Wish list: czy wdrożyć ją w Twoim e-commerce?

Hand drawing wish list on notebook from recycling paper on grey background with handle

Czy wish list jest lekarstwem na bolączki e-commerce: porzucane koszyki, wizyty, które nie przekładają się na sprzedaż, brak zaangażowania? Odpowiedź nie jest prosta: zależy to przede wszystkim od typu Twojego asortymentu. Pamiętaj również, że nie wystarczy sama funkcjonalność: potrzeba narzędzi Marketing Automation, które pomogą wykorzystać potencjał tego rozwiązania, by stało się częścią większej strategii.

 

Co to jest wish list?

Wish lista (lista życzeń) to funkcja e-sklepu, która pozwala użytkownikom zaznaczać produkty, którymi są zainteresowani, ale nie mogą kupić ich teraz i czekają na lepszy moment. W ten sposób powstaje kolekcja interesujących produktów, widoczna w profilu użytkownika. Dzięki temu klient, który z przyczyn obiektywnych nie może dokonać zakupu, nie jest stracony – może łatwo wrócić do produktu, kiedy okoliczności będą sprzyjać zakupowi.


Niezwykłe doświadczenie zakupowe: pobierz ebooka za darmo


Możesz również umożliwić upublicznianie wish listy: wtedy staje się wskazówką dla osób, które będą chciały kupić coś na prezent danemu użytkownikowi. To świetne narzędzie budowania społecznościowego zasięgu marki: klienci mogą się dzielić listami prezentów (praktyczne ułatwienie, które pozwala uniknąć nietrafionych podarków) i tym samym promować markę

 

Jak klienci korzystają z wish list?

Klienci korzystają z wish list, choć nie zawsze zgodnie z koncepcyjnymi założeniami marketerów. Nierzadko konsumenci po prostu czekają, aż coś stanieje – pojawi się w promocji albo cena spadnie z powodu wprowadzenia nowszego modelu. Dla wielu wish listy stanowią listy prezentów albo tablice inspiracji, często też szybko o nich zapominają. Właśnie dlatego warto przypominać o zgromadzonych tam produktach.

 

Jak to robi Amazon

Książę wish-listy jest tylko jeden – to Jeff Bezos. Dla niego to narzędzie przede wszystkim daje klientom wolność i kontrolę nad sytuacją, możliwość planowania zakupów zgodnie z własnym rytmem. Dlatego podglądaj działania Amazonu i wykorzystanie przycisku wish-listy: jest on wszechobecny na stronie (poniżej dynamiczny mail od firmy – nawet w nim pojawiają się przyciski listy życzeń), wbrew mantrze większości marketerów, którzy twierdzą, że nie wolno rozpraszać klienta od dokonania zakupu i check-outu. Praktyka Amazon wskazuje na coś innego: to sam konsument ma dokonać wyboru, kiedy najbardziej pasuje mu coś kupić, a kiedy tylko odłożyć na później.

To właśnie wzmocnienie mocy decyzyjnych konsumenta stanowi podstawową cechę listy życzeń: teraz to on decyduje, kiedy dokona zakupu. Czy jako marketer jesteś gotowy na oddanie mu inicjatywy?

amazon wish lista

Amazon: wdraża wish listę także w mailach: możesz z poziomu wiadomości dodać produkt do listy – lub do koszyka. Widać, że przycisk dodania do listy jest jaśniejszy i mniej rzuca się w oczy.

Zalety wish listy

  • Pomaga, kiedy masz dużo produktów: dla większości odbiorców najbardziej żmudnym i nieprzyjemnym etapem zakupów jest przeszukiwanie katalogu, by znaleźć pożądane produkty. Kiedy już je znajdziemy, możliwość zapisania wybranych towarów pomaga orientować się w katalogu oraz ułatwia zakupy w przyszłości.
  • Sprawia, że klienci angażują się, nawet kiedy nie kupują – to buduje nawyk wchodzenia na stronę. Tzw. window shopping zostaje przekute w konkretne działanie.
  • Buduje lojalność: dzięki niej myślimy o zakupach w danym sklepie w perspektywie długoterminowej, planujemy zakupy tam. Jest bardziej prawdopodobne, że ktoś, kto dodał produkt to wish-listy, wróci do danego sklepu, w porównaniu z osobą, która nie dokonała takiego działania.
  • Daje klientom poczucie, że ich zakupy są zaplanowane, a przez to racjonale: jeśli zaznaczyłeś coś na wish-liście i po dwóch miesiącach produkt dalej Ci się podoba, kupujesz go z czystym sumieniem. Zakup jest bardziej sensowny: nie dokonałeś go spontanicznie, pod wpływem przelotnej emocji, lecz dałeś sobie chwilę do namysłu. Wish-lista umożliwia taki – bardziej refleksyjny – tryb robienia zakupów, więc pozwala zaspokoić potrzeby Twoich klientów o powolniejszym temperamencie zakupowym.

 

Wady wish listy

Istnieje też silna opcja przeciwników wdrażania przycisku „Dodaj do wish listy”. Powołują się oni na to, że to dodatkowy buton, który rozprasza i oddala od check-outu, bowiem wprowadza wątpliwość oraz redukuje poczucie pilności, które zazwyczaj skłania nas do zakupu. Jeśli zawsze mogę wrócić do tego produktu, to czemu kupować go akurat teraz? Oznacza to redukcję zakupów impulsywnych.

Znaki, że powinieneś wprowadzić wish list

Istnieją 3 podstawowe, szybkie wskaźniki, które mówią, że Twój e-commerce może skorzystać z wprowadzenia funkcjonalności wish list:

  1. Kiedy masz dużo produktów sklepie, szeroki asortyment,
  2. Jeśli będziesz potrafił wykorzystać dane z wish-list do komunikacji: tak z indywidualnym klientem (dodanie do listy marzeń pozwala zidentyfikować jego zainteresowania), jak i holistycznie (np. jeżeli jakiś produkt często trafia na wish-listy, to znak, że pora zrobić na niego promocję). Wymaga to obsługi reguł automatyzacji (np. wysłać powiadomienie, kiedy spada cena towaru na wish liście, bonus za kupienie komuś na prezent towaru z wish listy),
  3. O ile Twoje produkty nadają się na prezenty.

 

Wish list potrzebuje wsparcia Marketing Automation

Podkreślmy to z całą mocą: wprowadzanie samej wish listy nie ma sensu, o ile nie będzie stanowiła elementu większej strategii, wykorzystującej Marketing Automation. Rozumiemy przez to następujące działania:

  • Email marketing: maile przypominające o produktach na liście, informujące o obniżce ceny (możliwość obniżki ceny z okazji urodzin użytkownika), przypominanie o możliwości udostępnienia listy znajomym),
  • Personalizacja: wiedząc, jakie produkty użytkownik ogląda i jakie dodaje do wish listy, możesz z większą precyzją oferować mu kolejne,
  • Scoring: dodawaj punkty scoringu za korzystanie z funkcjonalności wish list,
  • Optymalizacja sklepu: wykorzystuj wiedzę o dodawanych do listy produktów, by widzieć globalnie, jakie produkty cieszą się największym powodzeniem.

 

A Ty? Wykorzystujesz listę życzeń w swoim e-sklepie?

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]