Zakupy online – kres patriotyzmu gospodarczego? Wszędzie tylko nie w Polsce.

Mieszkańcy Europy chętnie kupowali online od zagranicznych sprzedawców w latach 2011-2017. Niemcy, Austriacy, Litwini i Słowacy wykazali największą aprobatę dla handlu transgranicznego. Polacy okazali się bardziej entuzjastyczni wobec e – sklepów we własnym kraju. Jakie czynniki wpływają na decyzje dotyczące wyboru produktów od zagranicznych sprzedawców?


Dane publikowane przez Eurostat prezentują wzrostową tendencję dokonywania zakupów online u sprzedawców zagranicznych w poszczególnych krajach w ciągu ostatnich 7 lat. Statystyki obejmują mieszkańców Europy w wieku 16-74 lat, którzy używali sieci do zakupów indywidualnych u sprzedawców zagranicznych (zarówno europejskich, jak i spoza kontynentu).

Liderem w kupowaniu online od sprzedawców zagranicznych w latach 2011-2017 okazały się kraje zachodnie UE. W Niemczech przez ostatnie 7 lat odsetek społeczeństwa wykorzystującego Internet do robienia zakupów w sklepach zagranicznych wzrósł o odpowiednio 14 proc. wśród kobiet i o 15 proc. wśród mężczyzn.

W Austrii w ciągu ostatnich 7 lat wśród kobiet nastąpił wzrost o 14 proc. i o 13 proc. wśród mężczyzn.

We Francji od 2011 roku 11 proc. więcej kobiet i 9 proc. więcej mężczyzn decyduje się dokonywać zakupów online od sprzedawców zagranicznych.

Również w innych krajach europejskich zauważalny jest wysoki wzrost odsetka osób kupujących online od sprzedawców zagranicznych.

Na Słowacji przez ostatnie 7 lat odsetek powiększył się o 12 proc. panów. U kobiet z kolei zauważalny jest wzrost o 17 proc. do końca  2016 roku. W roku 2017 nastąpił spadek o 3 proc. wśród kobiet.

Litwa również stała się bardziej skłonna do zakupów przez Internet u sprzedawców zagranicznych. Od 2011 r. odsetek kobiet kupujących online wzrósł o 13 proc., a mężczyzn o 15 proc.

Jak sytuacja ma się w Polsce?

Polska na tle krajów zachodnich UE również wykazuje wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców, lecz jest on znacznie mniejszy.

Od końca 2011 r. nastąpił niewielki wzrost o 4 proc. wśród mężczyzn i o 3 proc. wśród kobiet.

Powyższe dane przedstawiają wzrost odsetka osób kupujących online od zagranicznych sprzedawców w poszczególnych krajach Europy w latach 2011-2017. Co kieruje konsumentów w stronę produktów od zagranicznych sprzedawców? Co z patriotyzmem gospodarczym?

 

IM WIĘCEJ TYM LEPIEJ

Kobiety i mężczyźni w wyżej wymienionych krajach europejskich mogą decydować się na zakupy online od zagranicznych sprzedawców z powodu szerszego asortymentu oraz większego wyboru produktów. Gdy konsument ma w czym “przebierać”, zwiększa się szansa na znalezienie rzeczy, której potrzebuje. Z tego względu Europejczycy nie zamykają się na oferty sklepów zagranicznych i chętniej nabywają z nich produkty, napędzając w ten sposób handel transgraniczny.

 

OGRANICZONA DOSTĘPNOŚĆ MAREK

Większy asortyment może oznaczać posiadanie produktów unikatowych, niedostępnych na rodzimym rynku. Ma to wpływ na decyzje zakupowe, gdyż konsumenci chętniej zamówią produkt od sprzedawcy zagranicznego, który odpowiada ich oczekiwaniom, niż będą szukać jego zamiennika na lokalnym rynku. Dlaczego tak się dzieje? Kluczowym powodem jest wzrost zaufania wobec zakupów online.

 

ZAUFANIE

Dzięki temu, iż konsumenci są świadomi swoich praw, wzrasta zaufanie do handlu transgranicznego. Bycie bardziej poinformowanym oraz zaznajomionym z przepisami, pozwala konsumentom podejmować decyzje zakupowe bez obaw i strachu, iż zakup nie dojdzie do skutku.

 

OPŁACALNE ZAKUPY

Ważnym czynnikiem przy wyborze produktów od zagranicznych sprzedawców może być cena. Istnieją sytuacje, gdy zakup ze sklepu zagranicznego jest najbardziej opłacalny. Mają na to wpływ różnice kursowe. Oszczędność pieniędzy w kontekście produktów jest mocną stroną handlu transgranicznego, problem może jednak stanowić koszt wysyłki i zwrotów, który nie zawsze jest darmowy i może powodować rezygnację z procesu zakupowego.

 

OPINIA PUBLICZNA

Internet jest miejscem, w którym poszukujemy odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Z tego też względu stanowi magazyn informacji i opinii. Wpływ na decyzje zakupowe od sprzedawców zagranicznych mogą mieć wystawiane tym sklepom pozytywne lub negatywne opinie. Wystarczy kilka pochwał dotyczących produktu czy jego dostarczenia, by wyzbyć niepokój u konsumenta i przekonać go do dokonania zakupu nawet z innego kraju.

 

Rynek transgraniczny wzrastał w latach 2011-2017 w krajach europejskich, co pokazują dane przedstawione na powyższych wykresach. Zwrot ku zakupom od zagranicznych sprzedawców może być uzasadniony poprzez takie czynniki jak cena, większy asortyment, zaufanie czy opinia klientów. Konsumenci nie boją się nabywać produktów z zagranicznych e-sklepów, a powyższe dane potwierdzają, iż z każdym rokiem robią to chętniej. Patriotyzm gospodarczy schodzi na boczny tor, gdy pojawiają się możliwości nabycia różnorodnych produktów taniej, nie martwiąc się o cały proces zakupu i jego dostarczenia.

“Decydującym czynnikiem może być ogólny poziom otwartości społeczeństwa oraz zaufania wobec zakupów online od sprzedawców zagranicznych. Ponadto unifikacja gospodarcza rynku europejskiego oraz możliwość nabywania produktów w niższych cenach wpływa na ostateczne decyzje zakupowe.” – mówi Grzegorz Błażewicz CEO & Założyciel  SALESmanago, najszybciej rozwijającej się platformy do automatyzacji marketingu.

 

NA ZAKUPY Z SALESMANAGO

Odkąd sklepy internetowe zaczęły oferować jasne, spersonalizowane komunikaty, prowadzące klienta od wejścia na stronę internetową do momentu zakupu, czasochłonne wycieczki do sklepu stacjonarnego przestały być konieczne, a konsumenci chętniej robią zakupy online.

Wygodne zakupy w sieci, bez zalewu zbędnych informacji są możliwe dzięki  systemowi SALESmanago Marketing Automation, który automatyzuje proces pozyskiwania nowego klienta. SALESmanago oferuje sklepom internetowym rozwiązania zwiększające konwersje i skuteczność sprzedaży. SALESmanago niczym doradca w sklepie premium  przyczynia się do dostarczenia spersonalizowanych informacji kupującemu i ułatwienia mu od samego początku nabycia określonych produktów online.

Automatyczne, dynamiczne maile, reklamy RTB, dopasowane do danych behawioralnych i transakcyjnych, dynamiczne rekomendacje, ratowanie koszyka, czy progresywne pop-upy. To tylko kilka przykładów funkcjonalności SALESmanago gwarantujących dopasowanie ofert do klientów. Na decyzję, czy zakup produktu nastąpi od lokalnego czy zagranicznego sprzedawcy, mają wpływ podane powyżej czynniki. Kluczem do sukcesu jest mimo wszystko budowanie relacji z potencjalnym klientem, żeby chciał do danego sklepu powrócić. Z tego względu automatyczny, personalizowany marketing jest idealnym rozwiązaniem dla e-commerce.

 

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]

Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce
Facebook ma kłopoty i dlaczego dotyczy to eCommerce

    Podczas ostatniej poświęconej wynikom finansowym telekonferencji giganta mediów społecznościowych Facebook nie zabłysnął, co wskazuje na odpływ w internetowej przestrzeni reklamowej. Co to znaczy? W środę, 2 lutego 2022 r., Facebook przeprowadził telekonferencję na temat wyników za IV kwartał. To nie był dla niego moment triumfu. Gigant ogłosił prognozę, zgodnie z którą przychody w […]

7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party
7 inteligentnych sposobów na zmniejszenie śladu węglowego firmy i przekształcenie eCommerce w ECOmerce za pomocą danych zero-party

    Ślad węglowy firm i ich produktów staje się coraz większym problemem dla klientów, a biznes gorączkowo szuka sposobów na jego zmniejszenie. Znaleźliśmy 7 sposobów, na to jak dane zero-party mogą być pomocne w wysiłkach na rzecz wypracowania bardziej zrównoważonego modelu — zarówno pod względem zrównoważenia biznesowego, jak i środowiskowego. Przekształcenie eCommerce w ECOmerce […]

[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć
[Nowa Funkcjonalność] Nowy standard w SaaS. Human Interface przyspiesza nawigację o 60%, wymagając o ⅓ mniej kliknięć

    Aby radykalnie polepszyć komfort korzystania z naszego systemu, przeprojektowaliśmy jego interfejs od podstaw. Na początek przygotowaliśmy pionierskie wytyczne Human Interface, inspirowane najnowszymi trendami projektowymi dla najbardziej intuicyjnych systemów operacyjnych. Skrupulatne wykonanie założeń projektowych umożliwiło nam wyniesienie User Experience do poziomu nieosiągalnego, na dzień dzisiejszy przez żaden system SaaS. Celem, jaki sobie postawiliśmy, było […]