Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

 
 

Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.

 

Ciekawe czasy

 

Najpierw pandemia COVID-19 mocno zmieniła dynamikę wzrostu eCommerce. Kiedy wydawało się, że kłopoty powoli mają się ku końcowi, ludzie zaczęli postrzegać przyszłość w jaśniejszych barwach, a wszystko powoli wracało do normy. Rzeczywistość jednak okazała się inna.

Inflacja wzrosła ponad dwukrotnie między marcem 2021, a tym samym miesiącem 2022 roku. 24 lutego 2022 Rosja zaatakowała Ukrainę. Zakłócenia te wywarły paraliżujący wpływ na wszystkie etapy eCommerce (tj. od pozyskiwania do dostawy, a nawet na nastroje i wzorce zachowań konsumenckich).

Globalnie przychody z eCommerce spadły o 3% w I kwartale 2022 r. O 13% w Europie. Jednocześnie świat przechodzi przez niepowstrzymany proces cyfryzacji, który wymaga dalszej adaptacji ze strony eCommerce.

 

Pilna potrzeba nowego podejścia w marketingu eCommerce

 

To wszystko sprawiło, że marketing w eCommerce stał się jednym z najbardziej ekscytujących obszarów dzisiejszego świata biznesu, ale jednocześnie jednym z najbardziej wymagających. Można argumentować, że wszystkie te globalne czynniki po prostu przyspieszyły zmiany, które i tak były nieuniknione. Faktem pozostaje, że nowa rzeczywistość wymusiła na firmach eCommerce dodatkowy wysiłek. Zaowocowało to nowymi hiper agresywnymi strategiami rywalizacji. W tak bardzo konkurencyjnym środowisku stale, lecz stabilnie dotąd, rosnące koszty pozyskiwania klientów gwałtownie wystrzeliły.

Z drugiej strony rosnące zapotrzebowanie klientów na zindywidualizowane relacje z marką i oferty zawsze szyte na miarę potrzeb, zaowocowało zwiększoną złożonością doświadczenia omnichannel. Sprzedawcy eCommerce borykają się również ze znacznym rozdrobnieniem i rosnącymi kosztami marketingowych rozwiązań technologicznych, co oczywiście oznacza poleganie na IT i innych cennych i trudnych do znalezienia obecnie ekspertach.

Wszystkie te wyzwania sprawiają, że osiągnięcie akceptowalnych współczynników konwersji i zwrotów z inwestycji marketingowych jest trudniejsze niż kiedykolwiek. Marketerzy w eCommerce mają działać oszczędnie i szybciej dostarczać wyniki w warunkach coraz bardziej skomplikowanej komunikacji marketingowej, fragmentaryzacji narzędzi i rosnącej zależności od wysoko opłacanych ekspertów. Te wymagania wydają się być ze sobą sprzeczne.

 

W rzeczywistości wdrażanie strategii uległo spowolnieniu, sprawczość zmalała, a spełnienie oczekiwań dotyczących przychodów osiągnęło status wielkiego wyzwania. W swoim dążeniu do rozwoju zespoły marketingowe stoją w obliczu:

  1. Niekończącego się zapotrzebowania na więcej zasobów przy jednoczesnej optymalizacji i zróżnicowaniu;
  2. Krótkowzrocznej taktyki „spray and pray” zamiast długoterminowej wizji skupionej na budowaniu wartości;
  3. Ciągłego poszukiwania idealnej konfiguracji zestawu narzędzi martech zamiast koncentrowania się na klientach.

Stwarza to lukę między możliwościami eCommerce a potrzebami, którą należy natychmiast załatać.

 

Dzisiejszy eCommerce: Kluczowe problemy

 

Aby zidentyfikować główne bolączki marketingu eCommerce, po prostu zapytaliśmy o nie naszych klientów. Najczęstszymi odpowiedziami, jakie otrzymaliśmy, były:

Niezdolność do zwiększenia CLV klienta;
Ciągła walka o jak najlepsze Customer Experience;
Potrzeba zwiększenia zaangażowania klientów, gdy są online;
Niezdolność do utrzymania lojalności klientów;
Niemożność przyciągnięcia klientów z powrotem na stronę internetową i wygenerowania ponownych zamówień;
Problemy z utrzymaniem zaangażowania klientów wzdłuż całej ścieżki zakupowej;
Niemożność obniżenia wskaźnika churn;
Niemożność zwiększenia częstotliwości zamówień;
Problemy ze zwiększeniem średniej wartości zamówienia;
Problemy ze zwiększeniem średniej wielkości zamówienia.

 
 

Trzy zasady efektywnego działania w stylu lean

 

To wszystko są bardzo poważne problemy. Analizując odpowiedzi naszych klientów, zwróciliśmy się do koncepcji lean marketing, opracowanej w celu zaspokojenia pozornie sprzecznych potrzeb zespołów marketingowych: działania efektywnego kosztowo, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszych wyników i sprostaniu oczekiwaniom w zakresie przychodów, formułowanych przez CEO. Aby dowiedzieć się więcej o lean marketing, przeczytaj nasz poprzedni Insight.

Z punktu widzenia firmy martech możemy tylko powiedzieć – idź tą drogą. Istnieją platformy wyspecjalizowane w zarządzaniu procesami lean marketing, które wykorzystują Kanban i inne przydatne narzędzia.

Sformułowaliśmy jednak również 3 podstawowe zasady, które definiują, czego poszukiwać w Customer Engagement Platform i jak ją wykorzystać w procesach lean marketing. Zasady te zarówno określają nasze priorytety w procesie tworzenia oprogramowania, jak i kierują naszymi klientami w jego efektywnym wykorzystaniu – zgodnie z filozofią lean.

Customer Intimacy: Wdrażanie inteligentnych rozwiązań, które wykorzystują dane typu Zero- i First-Party.  Zasada ta pozwala zespołowi marketingowemu poznać klientów lepiej niż najlepszych przyjaciół. Skutkuje to znaczącą poprawą w obszarze lojalności i autentycznymi, głębokimi relacjami.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Dysponujesz samowystarczalnym ekosystemem, który gromadzi, zarządza i wykorzystuje dane zero i first-party (ujednolicony profil klienta; podejście no-code);
  • Przechwytujesz wszystkie dane klientów automatycznie, ze wszystkich źródeł;
  • Wzbogacasz dane (nr 1 w G2Crowd), które są dynamicznie aktualizowane wraz z identyfikacją i zachowaniem odwiedzających oraz śledzeniem danych (24/7);
  • Klient ma 100% kontrolę nad zebranymi danymi.
 

Precision Execution:  Łatwy dostęp do zaawansowanej hiper-personalizacji omnichannel experience dzięki predefiniowanym, gotowym do użycia procesom. Efekty są bardzo proste: wyższe CR, AOV i CLV oraz niższy churn klientów.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Modelowanie predykcyjne (nr 1 w G2Crowd) przy użyciu algorytmu Copernicus napędza prognozy: CLV, rezygnacji i pozostawania w uśpieniu;
  • Dynamiczna hipersegmentacja;
  • Silnik rekomendacji (nr 1 w G2Crowd);
  • Kampanie realizowane z dokładnością 1-1 we wszystkich odpowiednich kanałach;
  • Przejrzysta ścieżka atrybucji przychodów z wielu źródeł.
 

Growth Intelligence: Połączenie know-how najlepszych specjalistów i analizy AI w praktyczne wskazówki, które pozwolą maksymalnie wykorzystać czas, budżet i strategię eCommerce bez zależności od IT. Dzięki temu Twoja firma ma pełną kontrolę nad generowanymi przychodami.

 
 

Jakie korzyści odnosisz?

  • Wywiad marketingowy informujący, co działa, a co nie;
  • Działanie krok po kroku w oparciu o dane z systemu oraz o wsparcie ze strony SALESmanago i stopniowe, stałe polepszanie wyników;
  • Design no-code, co pozwala niewykwalifikowanym technologicznie marketerom szybko przeprowadzać zmiany i prowadzić działania biznesowe bez polegania na IT.
 

Adapt. Overcome.

 

„Zanim założyliśmy SALESmanago w 2012 roku, byłem marketerem przez ponad 10 lat. Pomysł był bardzo prosty: wzmocnijmy zespoły marketingowe i uczyńmy z nich poważnych i zaufanych partnerów dla ich CEO. Podążając za tą koncepcją, dzięki bardzo ciężkiej i kreatywnej pracy genialnych ludzi zostaliśmy jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najszybciej rozwijających się dostawców rozwiązań martech. Jestem absolutnie podekscytowany, że mogę być częścią tego wspaniałego zespołu wspieranego przez fantastycznych inwestorów i partnerów oraz mieć jedyną w swoim rodzaju szansę zbudowania takiej firmy – światowego lidera rozwiązań technologicznych dla eCommerce ”.

Grzegorz Błażewicz, Założyciel i Prezes Zarządu

 
 

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?
6 prognoz na Black Friday dla eCommerce. Czego oczekuje od Ciebie Internet i co z tym zrobić?

    Black Friday będzie rokiem 2022 w pigułce. Internet pęka w szwach od prognoz i strategii. W tym artykule przedstawiamy sześć najbardziej rozpowszechnionych, istotnych lub po prostu interesujących. Przedstawiamy również nasze podejście do nich. Ale przede wszystkim podpowiadamy, co z nimi zrobić. Na honorowe wyróżnienie zasługują prognozy: zabawki rozejdą się jak świeże bułeczki, ubrania […]

Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement
Jak zwiększyć Customer Lifetime Value dzięki platformie Customer Engagement

    Zwiększanie Customer Lifetime Value to jeden z najskuteczniejszych sposobów na podniesieniea przychodów. W końcu klient, którego już mamy, kosztuje nas znacznie mniej niż konwersja nowego użytkownika. W tym artykule pokażemy cztery scenariusze, w których możesz inteligentnie wykorzystać platformę Customer Engagement, aby zapewnić klientom większą wartość i zarobić więcej pieniędzy w tym procesie.   […]

Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku
Idealna strona docelowa – audyt Landing Page’a krok po kroku

    Wyobraź sobie, że masz niesamowicie efektowną stronę docelową, dzięki której dynamicznie przybywa Ci nowych leadów. Statystyki pną się w górę, a sprzedaż rośnie w oszałamiającym tempie. Jak stworzyć dobry landing page, który przyciągnie uwagę? Landing page, czyli strona docelowa, to miejsce, gdzie po kliknięciu w reklamę lub link w mailu trafia odbiorca. Od dobrze stworzonej […]

SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.
SALESmanago wzmacnia zespół C-Level Exec, szykując się na czterokrotny wzrost na terenie Europy, i doskonaląc swoje wsparcie marketerów eCommerce … z głową.

    26 września 2022, Kraków: Po dziewięciocyfrowej inwestycji ze strony Silver Tree i Perwyn, SALESmanago wzmacnia swój zespół wykonawczy C-Level. Celem jest zwiększyć przychody z 20 do 100 milionów Euro w ciągu najbliższych czterech lat i objąć pozycję europejskiego lidera customer engagement.   Nowi członkowie C-Level to doświadczeni liderzy z organizacji B2B, eCommerce i […]

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]