Szef nie musi stać z batem, by firma sprawnie pracowała. Co Michel Foucault powiedziałby o firmowej dyscyplinie?

 
 

Utrzymywanie dyscypliny kojarzy się powszechnie z ciągłym nadzorem zwierzchników. Ale co jeśli stworzymy system, w którym nadzorowani z zasady są zmuszeni kontrolować się sami?

 

W XVIII wieku filozof Jeremy Bentham przedstawił projekt idealnego budynku więzienia, panoptykonu, w którym położony w środku gmachu strażnik, niewidzialny przez więźniów miałby ich wszystkich w zasięgu wzroku. Taki system jego zdaniem pozwoliłby wyeliminować setki nadzorców potrzebnych w “tradycyjnym” więzieniu.

 

Blisko 200 lat później Michel Foucault zwrócił uwagę na coś innego. Więźniowie panoptykonu nie wiedzą, czy strażnik na nich w danym momencie patrzy. Ale nie mając tej pewności, mają poczucie bycia cały czas pod nadzorem. Mieliby go nawet, gdyby pilnującego w ogóle nie było! 

 

Foucault uważał, że nowożytny system sprawowania władzy nie polega na stosowaniu widocznego, często fizycznego wymiaru siły. Odbywa się raczej przez wprowadzenie różnych zasad, do których ludzie nieświadomie się stosują. 

 

Prawdziwa kontrola odbywa się, nie przez wymiar bezpośredniego karania, lecz przez stosowanie norm i klasyfikacji, które sprawiają, że człowiek sam poszukuje “prawidłowych” sposobów zachowania się. 

 

Spójrzmy: jeżeli przeanalizujemy zachowanie pracowników w niemal każdej firmy, to większość ich zadań będzie wykonywana bez żadnego przymusu. Każdy “wie” co ma robić, jest to dla niego równie oczywiste jak oddychanie. Nie jest potrzebny szef wskazujący na każdą poszczególną czynność. Jednak czy jest to wolne działanie zatrudnionego? Zdaniem Foucaulta nie – podświadomie wykonując coś “normalnie” ulegamy tak naprawdę władzy tego, kto ustalił zakres tej “normalności”.

 

Foucault porównywał taki system władzy do układu krwionośnego. Fakt, że niemal każde zachowanie jest regulowane systemem mniej lub bardziej dorozumianych zasad sprawia, że tocząc się przez “naczynia kapilarne” władza wpływa na każdy aspekt naszego życia.

 

Naturalnie, taka władza nie jest władzą posiadającą jeden konkretny ośrodek. Foucault uważał, że ma ona charakter rozproszony. Wiele czynności, które na co dzień wykonujemy nie jest uregulowana przez przepisy prawa. Jednak reguły korporacyjne, standardy wyniesione ze szkoły, relacje w mediach a nawet obserwowanie współpracowników sprawiają, że w podświadomy sposób ulegamy wszechobecnemu wpływowi władzy. 

 

Dzieje się tak, gdyż zdaniem Francuza nowożytny sposób sprawowania władzy nierozerwalnie jest związany z gospodarką. Władza nie służy tłumieniu i rugowaniu jakichś zjawisk, ma na celu przejęcie nad nimi subtelnej kontroli i kształtowania tak, by stały się możliwe najbardziej funkcjonalne w warunkach kapitalizmu. 

 

Foucault podobnie jak każdy człowiek z pewnością odróżniłby formę pracy w rzymskim latyfundium od tego jaki obowiązuje w nowoczesnej korporacji. Ale jego zdaniem “nasza” forma wcale nie jest lepsza. Wszelkiego rodzaju troska o pracownika, ułatwienia w pracy, a nawet systemy opieki społecznej i inne państwowe przedsięwzięcia są tak naprawdę tylko rozbitą na miliony ośrodków formą władzy nad jednostką, która ma być ukształtowana tak, jak chce tego system. 

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]