Upadek reklamy telewizyjnej

Jak długo oglądałeś telewizję w tym tygodniu? A ile godzin tygodniowo poświęcałeś na to, powiedzmy, w 2005 roku? A w 1995? Jeśli przed laty było to dużo więcej czasu, to nie jesteś jedyny. Rynek telewizyjny, podobnie jak inne tradycyjne media, jest ofiarą tendencji, które mogą przynieść głębokie zmiany – spadki oglądalności czy lecące na łeb, na szyję wpływy z reklam, szczególnie dotkliwe w porównaniu z rosnącą popularnością reklamy cyfrowej. Dla marketerów zajmujących się reklamą telewizyjną to poważne wyzwanie, a dla tych, którzy w digitalu czują się jak ryba w wodzie, to świetny przykład rewolucji w marketingu, która oznacza odejście od tradycyjnego marketingu w stronę nowych strategii napędzanych przez rozwój technologiczny.

 

 

Upadek króla reklamy

Spadająca liczba reklamodawców i mniejszy strumień gotówki płynący z tego źródła to rosnący problem dla całej branży. A widoki na przyszłość nie są dobre: “Prawdopodobnie reklamodawcy odpływają z telewizji na dobre”, ostrzega Bloomberg i wymienia druzgocące statystyki, które pokazują spadającą oglądalność i wpływy z reklam.

Przyjrzyjmy się liczbom, które odzwierciedlają zmieniającą się sytuację:

  • 60% Amerykanów woli oglądać wideo w internecie niż telewizję na żywo.
  • W 2011 roku statystyczni 18-24-latkowie oglądali TV 25 godzin tygodniowo, natomiast w 2018 ta liczba spadła do zaledwie 16 godzin.
  • Millennialsi oglądają niemal 50% mniej telewizji niż dorośli powyżej 35 roku życia.
  • 55% gospodarstw domowych w USA korzysta z płatnych usług streamingowych. W 2011 roku ten odsetek wynosił 10%.
  • W 2017 roku 93,8 milionów Amerykanów płaciło za telewizję, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z poprzednim rokiem.

 

Nie jest tajemnicą, że wydatki na reklamę w telewizji również maleją. Sam rynek reklamy cyfrowej w 2018 roku był wart 30 miliardów więcej niż rynek reklamy telewizyjnej. Szacuje się, że w 2019 roku rynek reklamy telewizyjnej w USA zmaleje o 4,3%, podobnie jak w przypadku innych tradycyjnych mediów (prasa oraz radio), podczas gdy rynek reklamy cyfrowej wzrośnie aż o 18,3% (źródło).

 

Zwycięzca: reklama w internecie

Biorąc pod uwagę czynniki składające się na długoterminowy wzrost rynku reklamy w USA, okazuje się, że rynek internetu i digitalu wzrósł kosztem tradycyjnych mediów.

MoffettNathanson Research

Reklama cyfrowa i internetowa jest w tej sytuacji oczywistym zwycięzcą, który korzysta z kryzysu na rynku telewizyjnym dzięki szerokim możliwościom i wykorzystaniu najnowszych technologii. Reklamy w internecie oznaczają odwrót od kampanii marketingowych kierowanych na oślep (takich jak spoty reklamowe w TV), oraz początek ery Big Data w marketingu: precyzyjnie targetowane kampanie, programmatic advertising, 360-stopniowy obraz klienta, marketing automation i analityka w duchu data-driven, która pozwala na mierzenie i optymalizowanie niemal wszystkich obszarów w czasie rzeczywistym. Reklamy telewizyjne wymagające ogromnych budżetów i charakteryzujące się trudnościami w atrybucji sprawiają wrażenie reklamowych reliktów, które zostają daleko w tyle za nowymi strategiami marketingowymi i reklamowymi korzystającymi z osiągnięć technologicznych.

Kanały cyfrowe wygrywają rywalizację z telewizją dzięki możliwościom targetowania oraz wykorzystaniu przełomowych technologii, takich jak Machine Learning, Sztuczna Inteligencja czy automatyzacja. Do tego media społecznościowe są najtańszą formą reklamy. Największym wyzwaniem w przypadku reklam telewizyjnych jest drogi i ograniczony czas antenowy, co sprawia, że to rozwiązanie dla nielicznych. Małe i średnie firmy nie mogą pozwolić sobie na reklamowanie się w ogólnopolskiej telewizji, ale ten problem nie istnieje w przypadku reklamy internetowej. Dodatkowo ROI z, dajmy na to, Google Ads, może być bardzo satysfakcjonujące dla tego rodzaju biznesów. Ponadto mali reklamodawcy mają dostęp do zaawansowanej analityki i metryk, dzięki czemu z łatwością mogą się dowiedzieć, na co poszły ich pieniądze i jakie są efekty. Po co więc zaprzątać sobie głowę tradycyjnymi mediami?

 

Spadek oglądalności telewizji w erze Netflixa

Jedną z największych bolączek rynku telewizyjnego jest spadające zainteresowanie widowni emitowanymi treściami. Widzów jest po prostu coraz mniej. Dokąd się udali? Oczywiście na Netflixa.

Telewizja dorobiła się poważnych rywali w walce o uwagę widzów na wskutek pojawienia się platform streamingowych takich jak Netflix, Hulu, HBO GO czy Amazon Prime. Zalety tych serwisów są oczywiste – widzowie mogą przeglądać dostępne treści i obejrzeć wybrany film, kiedy tylko mają na to ochotę. Ponadto silnik rekomendacji Netflixa ułatwia widzom wybór treści dopasowanych do ich zainteresowań – dostarcza użytkownikom dokładnie to, czego chcą (nawet jeśli sam widz tego nie wie – Netflix zna jego gust od podszewki).

Te problemy mogą być początkiem zaklętego kręgu. Mniejsze wpływy z reklam oznaczają, ze producenci będą dysponować skromniejszymi budżetami, a co za tym idzie, będą musieli produkować tańsze treści, być może gorszej jakości i mniej angażujące dla widzów w porównaniu z różnorodnymi materiałami dostępnymi na platformach streamingowych. W rezultacie oglądalność może spaść jeszcze bardziej, a telewizja stać się jeszcze mniej atrakcyjna dla reklamodawców, za czym pójdzie jeszcze większy spadek przychodów…. i tak dalej, i tak dalej.

 

Czy jest wciąż nadzieja dla telewizji?

Mediowi giganci nie czekają na cud, tylko biorą sprawy w swoje ręce. Disney i WarnerMedia już planują start własnych platform streamingowych, co pozwoli im na udostępnienie bogatej biblioteki filmów i seriali oraz zmierzenie się z Netflixem na jego terenie.

Nie należy także zapominać, że telewizja wciąż ma asa w rękawie – skuteczność reklam. Reklama telewizyjna wciąż jest uważana za najskuteczniejszą i przynoszącą najwyższe ROI – jej udział w przychodach generowanych ogółem z reklam wynosi aż 71%, podczas gdy w przypadku reklam display to jedynie… 1% (źródło).

Wygląda na to, że telewizja wciąż nie daje za wygraną i za wszelką cenę będzie walczyć o przetrwanie. Czy poradzi sobie z utratą reklamodawców na rzecz nowych mediów, ze zmianami przyzyczajeń społeczeństwa w obszarze rozrywki i popularnością serwisów streamingowych? Prawdopodobnie dowiemy się tego w niedługiej przyszłości.

 

Julia Paduszyńska
Content Manager

@jpaduszyńska

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]