chętnie sięgają po kontrowersję, jakie reklamy wzbudzały najwięcej kontrowersji w ostatnich latach, no i… czy to w ogóle działa?

 

Przepis na kontrowersję

Wystarczy w zasadzie jeden z najczęściej spotykanych składników kontrowersyjnej reklamy – polityka, seks, religia, przemoc, kwestie rasowe, płciowe czy społeczne, stereotypy – i prowokacyjna kampania gotowa. Poruszenie jednego z tych tematów to niemal gwarancja dodatkowego rozgłosu, bo w erze Internetu takie materiały rozchodzą się błyskawicznie. Media uwielbiają tego rodzaju sensacje, a w social media aż wrze od głosów za i przeciw. To dla firmy dodatkowa promocja, bo za taką ekspozycję reklamową w innym przypadku musiałaby zapłacić ciężkie pieniądze. Przypomnijmy ulubiony frazes celebrytów: nieważne co mówią, ważne żeby mówili! Jednak taka strategia bywa ryzykowna – łatwo przesadzić, a jeden fałszywy krok może przynieść zgubne skutki dla firmy. Nie sztuką jest wzbudzić reklamą sensację i wywołać skandal. Szkopuł w tym, by zrobić to umiejętnie i uniknąć PR-owej katastrofy.

 

Wpadka czy świadome przekroczenie granicy?

W przypadku wielu kampanii marketingowych, które wywołują skandale, nie do końca jest jasne, czy mamy do czynienia ze wpadką, czy świadomym zagraniem ze strony firmy. Często spekuluje się, że marka celowo łamie tabu lub przygotowuje kampanię z prowokującym “drugim dnem”, licząc na dodatkowy rozgłos, a negatywny wpływ na wizerunek minimalizuje oświadczeniami z przeprosinami i zapewnieniami, że absolutnie nie chciała nikogo urazić. Pozostaje jednak pytanie – czy faktycznie globalne firmy, które dysponują sztabami marketingowców i PR-owców, a każdą kampanię planują drobiazgowo miesiącami, mogą nieświadomie wypuścić kampanię, która może być katastrofalna w skutkach?

Celowe czy nie, reklamowe wpadki nawet z udziałem największych firm pojawiają się regularnie. Za każdym razem wzbudzają niemałą sensację (w końcu lubimy wiedzieć, że nawet najlepszym zdarzają się błędy) i są z upodobaniem komentowane w social media. Przykłady?

Kampania dezodorantów Nivea, przez którą posądzono markę o rasizm:

Post na Facebooku marki Nivea

 

Reklamy fastfoodów krytykowane za seksizm i mizoginię:

 

Billboard marki McDonald’s

 

Reklama sieci Burger King

 

Nierzadko marki z całą świadomością wykorzystują w swoich kampaniach prowokacyjne treści. Przykładem kampanii świadomie poruszającej drażliwe tematy społeczne jest tegoroczna kampania Nike. Samych reklam pod znanym już doskonale hasłem Just Do It raczej nie nazwiemy kontrowersyjnymi, ale prawdziwym źródłem prowokacji jest tu twarz kampanii, kontrowersyjny sportowiec Colin Kaepernick, znany z manifestowania podczas meczów sprzeciwu wobec społecznej niesprawiedliwości w USA. Uwielbiany przez jednych, znienawidzony przez drugich (i oskrżany m.in. o znieważanie hymnu narodowego, ponieważ w ramach protestu odmawiał wstania na czas odgrywania hymnu USA), nic dziwnego więc, że w spolaryzowanym społeczeństwie amerykańskim kampania zyskała aprobatę jednej strony i krytykę drugiej. Rezultat? Jak na razie wydaje się, że Nike prawidłowo wykalkulowało opłacalność kontrowersyjnej kampanii. Sprzedaż i liczba obserwujących w social media wzrosła mimo zapowiedzi bojkotu marki. Wygląda więc na to, że firma dobrze zna swoich klientów – a także wie, że w grupie, która nie pała sympatią do zawodnika, tych klientów nie ma, więc ewentualny bojkot nie będzie dotkliwy. To przykład rozważnego i przemyślanego użycia kontrowersji do komunikacji marki, a co najistotniejsze – całkiem udanego.


 



Całkowitym przeciwieństwem tej kampanii jest reklama Pepsi z 2017 roku z udziałem Kendall Jenner. Na pierwszy rzut oka obie kampanie więcej łączy niż różni. Udział celebrytów, poruszenie ważnych kwestii społecznych (reklama nawiązywała do ruchu Black Lives Matter), znane i renomowane marki. Jednak reklama Pepsi przyniosła zupełnie inny efekt niż udana kampania Nike. Dlaczego? Spot pokazuje celebrytkę, która łagodzi napięcie między protestującymi i policjantami poprzez… wręczenie policjantowi puszki napoju. W odróżnieniu od kampanii Nike, w przypadku reklamy Pepsi ważne kwestie społeczne zostały potraktowane przedmiotowo i powierzchownie, dodatkowo dobór bohaterki kampanii jest niezbyt przekonujący. Reklama wzbudziła bardzo negatywne reakcje i szybko została wycofana.


via GIPHY

 

Kontrowersja sprzedaje?

W przypadku kampanii Nike kontrowersja okazała się bardzo opłacalnym krokiem. Ogromną rolę odegrał właściwie dobrany przekaz, który wzbudził bardzo pozytywne emocje wśród zwolenników marki, a oburzył jej antyfanów. I właśnie tak to powinno działać – jeśli przysparzać sobie wrogów, to tylko wśród ludzi, którzy i tak nie kupiliby produktu.

Jak to więc jest z tą kontrowersją – opłaca się czy nie? Nie ulega wątpliwości, że sięgnięcie po kontrowersje i prowokację często przynosi pozytywne skutki dla firmy. W innym przypadku strategia ta nie byłaby tak popularna. Mimo dużego ryzyka wpadki, wizja dodatkowej promocji, szybkiego i łatwego rozgłosu jest bardzo kusząca. Kontrowersja sprawia, że o reklamie się mówi, także poza łamami branżowych pism i portali, a odbiorcy zapamiętują ją lepiej. Trudno osiągnąć taki efekt za pomocą innych środków, dlatego najprawdopodobniej czasy prowokacyjnych reklam długo jeszcze nie miną.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]