Systemy Marketing Automation to narzędzia, które z założenia usprawniają pracę i poprawiają osiągane wyniki. Automatyzacja marketingu i sprzedaży pozwala poprawić większość parametrów dotyczących pozyskiwania i angażowania klientów. Zautomatyzowane kampanie cieszą się 200% wyższą konwersją od obsługiwanych ręcznie. Marketing Automation to nie tylko lepszy kontakt z klientem, to także lepsza i efektywniejsza praca.
Myśląc o Marketing Automation i kluczowych wskaźnikach efektywności skupiamy się przede wszystkim na parametrach takich jak:
- skuteczność e-Mail Marketingu: OR, CTR, konwersja;
- zwrot z inwestycji marketingowej: ROMI;
- konwersja sprzedażowa;
- ilość kontaktów MQL, SQL czy SAL.
To oczywiście bardzo ważne wskaźniki i należy śledzić. Natomiast Marketing Automation pozwala na znacznie więcej. Zacznijmy jednak od KPI. Ogólnie kluczowe wskaźniki efektowności wspierają realizację celów operacyjnych i strategicznych firmy. Pozwalają skupić się na wynikach, ponieważ stanowią źródło obiektywnej oceny pracy wykonywanej przez pracowników. Stanowią dobre narzędzie kontroli menadżerskiej, ułatwiają szybkie podejmowanie decyzji, priorytetyzacji działań oraz dużo wcześniejszą identyfikację i reakcję na pojawiające się problemy. Jednak najważniejsze jest to że pozwalają one na ciągłe doskonalenie i kontrolę różnych procesów w firmie.
System SALESmanago Marketing Automation pozwala zautomatyzować i mierzyć większość procesów dotyczących kontaktów. Dobrym przykładem będzie realizacja usługi dla pozyskanego klienta lub obsługa zgłoszenia w Help Desk. Każdy z tych procesów można opisać w oparciu o kampanie sprzedażowe. Każda kampania sprzedażowa to tak naprawdę proces składający się z następujących po sobie etapów. Przykładowy proces realizacji projektu opisany za pomocą tej funkcjonalności mógłby wyglądać następująco.
Wystarczy w systemie stworzyć odpowiednią kampanię sprzedażową składającą się z istotnych etapów opisywanego procesu. Jak to wygląda w praktyce? Project Manager otrzymuje nowy kontakt. Na jego koncie w SALESmanago pojawia się nowy kontakt, który trafia na pierwszy etap procesu. Od tego momentu system monitoruje czas jaki upłynął od pojawienia się kontaktu na danym etapie do przesunięcia na następny. Samo przesuwanie kontaktów pomiędzy etapami może odbywać się ręcznie z pozycji karty kontaktu w SALESmanago lub automatycznie po określonej akcji np. wysłaniu maila z planem działania lub po informacji płynącej z innego systemu.
W ten sposób dokładnie wiemy ile czasu zajmuje konkretnemu Project Managerowi realizowanie etapów projektu. Widzimy ile projektów realizuje i na jakim poziomie zaawansowania trwają pracę. Skoro mamy tyle informacji to możemy opracować KPI dotyczące tempa obsługi. Powiedzmy pierwszy kontakt ma nastąpić w przeciągu 24h od przekazania kontaktu. To będzie nasza wartość referencyjna. Jeśli PM nie nawiąże kontaktu z klientem przez 24h od otrzymania( nie doda klienta na drugi etap) to system może automatycznie zareagować np. przypominając o konieczności kontaktu i powiadamiając przełożonego o opóźnieniach obsłudze. Oprócz prostego pilnowania czasowego standardu obsługi możemy raportować wyniki dla każdego z PM osobno lub dla wszystkich naraz. Na karcie kontaktu proces ten będzie wyglądał następująco.
Na podstawie zbieranych informacji możemy zbudować KPI takie jak:
- czas nawiązania kontaktu z nowym klientem;
- ilość realizowanych projektów w określonym czasie;
- czas potrzebny na realizację całego procesu;
- czas potrzebny na realizację każdego z etapów.
Określając odpowiednie reguły. System może automatycznie przekazywać nowe projekty do osób, które mają „wolne miejsca” (obecnie prowadzą mniej projektów niż standardowa ilość). Czy reagować na poszczególne opóźnienia lub błędy na bieżąco powiadamiając PM, alertując przełożonego lub nawet odbierając projekt. Reasumując Marketing Automation z jednej strony automatyzuje procesy marketingowe, sprzedażowe i dotyczące zarządzania kontaktami w obsłudze po sprzedażowej. Z drugiej strony może pilnować prawidłowego przebiegu procesów w firmie i ułatwiać ich doskonalenie.
Zobacz jak tworzyć i monitorować proces z Marketing Automation. Zobacz DEMO systemu TUTAJ
Lub
Skorzystaj z bezpłatnego okresu testowego. Zarejestruj się na 30-dniowy okres testowy TUTAJ