Udzielanie negatywnego feedbacku: 8 kluczowych porad dla Managerów (ale nie tylko :)

 
 

Udzielenie negatywnego feedbacku, może być nie lada wyzwaniem zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Zebraliśmy najważniejsze rady w jeden, zwięzły poradnik, pozwalający ci opanować tę sztukę na mistrzowskim poziomie.

 

Nie pierwszy raz i nie ostatni

 

Kto nigdy nie miał łez w oczach po otrzymaniu negatywnego feedbacku od swojego pracodawcy, niech pierwszy rzuci kamieniem. Prawda jest taka, że niekonstruktywna krytyka na temat wykonanej pracy jest nieprzyjemna, niezbyt pomocna i nie przyjmowana przez pracownika najlepiej, co rzutuje później na jego pracę. Po drugiej stronie tej barykady stoi pracodawca, dla którego dostarczenie takiej przykrej wiadomości może być równie ciężkie. 

 

Czy oznacza to, że kiedy masz w zamiarze zwrócić komuś uwagę w ramach jego pracy i nie przewidujesz, że będzie ona przyjemna, nie powinieneś robić tego wcale? Nic z tych rzeczy! 65% pracowników chce dostawać miarodajny feedback o swojej pracy. Rozwijamy ten temat nieco bardziej, poprzez 8 relatywnie prostych trików usprawniających udzielanie negatywnego feedbacku.

 

Nie bądź w gorącej wodzie kąpany

 

Każdy przez to przechodził – ktoś nie wykonał zleconego mu zadania, a ty z tego powodu wpadasz w szał, chcąc wykrzyczeć światu, jak bardzo zły jesteś na tę osobę. Naprawdę, nie chcesz krytykować swoich pracowników kiedy jesteś wściekły czy zły. Jeżeli widzisz, że sytuacja jest napięta, lepiej poczekaj do następnego dnia i podejdź do problemu ze świeżym umysłem. Prawdą jest, że dawanie feedbacku ma największy sens w momencie, kiedy dana sytuacja ma miejsce, ale czasem gdy atmosfera jest gorąca, nie zaszkodzi poczekać.

 

Konstruktywny, nie krytyczny

 

Dobór słów ma wpływ na to jak cenna może być twoja opinia. Kluczem do dostarczania negatywnego feedbacku jest skupienie się na poprawie zachowania pracownika i na tym, że podobna sytuacja nie będzie miała już więcej miejsca. Skup się zatem bardziej na konkretnej sytuacji, która faktycznie wystąpiła, wyróżnij problemy i sposób, w jaki wspólnie możesz je z pracownikiem rozwiązać, ale nie krytykuj jego ogólnych kompetencji. W końcu chyba nie chcesz doprowadzić do załamania nerwowego, a jeśli już, to upewnij się, że chusteczki higieniczne masz pod ręką.

 

W cztery oczy

 

Pod żadnym pozorem, nie pozwól, żeby ktoś oprócz osoby zainteresowanej słyszał waszą rozmowę. Twoja opinia na temat czyjejś pracy, jest przeznaczona tylko i wyłącznie dla jego uszu. Pozwalając informacji przedostać się poza ściany biura, zostanie odebrane jako bardzo niefajnie zagranie, dlatego ustal spotkanie w odosobnionej salce, ustaw meeting lub rozmowę online i porozmawiajcie w cztery oczy.

 

Bądź konkretny

 

Nie owijaj w bawełnę, dobry feedback jest konkretny. Nie generalizuj, nie mów rzeczy w stylu: „Za każdym razem robisz coś źle”. Zamiast tego, spróbuj skonkretyzować działania pracownika, które ci nie odpowiadają i uporządkuj je w formie listy. Wskazanie konkretnych błędów z od razu zaproponowanym rozwiązaniem, zaskutkuje lepszym zrozumieniem problemu i prawdopodobną jego eliminacją w przyszłości.

 

Najpierw słuchaj, później mów

 

Weź pod uwagę, że osoba odpowiedzialna za fuckup ma coś do powiedzenia na temat zaistniałej sytuacji. Wysłuchaj jej i upewnij się, że zebrałeś wszystkie ważne informacje przed rozpoczęciem działań. Postaraj się postawić w sytuacji pracownika i wysłuchaj jego problemów, wyzwań przed jakimi staje, a nawet strachów związanych z wykonywanymi zadaniami. Okazując swoją empatię i chęć pomocy, pracownicy prawdopodobnie będą bardziej otwarci na krytykę.

 

Nie zakładaj nic z góry

 

Ta zasada jest bardzo prosta, a na dodatek ściśle powiązana z poprzednią. Nie zakładaj sobie nic w głowie przed rozmową z pracownikiem. Nie wypytuj najpierw innych, nie oceniaj – to może tylko pogorszyć sytuację.

 

Komuś kanapkę?

 

Nikt nie jest całkowicie dobry lub całkowicie zły. Nawet jeżeli wychodzisz z zamiarem dostarczenia czysto negatywnego feedbacku, może postaraj się go nieco wypośrodkować. Słyszałeś kiedyś o Feedbackowej Kanapce? Nie, nie jest to najnowsza propozycja SubWay’a, tylko strategia porównująca rozmowę z pracownikiem do struktury kanapki. Górna część bułki stanowiłaby w tym wypadku zapewnienie pozytywne, coś w stylu: „Wiem, że robiłeś wszystko, co mogłeś i bardzo się starałeś”. Następnie przejdź do wypełnienia kanapki, na które czas przychodzi po magicznym słowie “ALE…” *tu wstaw konstruktywną krytykę*, a następnie skup się  na spodzie bułki, którą będzie kolejna pozytywna wstawka. Łatwo i przyjemnie!

 

Bądź konsekwentny

 

Pamiętaj o zachowaniu ciągłości feedbacków i nie pozwól się im spiętrzać. Dzięki regularnym interakcjom z odbiorcą unikniesz długich i niespodziewanych rozmów. Zaplanuj cotygodniowe spotkania, aby być w stałym kontakcie z pracownikami.

 

Podsumowanie

 

To wszystko! Teraz wiesz dokładnie co robić, a czego nie podczas dostarczania feedbacku. Najważniejszym jest, żeby szanować swoich pracowników i nawet jeżeli komuś powinie się noga, powinieneś znieść to z godnością. Oczywiście, wszyscy pracodawcy to ludzie (tak podejrzewam) i odrobina złości zdecydowanie nie jest nieunikniona, ale postaraj się trzymać nerwy na wodzy i zachować profesjonalizm. Wpłynie to nie tylko na lepszą wydajność w pracy, ale też na dobre relacje z pracownikami.

marketing automation

marketing automation

Angelika Filipczyk
Content & Research Manager

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]