W jakim kierunku zmierza automatyzacja marketingu?

Marketing automation zyskuje na popularności. Dziś już nie tylko mali gracze, lecz również duże podmioty takie jak SalesForce, Oracle czy Adobe szukają inwestycji w tym obszarze. Co będzie jego przyszłością? Pikanterii całej sytuacji dodaje fakt, że SalesForce kupił ExactTarget za 2,5 mld dol., a Responsys został kupiony przez Oracle za 1,5 mld dol. Obie pozyskane firmy działają w obszarach analityki i automatyzacji komunikacji marketingowej.Podane kwoty oraz marki interesujące się rozwiązaniami z obszaru marketing automation (MA) unaoczniają, jak przyszłościowy jest ten kierunek rozwoju.

Obserwatorzy technologii oraz trendów rozwoju marketingu online mają świadomość tego, że w zasadzie można obecnie wyróżnić dwie główne tendencje: rozwój narzędzi analitycznych wraz z Big Data oraz technologii związanych z automatyzacją marketingu.

 

Przyszłością jest integracja pozornie odległych narzędzi

Większość dostępnych na rynku rozwiązań MA koncentruje się na e-mailingu. Określenie marketing automation należałoby jednak odnosić dziś do działań szerszych niż tylko automatyzacja procesu wysyłki wraz z opcją śledzenia zachowań odbiorców.

Co prawda część rozwiązań daje możliwość zarządzania również kampaniami typu display, wydaje się jednak, że brakuje naprawdę kompleksowego narzędzia do zarządzania kampaniami online w modelu real-time bidding (RTB), z wykorzystaniem zaawansowanych algorytmów, które automatyzują pracę i są w stanie się uczyć. Na razie popularne rozwiązania operują znacznie poniżej dostępnych możliwości technologicznych.

Obecnie MA (rozumiane jako rozwiniecie e-mail marketingu) oraz narzędzia takie jak RTB (audience buying), remarketing, AdWords, Mobile, content marketing, inbound marketing postrzegane są jako oddzielne. Przyszłością jest jednak integracja wszystkich wspomnianych kanałów w ramach szeroko rozumianego marketing automation. Innymi słowy to, co dziś w Polsce nazywamy MA, to mocno uszczuplona – jeśli chodzi o wykorzystywane możliwości – wersja tego, co będziemy mieć już niedługo.

 

Marketing automation a real-time buying i retargeting


Wspólnym mianownikiem RTB i MA jest oczywiście automatyzacja działań. Biorąc pod uwagę fakt, że upowszechnia się zakup powierzchni reklamowych w modelu RTB, można zasadnie przypuszczać, że ten kierunek rozwoju będzie kontynuowany.

Real-time buying opiera się na Big Data, czyli analizie ogromnych zbiorów danych, w czym również wykazuje podobieństwo do marketing automation.

MA można połączyć zarówno z audience buying, jak i z remarketingiem. Z jednej strony możemy kierować przekaz do osób o interesującym nas profilu, prowadzić je na odpowiednio przygotowane landing pages, zbierać adresy e-mail i wykorzystywać je w dalszej komunikacji. Z drugiej – linkami w e-mailach możemy kierować te osoby na wybrane strony docelowe, w których zaszyty jest kod Google Analytics lub zwykły kod remarketingowy, a następnie serwować im reklamy retargetowane w wybranych lokalizacjach.

W wypadku remarketingu również obowiązuje system aukcyjny, co wiąże go z RTB. Preferuje on najwyższe stawki za najbardziej konkurencyjne miejsca docelowe, w których może wyświetlić się reklama. Śledzenie odbiorcy „wszędzie” często stanowi błąd z perspektywy strategii komunikacji – w wielu bowiem sytuacjach nie jest dobrym pomysłem pokazywanie się internaucie na każdej dostępnej stronie.

 

Automatyzacja szeroko ujęta


Marketing automation warto rozumieć szeroko i wyjść zdecydowanie poza ramy stworzone przez rozwiązania dostępne aktualnie na polskim rynku. To przede wszystkim automatyzacja procesów i komunikacji marketingowej.

W tym paradygmacie znajdują się zarówno automatyczne reguły w AdWords, automatyzacja i trackowanie e-mailingów, jak i automatyzacja emisji reklam w zależności od zadanych warunków np. w mediach społecznościowych czy automatyzacja doboru miejsca emisji reklamy (wyniki wyszukiwania, mobile, sieć reklamowa, serwisy społecznościowe).

Trudno dziś o jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego rynek jeszcze nie rozwija się w tym kierunku. Nie ulega jednak wątpliwości, że sam e-mail marketing (wykorzystywany przez Marketo, SalesManago czy choćby Responsys) – mimo atrakcyjnych rezultatów – nie wydaje się wystarczający do prowadzenia kompleksowych i skutecznych kampanii w obszarze online marketingu.

 

Pozyskiwanie klientów i utrzymywanie relacji nie stoją w opozycji


Choć mogłoby się wydawać, że – patrząc od strony relacji z konsumentem – rozwiązania w ramach obecnego MA to narzędzia podtrzymywania relacji, zaś RTB służy do efektywnego pozyskiwania nowych klientów, taka klasyfikacja rozwiązań z obszaru marketingu online wydaje się już nieco sztuczna i przestarzała.

Kampania marketingowa powinna służyć przede wszystkim zwiększaniu przychodów. Czy robimy to poprzez półtoraroczną pielęgnację leadów, poprzez standardowy remarketing, czy za pośrednictwem audience buying – jest kwestią wtórną.

Biorąc pod uwagę istotność takich kwestii jak ROM czy ROMI oraz modele biznesowe ewoluujące w kierunku SaaS, nie sposób uniknąć kwestii mierzalności i analizy finansów przeznaczanych na działania marketingowe.

W obecnych realiach biznesowych marketing online stał się po prostu pełnoprawnym kanałem dystrybucji, traktowanym na równych prawach jak sprzedaż bezpośrednia czy kanał partnerski.


Integracja wielowymiarowa


Na polskim rynku już dziś powstają rozwiązania takie jak np. Bidlab, które oferują kupowanie powierzchni reklamowej od różnych DSP (demand-side platform). W tej nadal nowej technologii niewątpliwie jest jeszcze wiele do poprawienia, ale wydaje się, że zwrot w kierunku „liberalizacji” rynku RTB jest czymś oczywistym.

Do niewątpliwych zalet dywersyfikacji źródeł zakupu reklamy należą:

  • zwiększenie liczby miejsc emisji reklam
  • lepsze możliwości targetowania
  • możliwość uzyskania niższych stawek

Połączenie wspomnianych rozwiązań z systemem CRM, który umożliwia automatyzację procesów marketingowych, lub z aplikacją MA zsynchronizowaną z CRM, dałoby możliwość dotarcia praktycznie do każdego rekordu z bazy ze zróżnicowanymi (i optymalnymi!) stawkami, komunikatami oraz w zróżnicowanych kanałach – w zależności od tego, co byłoby najefektywniejsze w wypadku danej grupy docelowej.

 

Automatyzacja doboru treści


Niezależnie od RTB łatwo dostrzec ogromny niewykorzystany potencjał związany z automatyzacją kreacji treści (nie tylko grafik, lecz również tekstów reklamowych). Z technologicznego punktu widzenia możliwe jest tworzenie treści na stronę w zależności od zadanych wytycznych oraz zebranych danych. Zautomatyzować można wszystko i nie będziemy musieli czekać długo, aż tak się rzeczywiście stanie.

Firmy kładą coraz większy nacisk na tworzenie atrakcyjnych treści czy szeroko rozumiany inbound marketing. Już teraz rozwiązania takie jak QuarticON czy AdCarousel umożliwiają wykorzystywanie danych o użytkowniku do personalizacji kreacji reklamowej. W dalszym ciągu jednak pozostajemy w sferze reklam graficznych.

Najbliższe lata powinny przynieść rozwiązania, które na podstawie danych o użytkowniku będą tworzyły i dodawały adekwatną dla niego treść. Tego typu mechanizmy będą musiały być spójne z White Hat SEO, ale również zapewniać niespotykaną dotychczas jakość.

 

Nowy wymiar pracy marketera


Oczywiście to kwestia przyszłości, ale ze względu na liczbę start-upów i inicjatyw crowdfundingowych ten czas może nadejść szybciej, niż się spodziewamy. Kiedy to się stanie, poznamy nowe, nieodkryte jeszcze oblicze automatyzacji procesów marketingowych. Praca marketerów nabierze innego wymiaru. Specjaliści będą zajmować się projektowaniem doświadczeń konsumenta, a nie wyborem odpowiedniego kanału czy kreacji, gdyż do tego w dużym stopniu posłużą twarde dane i algorytmy.

Zwiększy się również dynamika konsolidacji kompetencji w działach marketingu i agencjach marketingowych. Wymagana będzie większa wszechstronność oraz zrozumienie wykorzystywanych technologii. Spowoduje to spadek kosztów po stronie agencji (automatyzacja części procesów), ale też zwiększenie wymagań w stosunku do pracowników.

Rozwój marketing automation bezsprzecznie jest zjawiskiem, które może w dużym stopniu zrewolucjonizować rynek marketingu online. Obecność dużych graczy sugeruje świetlaną przyszłość dla tego obszaru, a postępy w możliwościach realizacji skutecznych kampanii prawdopodobnie osiągną tempo, jakiego dotychczas nie doświadczyliśmy.

 

Sebastian Andruszczak – Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Quantic Media

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]

SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami
SALESmanago napędza wzrost marki z tradycjami

    O kliencie: Jubiler Schubert – Tradycja i Nowoczesność   Jubiler Schubert to marka o bogatej historii sięgającej XIX-wiecznego Wiednia. Założona przez Sykstusa Schuberta pracownia złotnicza dała początek rodzinnej tradycji, kontynuowanej dziś przez Sebastiana Schuberta. Firma, specjalizująca się w wytwarzaniu i sprzedaży wysokiej jakości biżuterii, stała się jedną z największych sieci jubilerskich w Polsce. […]

Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce
Skuteczna personalizacja SALESmanago zwiększa przychody z e-commerce

    Nowe inteligentne narzędzie powstało z potrzeby większej personalizacji, dzięki której zespoły e-commerce mogłyby tworzyć indywidualne doświadczenia klientów Jak pokazują wyniki z okresu wyprzedaży Black Friday, stosowanie technik personalizacji przyniosło sprzedawcom 19% więcej interakcji   Kraków, 15 stycznia 2025 r.:  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. klientów – […]

SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie
SALESmanago nawiązuje współpracę z PrestaShop, aby rozszerzyć swoją ofertę inteligentnych rozwiązań na sektor eCommerce w Europie

    Współpraca stanowi kolejny krok – po niedawnym przejęciu Leadoo – w rozwoju platformy zarządzania zaangażowaniem klientów w Europie.   Kraków, 18 grudnia 2024 r.: SALESmanago, lider segmentu SaaS obsługujący ponad 3 tys. klientów, nawiązał strategiczną współpracę z PrestaShop – jedną z najpopularniejszych platform eCommerce w Europie, która wspiera ponad 300 tys. firm w […]

Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”
Skuteczne zarządzanie w erze „growth hackingu”

    W dzisiejszym jakże zmiennym cyfrowym świecie rola dyrektora generalnego znacząco ewoluowała.   Obecnie fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Przy czym nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w warunkach, które wymagają od nas zwinnego działania i innowacyjności.   Rzecz jasna, na początku nasz cel […]

SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów
SALESmanago przejmuje Leadoo: powstaje największa w Europie platforma do zarządzania zaangażowaniem klientów

    Połączenie zaawansowanych narzędzi konwersji Leadoo z kompleksową platformą Customer Engagement SALESmanago Rozszerzona obecność w kluczowych regionach Europy: kraje nordyckie, Wielka Brytania, Benelux oraz Europa Środkowa, Wschodnia i Południowa   Kraków/Helsinki, 26 listopada 2024 – Ważna fuzja w sektorze e-commerce. SALESmanago, wiodąca platforma Customer Engagement (CEP) z siedzibą w Krakowie, ogłasza przejęcie fińskiej platformy […]

Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago
Nie czekaj: Dlaczego IV kwartał to idealny moment na pomnożenie efektów działań marketingowych dzięki SALESmanago

    Wkraczając w burzliwy, jak co roku, czwarty kwartał, wiele firm znajduje się sytuacji paradoksalnej. To najbardziej owocny okres w roku, obiecujący najwyższy ruch i sprzedaż, a jednocześnie właśnie wtedy wiele firm unika wdrażania nowych technologii marketingowych. W SALESmanago rozumiemy przyczyny tej wstrzemięźliwości, ale jesteśmy tutaj, aby rzucić wyzwanie mentalności „poczekaj do czwartego kwartału”. […]

Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”
Strategie, które powinien znać prezes każdej firmy e-commerce w erze „Growth Hackingu”

    Autor: Brian Plackis Cheng, dyrektor generalny SALESmanago   Rozwój firmy w dzisiejszym i jakże zmiennym cyfrowym świecie to nie lada wyzwanie. Rola dyrektora generalnego ewoluowała – dziś fundamentem pomyślnego rozwoju firmy na poszczególnych etapach stała się koncepcja „growth hackingu”. Nie chodzi już tylko o przetrwanie, ale też o to, by wyprzedzić konkurencję w […]

eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację
eCommerce na przemian rozkwita i popada w stagnację

    eCommerce jest kapryśny; popada w stagnację, po czym nagle rozkwita. Ścieżki klientów są nieliniowe. To wiemy na pewno. Bez użytecznych danych klientów i spersonalizowanych ścieżek zakupowych firmy eCommerce tracą prospekty i klientów, doprowadzają swoją markę do stagnacji i trwonią swoją przewagę konkurencyjną.   Korzystanie z danych zero-party i zaawansowanej analityki nie jest już […]

SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.
SALESmanago prezentuje pakiet startowy modułowej platformy do zarządzania zaangażowaniem klientów. Cel: przeciwdziałanie fragmentacji rynku martech i wsparcie w skalowaniu biznesów e-commerce w Europie.

    Nowy pakiet startowy, skierowany przede wszystkim do średniej wielkości firm, oferuje spersonalizowane ścieżki zakupowe, zapewniając średnio 20-krotny zwrot z inwestycji w ciągu 30 dni. Firma wprowadza nowatorskie rozwiązania, w tym automatyzację zadań w wielu kanałach oraz model wzrostu dostosowany do różnych etapów rozwoju firm e-commerce. Z uwagi na wzrost liczby narzędzi martech o […]