William James i pragmatyzm – filozofia rynkowych czempionów

 
 

Przez stulecia filozofowie zastanawiali się nad tym jaka jest prawda i jak powinniśmy postępować. Dopiero w XIX wieku kilku amerykańskich filozofów uznało, że to złe pytania: dużo ważniejsze jest “co z tego wynika?”

 

Półki księgarń uginają się pod setkami książek, które powiedzą nam jak żyć, jak odnieść sukces i jak zarobić mnóstwo pieniędzy. Korporacje wydają miliardy dolarów na analizy konsumentów. Na ile jednak te wszystkie porady i dane są wartościowe? To zależy. Konsekwentnie stosowana filozofia pragmatyzmu potępiałby rozpoczęcie planowania od zbierania informacji i ich analiz. Najpierw trzeba określić cele i potem zebrać dane, które pomogą ustalić, jak je osiągnąć. 

 

Dla Jamesa prawda jest “instrukcją działania”. Nie ważne “jak jest” tylko “jak to na nas wpływa”.

 

Filozof bardzo nie lubił skrupulatnego, akademickiego języka, trudnych deliberacji i dzielenia włosa na czworo. Jego zdaniem ludzie przez setki lat kłócili się o coś, co i tak nie ma znaczenia. Jako przykład podawał Eucharystię – katolicy wierzyli, że naprawdę jedzą ciało Chrystusa, protestanci, że to tylko symbol. Ale dla Jamesa ten spór był kompletnie jałowy – z punktu widzenia praktycznych skutków w obu przypadkach wyglądało to identycznie.

 

Myśliciel uważał, że jego filozofia jest więc idealną metodą rozstrzygania sporów

 

Można ją też zastosować także w życiu zawodowym: jeżeli jest konflikt między dwoma pracownikami co do tego jak zrobić jakąś czynność, trzeba ustalić co chcą osiągnąć. Jeżeli w obu wypadkach skutek będzie ten sam należy natychmiast zarządzić, żeby każdy robił po swojemu, byleby jak najszybciej skończył. Jamesowi z pewnością spodobałby się model pracy na akord, gdzie płaci się za wykonaną pracę a nie za to ile czasu i jak się pracuje. 

 

William James uważał również, że znalazł odpowiedź na to, co robić w sytuacji, gdy dane nie pozwalają podjąć racjonalnej decyzji. Nazwał to “prawem do wiary”.

 

Filozof odnosił się w ten sposób do kwestii wiary w Boga. Uważał, że nie da się przeprowadzić takiego dowodu, który jednoznacznie określi czy Bóg istnieje, czy nie. Stwierdził więc, że kwestię tą należy potraktować pragmatycznie: zastanowić się jakie skutki ma dla człowieka wiara i pozwolić mu wybrać stanowisko dla niego lepsze. Podobnie w życiu codziennym często spotykamy się z sytuacją, gdy brak jest sensownych przesłanek do podjęcia decyzji. Ale brak decyzji też jest decyzją – trzeba się więc zastanowić czy działanie “na czuja” nie byłoby lepsze niż bezczynność. 

 

Amerykanin niezbyt poważałby również wszelkiego rodzaju ewaluacje i badania zadowolenia klientów. Najlepszą miarą tego, czy klient jest zadowolony jest fakt, że kupuje nasz produkt. 

 

Myśl Jamesa odnosi się nawet do bardzo prozaicznych sytuacji. Co to bowiem znaczy “na dworze intensywnie pada”? Nic innego jak fakt, że jeżeli wyjdziemy bez parasola to zmokniemy, ziemia na zewnątrz jest mokra, w przypadku dłuższej ulewy mogą wystąpić podtopienia itd. Krótko mówiąc fakt to nic innego jak wiązka praktycznych wniosków. Debata o tym co się dzieje gdzieś na końcu wszechświata, gdzie nikt tego nie obserwuje i nie ma szans zaobserwować i nijak to nie wpłynie na nasze życie jest więc pozbawiona sensu. 

 

William James od początku zmagał się z ciężką krytyką. Zarzucano mu, że jego filozofia legitymizuje choćby wiarę w św. Mikołaja

 

W końcu dzieci wierzące w św. Mikołaja mają z tego powodu wiele uciechy, jest to więc z pewnością pożyteczne przekonanie! James musiał przez to poświęcić ostatnie lata życia poświęcił na rozjaśnianie swoich poglądów i odpieranie krytyki. I o ile rzeczywiście będąc skrajnym, naiwnym pragmatykiem można popaść w myślenie życzeniowe, to nie ulega wątpliwości, że skupienie się na skutkach i traktowanie prawd jako użytecznych wskazówek postępowania świetnie sprawdzi się w realiach rynkowej konkurencji.

 

Rafał Urbanowicz
Autor bloga Filozofia dla Januszy - jednego z najpopularniejszych w Polsce blogów na temat filozofii.

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO
SALESmanago ogłasza zmiany na kluczowych stanowiskach: Nowy CEO i CRO

    SALESmanago, wiodąca platforma CDP i Marketing Automation, z entuzjazmem informuje o istotnych zmianach w swoim zespole kierowniczym. Zmiany mają na celu optymalizację procesu dostarczania rozwiązań dla segmentu średnich przedsiębiorstw.    Po 13 latach kierowania rozwojem firmy w roli Dyrektora Generalnego, współzałożyciel SALESmanago, Grzegorz Błażewicz, obejmuje nieoperacyjną rolę członka Rady Nadzorczej. Będzie tam odpowiadał […]

30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.
30 trików i porad dotyczących korzystania z szablonów e-mail, które zostawią konkurencję w tyle.

    Jak prześcignąć konkurencję eCommerce za pomocą czegoś tak prostego jak szablony wiadomości e-mail? Chcemy czy nie, email marketing pozostaje potężnym narzędziem do angażowania klientów, zwiększania sprzedaży i ostatecznie – wyprzedzania konkurencji. Dzięki odpowiednim strategiom i dobrze opracowanym szablonom e-mailowym można skutecznie komunikować się z odbiorcami, budować trwałe relacje i zwiększać zyski.   Poniżej […]

Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago
Jak Pitbull West Coast Przełamał Konwencje z SALESmanago

  Pitbull West Coast stanęło przed wyzwaniem – jak wyróżnić się na zatłoczonym rynku i jeszcze bardziej zaangażować swoją społeczność? Odpowiedzią była współpraca z SALESmanago a zwrot z inwestycji (ROI) osiągnął 2947%   Pitbull West Coast to marka odzieżowa, zainspirowana kulturą uliczną i sportami walki. Budując swoją przewagę konkurencyjną i strategie zaangażowania społeczności, firma napotkała […]

Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie
Każdy procent ma znaczenie, czyli jak poprawić współczynnik konwersji w Twojej firmie

    W coraz bardziej konkurencyjnym świecie eCommerce istnieją pewne nakazy i zakazy, jeśli chodzi o zachęcanie klientów do dokonywania zakupów w Twoim sklepie. Czynność ta nazywana jest konwersją i jest to najważniejszy wskaźnik, który musisz obserwować, planując budowanie swojej firmy i zwiększanie przychodów – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, […]

Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!
Kręcisz z AI? Pamiętaj, bezpieczeństwo zawsze na pierwszym miejscu!

    W świecie, w którym technologia i handel coraz bardziej się przenikają, firmy eCommerce znalazły się na rozdrożu, szukając sposobu na romans z generatywną sztuczną inteligencją. Niedawno opublikowany raport Gartnera, zatytułowany „4 Ways Generative AI Will Impact CISOs and Their Teams”, dostarcza informacji na temat przyszłości cyberbezpieczeństwa w erze AI. Zatem, entuzjaści eCommerce, jeśli […]

Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać
Top 10 porażających statystyk dotyczących hipersegmentacji, które musisz znać

    Segmentacja jest znana marketerom już od dłuższego czasu. Jednak w większości przypadków, przypomina raczej nieoszlifowany diament. Wraz z ciągłymi zmianami w technologii wykorzystywanej do zbierania danych, nowymi pokoleniami konsumentów, którzy wymagają wysoce spersonalizowanych treści oraz z ostatnimi zmianami w zachowaniach zakupowych, które spowodował COVID-19, aktualizacja sposobów segmentacji danych stała się kluczowa. Segmentowane kampanie […]

5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce
5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji dla eCommerce

    Hipersegmentacja w eCommerce to trend, który ma szansę zdominować rynek na dłuższy czas. Segmentacja 1:1 pozwala tworzyć na masową skalę oferty dopasowane indywidualnie do każdego odbiorcy. Ma to wpływ na przychody w sklepie i CLV jego klientów. Jak konkretnie można zastosować hiperpersonalizację w różnych typach eCommerce? Oto 5 super zaawansowanych i turbo-skutecznych segmentacji. […]

Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago
Zerkamy w przyszłość: analityka predyktywna w SALESmanago

    W stale ewoluującym świecie eCommerce, firmy nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie swojej przewagi konkurencyjnej. Trudno przecenić tu rolę analityki predyktywnej. Jej wieloaspektowość ma kluczowe znaczenie dla rozwoju i sukcesu branży.   Szklana kula dla marketingowców   Analityka predyktywna to gałąź analityki danych, która wykorzystuje dane historyczne, algorytmy statystyczne oraz technologię uczenia maszynowego […]

[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”
[NAGRANIE WEBINARU] „Przygotuj swój eCommerce na 2024 rok: Doświadczenia z 2023 roku, najważniejsze trendy i innowacje technologiczne dla sklepów internetowych”

    Już teraz możesz obejrzeć nagranie naszego ostatniego webinaru, poprowadzonego przez Director Solutions Consulting w SALESmanago, Aleksandra Skałkę.    Kliknij i odkryj:   – Taktyki wdrożone przez najlepiej prosperujące firmy eCommerce w 2023 r. – Najważniejsze trendy w eCommerce na lata 2023/2024: Sztuczna inteligencja, prywatność danych, dane stron zerowych i inne. – Nowe technologie […]