Słownik mobile marketingu: 20 pojęć, które musisz znać

Mobile marketing to gorący trend, ale wciąż wielu z nas nie wie, jak te rozwiązania wdrożyć, mierzyć i skutecznie wykorzystywać. Nowe pojęcia zdadzą się czarną magią.

Dlatego zbieramy i porządkujemy dla Was najważniejsze terminy dotyczące mobile marketingu: aplikacji, pozycjonowania, analityki.

 

Aplikacja mobilna

(aplikacja, m-aplikacja, m-app)

Oprogramowanie przygotowane specjalnie na urządzenia mobilne (smartfony, tablety). Z punktu widzenia marketera istotne jest, że aplikacja mobilna służy do wykonywania jakiegoś konkretnego zadania (w przeciwieństwie do np. statycznej strony internetowej, która komunikuje treść).

 

Appstore

Wirtualny sklep z aplikacjami, jak Google Play dla Androida, iTunes dla Apple, BlackBerryWorld dla BlackBerry czy AppStore dla Windows Phone.

Za pośrednictwem app store’a użytkownik wyszukuje i kupuje bądź pobiera nowe aplikacje na swoje urządzenie.

 

ARPU

(Average Revenue Per User)

Czyli dochód per użytkownik. Pozwala nam obliczyć, ile zyskujemy statystycznie na jednym użytkowniku naszej aplikacji mobilnej, co stanowi jeden z elementów składowych szacowania skuteczności aplikacji.

 

ASO

(app stor optimization)

Oznacza praktyki służące podniesieniu widoczności aplikacji w app storze oraz ułatwieniu użytkownikom wyszukanie jej. ASO przypomina działania SEO, jest jednak na chwilę obecną mniej złożone – jego podstawowymi parametrami są tytuł i opis aplikacji oraz ilość pobrań i recenzje.

Więcej przeczytasz w osobnym poście o App Store Optimization (ASO).

 

Beacon

To niewielkich rozmiarów urządzenie, korzystające z Bluetooth nieskiej energii (Bluetooth Low Energy, BLE), które komunikuje się z innymi beaconami lub z aplikacją mobilną. W praktyce marketerzy wykorzystują to narzędzie do wysyłania klientom punktowych powiadomień w salonach i sklepach fizycznych oraz zaawansowanej analityki ich zachowań w tej przestrzeni.

Dzięki temu możemy zobaczyć, w jakich rejonach naszego sklepu klient spędził najwięcej czasu i porównać to z listą jego zakupów. Jeśli np. wiele czasu spędził przy półce z mydłami, ale żadnego nie kupił, to może należałoby mu wysłać na maila ofertę mydeł właśnie?

Przeczytaj więcej o beaconach.

 

CPI

(cost per install)

Koszt pojedynczej instalacji naszej aplikacji. Obliczamy go, dzieląc koszty wyprodukowania i promocji apki przez ilość pobrań. Jako wskaźnik efektywności działań marketingowych zajmuje miejsce LTV (Life Time Value), jak pisze Venture Beat.

Stanowi również model rozliczania się między twórcą aplikacji a reklamodawcą, w którym ten drugi płaci za każde zainstalowanie aplikacji (alternatywnie, reklamodawca płaci za interakcje z odbiorcą lub wyświetlenie reklamy).

To kolejna istotna liczba, jaką należy wziąć pod uwagę podczas badania skuteczności Twoich działań.

 

Geolokalizacja

Polega tu na wykorzystaniu GPS w urządzeniu mobilnym do identyfikacji położenia użytkownika, W marketingu możesz ją wykorzystać do precyzyjnego adresowania ofert i dopasowywania ich precyzyjnie do potrzeb użytkownika w danym momencie.

Dzięki temu możesz zaoferować zniżkę użytkownikowi Twojej aplikacji dokładnie w momencie, kiedy zbliża się do Twojego sklepu czy salonu. Kiedy oferujesz zniżke niejako na miejscu, gdy użytkownik się zbliża do Ciebie, oferta staje się bardziej istotna, ergo – są większe szanse na to, że użytkownik z niej skorzysta.


Wszystko, co musisz wiedzieć o mobile marketingu. Pobierz ebooka za darmo


Grywalizacja

Użycie rozwiązań charakterystyczncych dla gier, by zwiększyć zaangażowanie w aplikację. Zaliczają się do nich:

– mechanizmy zbierania (np. punktów, przedmiotów),

– przechodzenie na kolejne poziomy,

– zadania do rozwiązania, za które otrzymuje się nagrodę,

– rywalizacja z innymi użytkownikami, rankingi.

 

In-app messages

To wiadomości komunikowane wewnątrz aplikacji, nie przez SMS czy notyfikację pusz. Oznacza to, iż aby ja odczytać, użytkownik musi z aplikacji korzystać.

 

IoT

(Internet of Things, internet rzeczy)

To trend określający zwiększającą się ilość sprytnych, podłączonych do internetu przedmiotów, od prześcieradeł mierzących jakość snu po samochody, które same prowadzą, czy inteligentne domy, które możesz kontrolować za pomocą aplikacji z najdalszej odległości za sprawą czujników i kamer. To również wearables.

Dla marketerów oznacza to wzrost znaczenia aplikacji mobilnych możliwość zbierania większej ilości danych o użytkownikach oraz możliwość wysyłania jeszcze lepiej dopasowanych do zainteresowań i kontekstu wiadomości.

 

M-commerce

Dział e-commerce, obejmujący sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych, gdzie procedura zakupu jest projektowana z myślą o użytkownikach mobilnych i specyfice ich doświadczenia.

M-commerce rozwija się z oszałamiającą prędkością. Przewiduje się, że w USA wzrośnie z 54,6 milionów dolarów w 2014 do 96,3 milionów dolarów w 2016. E-commerce w prognozach wykazuje wzrost rzędu 9-11% rocznie, podczas gdy m-commerce ma wzrastać w tempie 26-32% w skali roku. Globalnie ocenia się, że wartość 22 rynków m-commerce wzrośnie z 102 miliardów dolarów do 291 miliardów w 2016.

Ten wzrost jest generowany głównie przez konsumentów w grupie wiekowej 18-34 (59% kupujących mobilnie).

 

Mikro-treści

Era mobile nie detronizuje marketingu treści, ale stanowi jeden z czynników, które go zmieniają i przesuwają akcent na tworzenie mikro-treści: contentu o mniejszej objętości, łatwego w konsumpcji oraz dobrze wyświetlającego się na urządzeniach mobilnych.

Oznacza to, że piszemy zwięźlej oraz dbamy o czytelną graficzną prezentację wiadomości.

 

Powiadomienia push

To powiadomienia, które aplikacja wysyła bezpośrednio na ekran użytkownika danego urządzenia mobilnego. Marketerzy maja do nich stosunek ambiwalentny – z jednej strony uważają je za niezwykle agresywne, z drugiej – doceniają ich ogromną skuteczność.

Powiadomienia push mogą być masowe (wysyłane do wszystkich użytkowników albo do jakiegoś segmentu) lub punktowe, typu 1-do-1, gdzie powiadomienie wysyłane jest do konkretnego użytkownika indywidualnie, w reakcji na jakieś jego działanie bądź jego brak albo z powodu wydarzeń, np. urodzin.

Umiejętnie stosowane mogą zwiększyć zaangażowanie w aplikację nawet o 540%. Zobacz, jak to zrobić – przeczytaj posta o powiadomieniach push.

 

Profil behawioralny

Możesz tworzyć go także w odniesieniu do użytkowników mobilnych. polega na identyfikacji użytkownika (np. na stronie www bądź w aplikacji mobilnej) oraz zbieranie danych na temat jego zachowania, co pozwala zbudować obraz jego zainteresowań oraz potrzeb. Na tej podstawie można następnie wysłać zautomatyzowaną wiadomość, odpowiadającą sytuacji danego konkretnego użytkownika.

 

Real-Time Marketing

To reagowanie w czasie rzeczywistym na zdarzenia bądź zachowanie użytkownika.

Bodźcem kampanii może być np.:

– pojawienie się użytkownika w danym miejscu,

– wyszukiwanie konkretnego produktu czy grupy produktów,

– spędzenie w sklepie stacjonarnym dłuższej ilości czasu przy stoisku z danymi produktami.

Marketer, mając dostęp do zaawansowanej analityki, może w czasie rzeczywistym, na bieżąco odpowiedzieć na potrzeby użytkownika, wysyłając mu zniżkę na zakupy w formie powiadomienia push dokładnie w momencie, kiedy klient przechodzi obok sklepu. Real Time Marketing to idealne dopasowanie formy, treści i czasu wysyłki do zainteresowań konkretnego użytkownika i sytuacji, w której się znajduje.

 

RWD

(Responsive Web Design)

Praktyka projektowania strony www w taki sposób, by jej układ i wygląd automatycznie dostosowywały się do rozmiaru urządzenia, dzięki czemu wyświetla się ona dobrze zarówno na dużych, jak i na małych ekranach.

 

Segmentacja bazy użytkowników

 

Tak jak w wypadku dobrze przygotowanej kampanii nie musisz wysyłać powiadomień do całej Twojej bazy, ale możesz się skupić na jej wybranym segmencie – np. użytkownikach, którzy zainstalowali Twoją aplikację dawno, albo na tych, którzy używają jej często. Obok czasu instalacji czy zaangażowania, możesz też wybrać kryterium zainteresowań (najczęściej używanych modułów Twojej aplikacji, innych aplikacji zainstalowanych na telefonie użytkownika).

 

Dzięki temu Twoje wiadomości będą dopasowane do potrzeb użytkownika.

 

Testy A/B aplikacji

 

Aplikacja, podobnie jak inne działania marketingowe, powinna być regularnie testowana. Badaj jej interfejs i funkcjonalności, by zoptymalizować jej działanie. Tu znajdziesz listę narzędzi przydatnych do testowania.

 

UI

(User Interface)

To, co użytkownik widzi, kiedy wchodzi w interakcję z aplikacją. Pojęcie dotyczy głównie strony wizualnej.

 

Zaangażowanie

Święty Graal wszystkich twórców aplikacji.

Ponieważ statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy, a wielu nawet nie zajrzy do niej po pobraniu. Niestety, użytkownicy z łatwością zapominają o ściągniętych aplikacjach i je porzucają. Jak się przed tym bronić?

Najskuteczniejszą metodą jest stosowanie narzędzi do analityki i personalizacji komunikacji w aplikacjach, np. APPmanago. Dzięki temu zwiększasz zaangażowanie m.in. dzięki powiadomieniom push, ale adresujesz komunikacje umiejętnie, dopasowując ja do zainteresowań i zaangażowania użytkowników.

 

A jakie pojęcia dopisałbyś do naszej listy?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]