Wyrażenia regularne cz. 2


 
Działanie w praktyce

W poprzednim artykule skupiliśmy się na podstawach pracy z wyrażeniami regularnymi. Poznaliśmy kilka najprostszych elementów oraz pracowaliśmy z przykładami.

Jeśli ktoś z Was nie widział pierwszej części to może ją znaleźć tutaj.
 
W drugiej części artykułu o wyrażeniach regularnych chciałbym pokazać Wam jak użyć ich w praktyce.
 
Do tego celu posłużę się najpopularniejszym darmowym IDE jakim jest Visual Studio Code.

Każdy edytor tekstu posiada wbudowane narzędzie do wyszukiwania znaków za pomocą regexów. W VSC wyszukiwarkę tekstu możemy uruchomić za pomocą skrótu klawiszowego ctrl+f a narzędzie do podmiany tekstu ctrl+h.
Narzędzie to ma 2 tryby wpisywania. Możemy użyć zwykłego ciągu znaków (tak jak w każdej wyszukiwarce), lub posłużyć się wyrażeniami regularnymi.

Możemy także określić czy zwracamy uwagę na rozmiar liter oraz całe wyrazy.

Na początku załóżmy że mamy duży plik html z dużą ilością tagów img które posiadają swoje alty oraz src. Pojawiają się także inne tagi takie jak div.
Nasze pierwsze zadanie polegać będzie na znalezieniu obrazka z alt który nie posiada cyfry.

kliknij zdjęcie aby zobaczyć je w większym rozmiarze

Zwróćcie uwagę że w VSC aby używać regexów muszę zaznaczyć trzecią opcję w wyszukiwarce czyli znak .*

Za pomocą wyrażenia: alt\=\”[a-z]+\” wyszukuję tylko takie wyrażenie.
Najpierw szukam alt po którym występuje =, po nim a następnie tylko litery z zakresu [a-z] których musi być co najmniej 1 (+). Całość kończę znakiem .
 
 
Teraz kolej na alty ale takie w których występuje co najmniej 1 cyfra.

Wyrażenie jest bardzo podobne do pierwszego ale po wyszukaniu liter używam [1-9]+ po to żeby upewnić się że pomiędzy “” występuje chociaż 1 cyfra w tym wypadku z zakresu 1 do 9.
 
 

W kolejnym przykładzie zakładam że alt musi mieć w sobie litery oraz co najmniej 1 cyfrę 2 lub 4.

W tym wypadku po wyszukaniu liter tworzę nową grupę za pomocą nawiasów okrągłych, podaje jako 1 możliwość cyfrę 2, używam znaku | który w wyrażeniach regularnych oznacza “lub” oraz wybieram cyfrę 4 jako drugą możliwość.
 
 

W tym przykładzie wyszukam wszystkie tagi html które nie są tagami img. Może się to przydać jeśli chcielibyśmy usunąć wszystko oprócz danego tagu lub skopiować cały html bez obrazków.

Najpierw otwieram tag html < następnie używam nawiasów kwadratowych w których jako pierwszy używam znak ^. Neguję on zawartość nawiasu. Oznacza to że szukam wszystkich innych liter oprócz i, m albo g. Następnie wyszukuję wszystkie pozostałe znaki z linii za pomocą wyrażenia .*.
 
 

Nawiasy okrągłe w regexach mają jeszcze jedną ważna funkcjonalność. Każdy otwarty nawias tworzy grupę, która jest zapamiętana i do której możemy odwołać się poprzez użycie wyrażenia $ oraz cyfry od 1 do 9. Polska nazwa tego wyrażenia to nawiasy wychwytujące.

W przykładzie korzystam z dwóch takich grup.
Najpierw zapamiętuje całe wyszukiwane wyrażenie, oraz w drugiej kolejności nazwę pliku z źródła src w tagu img.
Dzięki temu po wpisaniu w drugiej linijce narzędzia zamiany wyrażenia $1$2, najpierw z powrotem “zamieniam” znalezione ciągi znaków na te same ciągi znaków a następnie za pomocą $2 dopisuję nazwy plików bez rozszerzenia .jpg.
 
 

W tym przykładzie dodaje do tagów img atrybut title. Zakładam że ma on mieć taką samą wartość jak alt.
Wobec tego najpierw wyszukuję alt i jego wartość, następnie zapamiętuje wartość oraz w drugiej linijce, najpierw powtarzam alty tak żeby były takie same przy użyciu $1. Później dopisuję title do którego również za pomocą $1 przypisuję ciąg znaków z atrybutu alt.
 
 

Kiedy nie znałem regexów często podobne zadanie jak to u góry wykonywałem ręcznie. Nie ma jednak się co trudzić!
Dzięki poznanym już grupom najpierw wyszukuję ciąg znaków przed dwukropkiem oraz po. Do jednego przypisuję grupę $1, do drugiego $2. Po czym po prostu odwracam ich kolejność.

Jeśli jesteście ciekawi innych rozwiązań związanych z wyrażeniami regularnymi albo chcielibyście poszerzyć swoją wiedzę na ich temat polecam MDN
 
 
 
 

Piotr Bartnik
Front-End Developer

@piotr.bartnik

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]