Skuteczny Lead Nurturing – darmowa checklista

Głównym zadaniem cyklu edukacyjnego, zwanego z angielska Lead Nurturing jest przygotowanie potencjalnych klientów do dokonania zakupu. Nie każda osoba, która pojawia się na stronie jest gotowa, żeby od razu wyłożyć na stół swoje dane, i przelać pieniądze. Bardzo często ludzie trafiają do Twojego cyfrowego królestwa dopiero poszukując najlepszych dla siebie rozwiązań. Cykl wiadomości, które krok po kroku przybliżą takiej osobie produkt, usługę i firmę potrafi zdziałać cuda i znacznie skrócić cały proces zakupowy. Dobrze przygotowany Lead Nurturing jest dość chętnie otwierany i klikany przez odbiorców – średni Open Rate naszych klientów wynosi 35%, a średni Click Through Rate to 21%. Jak zatem zaprojektować i wdrożyć cykl edukacyjny, który przyspieszy decyzje zakupowe klientów i pozwoli stworzyć długie i owocne relacje z nimi?

 

Przygotowanie cyklu, który będzie skuteczny wymaga dość metodycznego podejścia. Nie wystarczy napisać kilka wiadomości i ustawić je w formie autorespondera. Funkcjonalny Lead nurturing wymaga zdefiniowania celu, przygotowania planu, zastosowania automatyzacji marketingu i mierzenia rezultatów. Żeby ułatwić Ci pracę, przygotowałam w porozumieniu z naszymi opiekunami klientów szczegółową checklistę poszczególnych etapów przygotowania cyklu edukacyjnego. Poniżej znajdziesz omówienie poszczególnych punktów, a pod nimi listę do pobrania.

  • Ustal cel – na początku musisz zdecydować po co tworzysz dany cykl. Zastanów się, czy ma on skrócić proces sprzedażowy i ułatwić pracę sprzedawców (B2B), zwiększyć ilość transakcji na produkty ekskluzywne (Ecommerce), przeprowadzić użytkowników przez proces onboardingu, a może stać się serwisem posprzedażownym dla nowo zakupionego produktu?
  • Posegmentuj bazę – zrób porządek w bazie kontaktów i wyodrebnij grupy odbiorców, do których chcesz skierować dany cykl. Świetnie nadaje się do tego analityka RFM, która bada zachowania transakcyjne klientów. Możesz użyć też filtrów dotyczących branży, czy stanowiska, albo też danych demograficznych.
  • Przeanalizuj persony nabywcze – stworzenie persony nabywczej, tzw. buyer persona (obraz typowego klienta stworzony w oparciu o dane behawioralne z CRM; z reguły firmy tworzą więcej niż jedną personę) bardzo ułatwia zaprojektowanie cyklu edukacyjnego. Profil typowego klienta pozwala znaleźć informacje i korzyści, które najbardziej będą interesować potencjalnych nabywców. Takie działanie wpływa na późniejszą otwieralność wiadomości i zaangażowanie czytających je osób.
  • Poznaj ścieżki konwersji – dowiedz się jaka droga wiedzie od przypadkowego internauty do klienta, żeby łatwiej dobrać kolejność prezentowania treści i wysyłanych zachęt.
  • Wybierz grupę docelową – wiesz już co chcesz osiągnąć i do kogo możesz kierować swoje wiadomości. Zrób następny krok i zdefiniuj do kogo chcesz kierować ten konkretny cykl edukacyjny.
  • Zbierz treści (blog, www, internet) do wiadomości – zamiast tworzyć długaśne maile (niewskazane) przekieruj czytelników w odpowiednie miejsca na blogu, stronie www, w swoim centrum pobierania, czy w sieci. Wybierz treści edukacyjne budujące krok po kroku historię, którą chcesz opowiedzieć.
  • Wybierz czas trwania cyklu i ilość wiadomości – na ile wiadomości chcesz rozbić swój cykl? 4, 7, a może 12? I jak czesto mają one być wysyłane? Dobrą praktyką jest rozłożenie Lead Nurturingu na okres pokrywający się z czasem w jakim nowe kontakty przechodzą do rozważania zakupu (między innymi dlatego musisz przeanalizować ścieżkę konwersji). Według badań, częstotliwość wysyłki powinna wahać się pomiędzy 6 a 45 dni. Ważnym jest żeby nie spamować ludzi mailami codziennie.
  • Naszkicuj lejek edukacyjny – zaprojektuj jak mniej więcej powinien działać Twój cykl edukacyjny. Ustal poszczególne etapy, na przykład: wiedza o produkcie, wiedza o firmie, demo. Ustal jakie warunki muszą być spełnione, żeby dany kontakt przeszedł na kolejny etap. To pomoże Ci śledzić skuteczność kampanii i sprawnie przekazywać wyedukowane leady do działu sprzedaży.
  • Rozrysuj schemat komunikacji – rozrysuj „rozmowę” z użytkownikiem w formie najprostszego algorytmu. Na tym etapie zacznij się zastanawiać, jak będziesz reagował, jeśli użytkownik zignoruje wiadomość, a jak jeśli klinie we wszystkie linki w niej zawarte.
  • Rozpisz system tagów – ten krok nie jest obowiązkowy, ale znacznie ułatwia późniejsze zarządzanie kontaktami. Zastanów się, które elementy są kluczowe w całym cyklu (pobranie ebooka, wejście na stronę produktu, otworzenie wszystkich wiadomości, przejście na kolejny etap lejka edukacyjnego, a może dopiero wypróbowanie wersji demo) i dopasuj do nich odpowiednie tagi.
  • Opracuj system punktowy (scoring) – podobnie jak tagi, punkty przyznawane za konkretne akcje pomagają zarządzać kontaktami i procesami.
  • Przygotuj wiadomości cyklu – skorzystaj z kreatora drag & drop i gotowych szablonów, albo stwórz własną wiadomość od zera. Pamiętaj, że musi się dobrze wyświetlać na wszytskich typach urządzeń – laptopach, smartfonach i tabletach!
    • powitanie i informacja o ilości i częstotliwości wiadomości – w dobrym tonie jest się przedstawić i przywitać. Poinformuj odbiorcę kim jesteś, dlaczego do niego piszesz i jak długo będzie trwał cykl. Użytkownik będzie wiedział, czego ma się  spodziewać i dlaczego warto czytać Twoje wiadomości.
    • budowanie świadomości  – w pierwszych wiadomościach opowiadaj użytkownikowi o idei przyświecającej powstaniu produktu, o materiałach i dbałości z jaką podchodzisz do procesu tworzenia, przesyłaj badania dotyczące zastosowania danego produktu czy usługi i pokazuj przykłady zastosowań.
    • potwierdzenie słuszności wyboru – tu możesz się zacząć trochę chwalić: opowiadaj o sobie, informuj o zdobytych nagrodach, pokaż opinie klientów. Słowem: upewnij odbiorcę, że dobrze trafił.
    • wezwanie do działania – na koniec musisz powiedzieć wyraźnie odbiorcy, czego od niego oczekujesz. Wyślij mu zaproszenie na webinar, link do wersji demo i dodaj wyraźne wezwanie do działania.
  • Przygotuj wiadomości dodatkowe – komunikacja może się przenosić na różne kanały, na przykład web push, czy sms, jeśli tylko pasują do ogólnej koncepcji. Jeśli uważasz, że będzie to korzystne, to przygotuj również dodatkowe wiadomości wpasowujące się w cykl edukacyjny. W tej kategorii znajdą się również alerty dla działu sprzedaży i marketingu informujące o leadach gotowych do kontaktu.
  • Wybierz moment wysłania pierwszej wiadomości (do 24h) – najlepiej jest wysłać ją w momencie, kiedy dany użytkownik jeszcze kojarzy Twoje logo i pamięta po co wchodził na Twoją stronę. Optymalnym moment to do 24 godz. po wystąpieniu zdarzenia uruchamiającego cykl.
  • Zdefiniuj odstępy pomiędzy wiadomościami – tak jak już było wspominane najpier ustal długość cyklu, a następnie podziel ten czas przez ilość planowanych wiadomości.
  • Wybierz akcje wspomagające dla osób, które nie otworzyły wiadomości i nie kliknęły w wiadomości – czasami mimo Twoich starań, odbiorca ignoruje wiadomości, albo przestaje reagować na to, co do niego wysyłasz. Po pierwsze, jest to dla Ciebie wyraźny sygnał że cykl wymaga tuningu. Po drugie, przygotuj się zawczasu na taką ewentualność. Platforma marketing automation oferuje szereg kanałów komunikacyjnych, jak na przykład sms czy web push, za pomoca których możesz skontaktować się z użytkownikiem i poinformować go o czekającej w skrzynce wiadomości.
  • Połącz wiadomości w cykl edukacyjny – najlepiej będzie wykorzystać do tego celu kreator Workflow. Z łatwością przeniesiesz do niego wyrysowany wcześniej algorytm i ustawisz wszystkie zależności pomiędzy wysyłanymi wiadomościami.
  • Uruchom kampanię – wisienka na torcie: uruchom kampanię!

Zanim jednak osiądziesz na laurach, pamiętaj, że że kampanię należy na bieżąco monitorować i optymalizować. Na szczęście platformy marketing automation są wyposażone w dokładne panele analityczne, co znacznie ułatwia to zadanie.

Twoja Checklista:

Pobierz

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]