Ucz się od Beyoncé! 5 piosenek, które zmienią Twój marketing [playlista]

handsome man and cat listening to music on a magnetophone against grunge wallW popularnych piosenkach, które nucimy pod prysznicem, których rytm wystukujemy mimowolnie na kierownicy i do których tańczymy, kryje się czasem niespodziewana mądrość. Tak jest z tymi 5 utworami, które zbieramy dla Was poniżej – kiedy się w nie wsłuchać, znajdziecie tam pokłady refleksji na temat marketingu. Przyda się Wam do niezobowiązujących rozmyślań, a także na wypadek, gdybyście chcieli zorganizować tematyczną imprezę marketerów. Oto playlista, która pobudzi do branżowych rozmów!

Trochę z przymrużeniem oka, trochę na serio – zakładajcie słuchawki na uszy i zaczynamy!


Poznaj swoich klientów dzięki Buyer Persona. Pobierz darmowego ebooka


 

1. Beyoncé, Listen: Digital Body Language

Tekst:

Listen to the song here in my heart

A melody I start but can’t complete

Listen, to the sound from deep within

It’s only beginning

To find release

Znaczenie: Piosenka Beyoncé artykułuje niewypowiedzianą prośbę każdego klienta do marketera: Słuchaj! Konsumenci oczekują od marketerów większej uważności, wsłuchiwania się w ich potrzeby, a nie masowego traktowania.

 

Kontekst: Biodro każego marketera kołysze się momentalnie, kiedy tylko usłyszy te słodkie dźwięki. Nic dziwnego, ciągnie swój do swego! Beyoncé jest mistrzynią marketingu, a jej najlepszą kampanią był … zupełny brak kampanii.

W grudniu 2013 artystka po prostu wrzuciła swój album na iTunes: bez przed-promocji, bez teaserów, bez budowania napięcia. O fakcie poinformowała fanów na Instagramie. Zrezygnowała z wszelkich tradycyjnych sposobów podgrzewania atmosfery – i to zadziałało. Paradoksalnie, brak marketingu okazał się najlepszym zabiegiem marketingowym. W dobie ciągłego nawału informacji, kiedy więcej się gada, niż robi, ascetyczny pomysł zaskoczył i zachwycił wszystkich, wywołując niespotykany buzz. W ciągu 3 pierwszych godzin sprzedano 80,000 egzemplarzy.

 

Lekcja od Beyoncé: Marketing Automation daje Ci narzędzia do słuchania Twojego klienta: analizowania jego zachowań, kliknięć, oglądanych produktów i materiałów. To kopalnia wiedzy – jeśli tylko zechcesz z niej skorzystać. Technologia Digital Body Language pozwoli Ci usłyszeć „piosenkę serca” każdego klienta i odgadnąć jego potrzeby, zanim on sam je pozna (do tego przyda się mechanizm Next Best Offer).

 

2. Coldplay, The Scientist: kompetencje marketera

Tekst:

I was just guessing

At numbers and figures

Pulling the puzzles apart

Questions of science,

Science and progress

Do not speak as loud as my heart

Znaczenie: Nie, to nie jest piosenka o rozstaniu kochanków! Opowiada o nowej kondycji marketera, który łączy w sobie pozornie sprzeczne kompetencje: jednocześnie jest naukowcem, dla którego świat jest zagadką do rozwiązania, oraz typem emocjonalnym, zorientowanym na budowanie relacji – dziś myślimy w kategoriach rozmów z klientami, nie kampanii. Serce i rozum muszą się w nim harmonijnie łączyć, chociaż dla niego samego bywa to czasem uciążliwe – żyje w sprzeczności i czasem nie wie, czy działać zgodnie z danymi, czy z intuicją?

 

Kontekst: Jeśli uważacie, że to nieco naciągana interpretacja, to weźcie pod uwagę, że ekipa z Coldplay jest ekspertami w zakresie marketingu. Przyjrzyjcie się choćby kampanii albumu Ghost Stories, w której zespół poukrywał w bibliotekach na świecie rękopisy tekstów piosenek, a fani – kierując się wskazówkami dawanymi przez grupę na Twitterze – mieli je zlokalizować. 9 miast, 9 rękopisów – koszt kampanii był nieduży, a spotkała się z ogromnym odzewem.

 

Lekcja od Coldplay: Czy łatwo być marketerem? Nie, to ciężka praca, która wymaga szczególnie trudnego połączenia niedających się łatwo pogodzić cech: kreatywności i analityki, empatii i chłodnego rachunku. Do tego marketerzy należą do najbardziej frustrującychniedocenianych zawodów. Jednak czy zamieniłbyś swoja pracę na jakąkolwiek inną?

 

3. Amanda Palmer, The Thing About Things: nowy konsument

Tekst:

I can carry everything I need in one collapsing suitcase

I can carry everyone I love in one phone application

Znaczenie: Piosenka Palmer opowiada o nowym modelu konsumenta, który nie jest już przywiązany do przedmiotów, ale do doświadczeń. Chce unikać wielkiego życiowego bagażu: kupowania nadmiaru rzeczy, które potem tylko trzymają go w jednym miejscu, i skupia się bardziej na byciu tu i teraz.

 

Kontekst: Amanda Palmer jest jedną z niewielu osób w całym internecie, która potrafi nawiązać tak angażującą i intensywną relację ze swoimi odbiorcami – naprawdę dobrze ich czuje! Przytoczmy historię pewnego piątkowego wieczoru, podczas którego Amanda zatweetowała o tym, jakie to żałosne, że spędza ten czas przed komputerem. Szybko dołączyli do niej kolejni fani, zwierzający się z piątkowej samotności. Amanda określiła ich szybko wspólnym mianem “The Losers of Friday Night on their Computers” i tej samej nocy założyła stronę www, na której – zgodnie z sugestią fanów – zaczęła sprzedawać koszulki #LOFNOTC. Dwie godziny później zarobiła na tym 11 000 dolarów.

Też chcielibyśmy, żeby nasze żałosne piątkowe wieczory kończyły się w ten sposób.

 

Lekcja od Amandy Palmer: Zobacz, że Twój klient nie chce już gromadzić kolejnych przedmiotów. Jego stosunek do świata zmienił się, w związku z czym zwraca on uwagę przede wszystkim na doświadczenie. Dotyczy to nie tylko tego, co sprzedajesz, ale i tego, JAK sprzedajesz. Według Defaqto 55%  odbiorców chetnie zapłaci więcej za lepsze doświadczenie  zakupowe – czyli takie, podczas którego klient czuje się traktowany indywidualnie.

 

Po drugie, Amanda uczy, jak używać mediów społecznościowych i nawiązywać więź z fanami. Jest bezpretensjonalna i angażuje się w normalną rozmowę w konwersacyjnym tonie. Choć nie zawsze możesz pozwolić sobie na akcje na miarę ekscentrycznej wokalistki, obserwuj Amandę i czerp inspirację.

 

4. Justin Timberlake, Cry Me a River: niedopowiedzenia

Tekst:

I know that they say

That some things are better left unsaid

Znaczenie: Kiedy komunikujesz się z odbiorcą, nie wykładaj od razu kawy na ławę. Stopniowo dozuj wiedzę – czy to w programach edukacyjnych typu Lead Nurturing, czy kiedy dzielisz się swoimi planami. Nie bój się budować aury tajemnicy i zaskakiwać.

 

Kontekst: Anthony Kennada pierwszy zauważył, że taktykę Timberlake’a powinni podglądać marketerzy B2B, m.in. dlatego, że świetnie operuje dawkowaniem nowych informacji o kolejnych albumach i przedsięwzięciach. Mianowicie, zamiast podawać całą nowinę od razu na tacy, stopniowo pozwala kolejnym plotkom wyciekać, np. ogłosił wspólna trasę z Jayem-Z przed oficjalnym wydaniem całego albumu.


Mamy dla Ciebie 6 bezpłatnych szkoleń z Marketing Automation.

Wybierz najlepsze dla siebie i zarejestruj się na darmowy webinar


 

Lekcje od Justina: Im więcej, tym lepiej? Ta zasada nie działa w marketingu. Szczególnie w dobie przegadania i informacyjnego natłoku – choć może od zawsze tak było? – odrobina tajemnicy i stopniowe odkrywanie swoich kart owocuje sukcesem.

Dlatego zastanów się, jak w Twoich działaniach zastosować paradygmat „less is more”. Może warto wysyłać rzadziej newslettery, przeznaczając więcej energii na ich dopieszczenie? Może Twoje kreacje graficzne za bardzo krzyczą? Może tweetujesz co 15 minut, nie mając naprawdę nic do powiedzenia?

 

5. The Clash, Lost in the Supermarket: świat bez personalizacji

Tekst:

I’m all lost in the supermarket

I can no longer shop happily

I came in here for that special offer

A guaranteed personality.

Znaczenie: To smutna piosenka o rozczarowaniu klienta, któremu zaoferowano standardowe, masowe doświadczenie. Najlepszą metaforą takiego przeżycia jest supermarket, gdzie wszyscy klienci są traktowani z równą obojętnością, podobnie jak produkty – wszystkie tak samo plastikowe, bezpłciowe, pozbawione historii. Czy jest coś bardziej dołującego niż bycie traktowanym jak jeden z wielu?

 

O tym samym mówią dane:

– 59% klientów twierdzi, że personalizacja wpływa na ich decyzje zakupowe,

– 31% chciałoby, żeby ich doświadczenie było jeszcze bardziej spersonalizowane, niż jest obecnie,

– 74% odczuwa frustrację, gdy treść strony nie jest dopasowana do ich potrzeb.

(dane: Infosys via post 20 opinii klientów o personalizacji i Marketing Automation).

 

Kontekst: Sting powiedział, że flirt muzyków z The Clash z marksizmem był najlepszą strategią marketingową na świecie. Nie będziemy tu wnikać, co nam to mówi o naturze rynku, zauważmy jedynie, że kariera zespołu pokazuje, w jaki sposób łamanie marketingowych zasad i rebelia sprzedają lepiej niż potulna realizacja podręcznikowych zasad.

 

Lekcja od The Clash: Personalizuj komunikację w sklepie i pamiętaj, że klienci nie znoszą „doświadczenia supermarketu” . I buntuj się! Miej w sobie odwagę łamania reguł. Szukaj narzędzi, które pozwolą Ci stworzyć i wdrożyć nowatorski projekt marketingowy. Ruszasz do boju?

 

Podsumowując: jakość, oryginalność i kontakt osobisty

Przedstawione tu przykłady uczą przede wszystkim, że najważniejsze jest przedkładanie jakości nad ilość i nacisk na poszukiwanie własnej drogi, swoich niepowtarzalnych pomysłów. Jak mówi Seth Godin, dziś „dobry” to za mało – musisz zaproponować coś, czego przedtem nie było.

Ciekawe, że właśnie największe gwiazdy, które posądzalibyśmy o narcystyczną chęć ciągłego opowiadania o sobie wiedzą, kiedy przestać gadać i wytworzyć aurę zaskoczenia czy tajemnicy.

Trzecia rzecz to konieczność osobistego, spersonalizowanego kontaktu z odbiorcami. To mocna więź z publicznością gwarantuje twórcom – i marketerom – sukces. Pokaż, że słuchasz klientów, wchodź z nimi w dialog, angażuj!

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]