Zanim zainwestujesz w Marketing Automation, musisz wiedzieć te 6 rzeczy

Concentrated young man with his head melting in tangled lines

Czy automatyzacja marketingu jest dla mnie? Czy mam zasoby i środki, by skutecznie używać tego narzędzia? Czy moja firma jest na to gotowa?

Jeśli te pytania spędzają Ci sen z powiek, mamy odpowiedź! Oto 6 kryteriów, które należy wziąć pod uwagę podczas podejmowania decyzji o wdrożeniu Marketing Automation. Ujęliśmy je w formę 6 pytań: jeżeli z czystym sumieniem możesz odpowiedzeć na nie twierdząco, śmiało inwestuj w platformę – jesteś gotów do przeniesienia swojego marketingu na wyższy poziom! Jeśli nie, będziesz wiedział, nad czym w najbliższym czasie należy popracować. Do dzieła!


Czy potrzebujesz Mobile Marketing Automation? Pobierz darmowego ebooka i sprawdź!


 

1. Czy buduję długotrwałe relacje?

Powiada się, że Marketing Automation jest przeznaczone dla firm typu B2B, o cyklu zakupowym wynoszącym co najmniej 6 miesięcy. To grube uproszczenie, bowiem B2C już dawno zaczęło przejmować praktyki typowe dla B2B, takie jak Lead Nurturing czy webinary.

Dlatego pytanie dotyczy nie tyle długości cyklu zakupowego, co raczej długości Twojej relacji z klientem. Jeśli planujesz budowanie długotrwałych związków, opartych na lojalności i wielokrotnych zakupach, uwzględniających edukację klienta, Marketing Automation jest dla Ciebie (zobacz, jak rozwiązania oparte na danych wykorzystuje Starbucks). Musisz tylko wiedzieć, czy taki typ relacji z klientem odpowiada Twojemu biznesowi. Czy masz pomysł na kampanie budujące lojalność? Czy Twój asortyment/ oferta sprzyja trwałym relacjom?

 

2. Czy mój zespół ma wystarczającą wiedzę?

Twoja platforma warta jest tyle, na ile Twój zespół potrafi ją wykorzystać. Dlatego wiedza Twoich pracowników oraz ich gotowość uczenia się jest kluczowym komponentem udanego wdrożenia automatyzacji. Jeśli masz zasoby, które możesz oddelegować do zadania i wiesz, że podołają pracy analitycznej i koncepcyjnej, śmiało wdrażaj platformę. Jeśli jednak zakładasz, że wystarczy samo wykupienie software i bazowa konfiguracja, jesteś w błędzie. Marketing Automation nie działa na zasadzie: „ustaw i zostaw”: to narzędzie, które musi obsługiwać kompetentny specjalista o analitycznym usposobieniu, świetny w pracy zespołowej (który będzie się dobrze komunikował z innymi działami firmy) oraz kreatywny.

Rick Carlson podkreśla wagę pracy zespołu: „Wiele osób nie docenia ilości pracy, potrzebnej do wsparcia dobrego programu Marketing Automation. Zamiast delegować do zadania jedną osobę, postaraj się stworzyć zespół, złożony ze stratega, twórcy treści i sprzedawcy. To pozwoli głęboko zintegrować marketing automation z całościowym planem sprzedaży i marketingu w spójny sposób”.

 

3. Czy mam precyzyjną wizję celu wdrożenia?

Musisz wiedzieć, co dokładnie Marketing Automation zmieni w Twojej firmie na lepsze. Jakie działania będziesz prowadzić i w jakim celu? Czego będą one wymagać? Nie wpadaj w pułapkę myślenia magicznego w stylu: „Zainstalujemy i poleci”.

 

Stwórz listę działań, które chciałbyś zautomatyzować, oraz wypisz ich cele. Chcesz zwiększyć Lead Generation dzięki spersonalizowanym formularzom? Dopasowywać treść strony www do konkretnego użytkownika? Wysyłać maile ratujące porzucone koszyki?

Jak te działania będą się miały do reszty Twojej strategii?

 

4. Czy dostarczę wartościowe treści?

Wiele rozwiązań właściwych Marketing Automation wymaga dobrych treści – czy to materiałów edukacyjnych (blog, ebooki, raporty, infografiki), ale także treści wiadomości email – możesz mieć świetną mechanikę wysyłania maili dynamicznych z oferą oglądanych przez użytkownika produktów, ale jeśli treść wiadomości nie będzie dobrze zredagowana, nie osiągniesz tak spektakularnych efektów, jakie są w Twoim zasięgu. Jeśli chcesz pozyskiwać leady przez materiały do pobrania, do których dostęp wymaga podania adresu email, dobrze stworzona reguła automatyzacji będzie torpedowana przez niską jakość materiałów.

Marketing Automation oszczędza czas, który poświęcasz na monotonne, powtarzalne czynności po to, byś mógł przeznaczyć go na twórcze, koncepcyjne działania – nie zastępuje ich.

 

5. Czy mam ruch na stronie?

Jeżeli nie masz ruchu na stronie, co przekłada się na niewielką ilość generowanych leadów (np. 20/miesiąc), to nie jest jeszcze etap na wdrażanie automatyzacji. Potrzebujesz najpierw znaleźć sposób na zwiększenie swojej publiczności, potem zaś szukać metod personalizowania komunikacji.

 

6. Czy gładko zintegruję platformę z istniejącymi systemami?

Wiedz, czy i jak platforma automatyzacji będzie integrować się z już używanymi przez Ciebie systemami i narzędziami oraz spójrz krytycznie na jakość zebranych już danych.

Systemy Marketing Automation bazują na zbiorach danych. Jeśli nie umiesz dojść do ładu z informacjami, które zbierasz o klientach teraz, Marketing Automation nie rozwiąże problemu, a nawet może go pogłębić.

„Czy Twój CRM jest uporządkowany i dobrze zorganizowany? Jeśli nie, przeczyść dane zanim dodasz kolejną porcję informacji z platformy Marketing Automation. W przeciwnym wypadku czyszczenie większej ilości danych po wdrożeniu MA będzie jeszcze droższe i angażujące dla zespołu”, mówi Patrick Biddisombe.

 

Marketing Automation rewolucjonizuje życie marketerów i skłania ich do pracy w nieco innym rytmie: więcej tu planowania, myślenia systemowego, analizy. Trzeba zmienić styl myślenia o komunikacji, a nierzadko wprowadzić zmiany w zakresie kompetencji poszczególnych pracowników oraz strukturę działu.

Co czeka tych, którzy wprowadzą takie zmiany? Statystyki mówią same za siebie:

  • 53% firm z listy Fortune 500 używa Marketing Automation – wzrost o 112% w porównaniu do 2013.
  • Firmy, które automatyzują zarządzanie leadami obserwują wzrost dochodów o co najmniej 10% w skali 6 – 9 miesięcy.
  • Wdrożenie Marketing Automation poprawia skuteczność osiągania targetów sprzedażowych o 54%.

 

Więcej statystyk znajdziesz w postach: Jak Marketing Automation usprawnia działanie firmy? (statystyki) oraz 20 najnowszych statystyk na temat Marketing Automation, które musisz znać.

SALESmanago to platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago
Transformacja cyfrowa iSpot: Jak polski Apple Premium Partner osiągnął 70-krotny zwrot z inwestycji (ROI) dzięki SALESmanago

    Kiedy wiodący polski Apple Premium Partner postanowił przekształcić swoje podejście do klienta z transakcyjnego na relacyjne, zwrócił się z tym zadaniem do SALESmanago. Wyniki? Oszałamiający 70-krotny zwrot z inwestycji, wskaźniki zaangażowania w kampaniach e-mailowych wyższe o 1334% od standardów branżowych oraz płynne doświadczenie omnichannel, które doskonale uzupełnia ofertę produktów premium. Oto, jak iSpot […]

Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania
Marketerzy ufają swoim narzędziom MarTech, ale nie wykorzystują ich kluczowych funkcji – wynika z badania

    Nowe badania przeprowadzone przez SALESmanago pokazują, że prawie wszyscy przebadani (99%) marketerzy twierdzą, że w swoich technologiach marketingowych posiadają aktywne funkcje, z których nie korzystają, a większość (62%) przyznaje, że wykorzystuje tylko 50-75% dostępnych możliwości Prawie połowa marketerów (47%) uważa, że ledwo radzą sobie z nakładem pracy przez ograniczenia czasowe i wydajnościowe, podczas […]

Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act
Ważna aktualizacja naszych Ogólnych Warunków Umów w związku z unijnym Data Act

    Jako Twój zaufany partner, czujemy się odpowiedzialni za Twoje bezpieczeństwo prawne i rozwój. Nieustannie monitorujemy zmiany w przepisach, dlatego proaktywnie aktualizujemy nasze Ogólne Warunki Umów (OWU), aby zapewnić jej zgodność z nowym unijnym Akt w sprawie danych.   Celem tych aktualizacji jest wzmocnienie Twoich praw, co przekłada się na większą elastyczność i kontrolę […]

Tatuum – Rewolucja w Marketingu
Tatuum – Rewolucja w Marketingu

    Tatuum, polska marka odzieżowa, z powodzeniem kształtuje europejskie szały kapsułowe od ponad 25 lat. Jej wyróżnikiem jest kompleksowe podejście, kładące nacisk na jakość, trwałość i ponadczasowy design. Tatuum promuje styl życia zakorzeniony w szacunku do tradycji, doświadczeń i wartości i stawia na budowanie głębokich relacji ze swoimi klientami.. Pomaga jej w tym strategia […]

Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion: Historia sukcesu Monnari
Jak zrewolucjonizować handel detaliczny w branży fashion:  Historia sukcesu Monnari

    Monnari, uznana polska marka odzieżowa z 25-letnią tradycją, jest ceniona za swój unikalny design, tworzony specjalnie z myślą o polskim rynku mody kobiecej. Łącząc tradycję z nowoczesnością, Monnari oferuje ponadczasowe, wszechstronne kolekcje, przywiązując szczególną wagę do detali w swoich projektach. By móc odpowiadać na potrzeby konsumentów, Monnari prowadzi rozbudowaną sieć sprzedaży, obejmującą sklepy […]

SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI
SALESmanago przejmuje Thulium od Spire Capital Partners, ujednolicając marketing i obsługę klienta, by stworzyć płynne, spersonalizowane doświadczenia zakupowe oparte na AI

    SALESmanago wyznacza nowy standard angażowania klientów, stając się pierwszą platformą, która w pełni integruje pozyskiwanie klientów, zarządzanie ich danymi, automatyzację marketingu, komunikację wielokanałową i obsługę klienta. Europejskie marki eCommerce średniej wielkości mogą teraz zwiększać swoje przychody, monetyzując spersonalizowane interakcje na każdym etapie ścieżki zakupowej.   Kraków, Polska, 24 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca […]

SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii z godzin do minut
SALESmanago uruchamia platformę marketingową działającą  w czasie rzeczywistym, aby skrócić czas tworzenia kampanii  z godzin do minut

    Inteligentniejsze i szybsze narzędzia komunikacyjne eliminują bariery w realizacji działań, umożliwiają marketing konwersacyjny i zapewniają natychmiastową personalizację we wszystkich kanałach kontaktu z klientem.   Kraków, Polska; 15 lipca 2025 – SALESmanago, wiodąca europejska Platforma Customer Engagement, ogłosiła serię strategicznych zmian produktowych skoncentrowanych na wsparciu marketerów w szybszej, efektywniejszej i pewniejszej pracy.   Celem […]

TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego
TikTok commerce, dark social i zmierzch SEO: badanie SALESmanago ujawnia, co spędza sen z powiek marketerom z sektora detalicznego

    Badanie przeprowadzone wśród europejskich marek e-commerce wskazuje na wyzwania technologiczne wynikające z ewolucji oczekiwań     i zachowań konsumentów.   Kraków, 20 maja 2025 r.: Nadchodzi kres SEO w tradycyjnej odsłonie – tak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez SALESmanago, czołową europejską platformę zarządzania zaangażowaniem klientów. Aż 73% marketerów w sektorze e-commerce i […]

Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach
Ambitniejsze cele, mniejsze budżety: aż 73% marketerów, mimo korzystania z AI, ma problem z osiągnięciem założonych na ten rok celów przy ograniczonych zasobach

    Z ostatniego badania SALESmanago wynika, że dziś sukces w marketingu warunkuje sztuczna inteligencja – mimo to problemy narastają z uwagi na cięcia kadrowe i coraz większą presję   Kraków, 3 kwietnia 2025 r. Z ostatniego badania SALESmanago, czołowej europejskiej platformy zarządzania zaangażowaniem klientów obsługującej ponad 3 tys. klientów, wynika, że marketerom w Europie […]

AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce
AI Sidekick – nowe inteligentne narzędzie SALESmanago mierzy i zwiększa wydajność w eCommerce

    AI Sidekick usprawnia marketing e-commerce, zapewniając inteligentną automatyzację, większe zaangażowanie klientów i dużą elastyczność   Kraków, 12 marca 2025 r.  SALESmanago – czołowa europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów obsługująca ponad 3 tys. firm – poinformowała dziś o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, […]