Zmienne w preprocesorze Sass

Zmienne stanowią nieodłączny element języków programowania. Pozwalają na wielokrotne użycie pewnych wartości bez konieczności kopiowania ich.
Preprocesor Sass również oferuje możliwość operowania na zmiennych.
Jest to rzecz, która jest powszechnie znana i wykorzystywana przez programistów, którzy chcą pisać kod warstwy wizualnej zgodnie z zasadą DRY (ang. Don’t Repeat Yourself).

Dzięki zastosowaniu zmiennych praca z preprocesorem Sass jest bardzo szybka
i przyjemna, a kod może być z łatwością rozwijany i modyfikowany.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której chcemy zmienić motyw kolorystyczny szablonu strony. Dzięki zastosowaniu zmiennych, nie będzie to żmudne zajęcie zmiany wartości w wielu miejscach w kodzie.

Podstawowe informacje
Deklaracja zmiennej w Sass wygląda następująco:

$nazwa: wartość;

Zmienne w preprocesorze Sass mogą okazać się bardzo przydatne w momencie, kiedy chcemy przechować informacje dotyczące między innymi:
– wartości liczbowej jakiejś własności elementu (na przykład wysokość, margines),
– kolorów,
– wartości tekstowych,
– wartości logicznych.

Przykład użycia zmiennej w kodzie:

$black: #000;

.box {
border-color: $black; }

Warto pamiętać o tym, aby w nazwach zmiennych nie stosować znaków specjalnych, ponieważ poskutkuje to błędem kompilacji.
Dobrą praktyką jest, aby deklarowane zmienne posiadały znaczenie semantyczne. Dzięki temu kod będzie czytelniejszy i łatwiejszy w modyfikacji.

Zasięg zmiennych

Zasięg zmiennych jest kwestią znaną z języków programowania. W prostych słowach można powiedzieć, że zasięg zmiennej oznacza obszar, w jakim dana zmienna jest widoczna a co za tym idzie – może zostać wykorzystana.
Zmienne możemy podzielić na globalne – czyli takie, które definiujemy poza jakąkolwiek deklaracją, dzięki czemu możemy ich użyć w dowolnym miejscu w kodzie a także te o zasięgu lokalnym, które definiujemy w obrębie deklaracji CSS. Dostęp to tych zmiennych można uzyskać jedynie w obrębie bloku, w którym zostały zadeklarowane.

W przypadku, gdy chcemy, aby zmienna, której używamy w obrębie pewnej deklaracji była dostępna także poza nią, wówczas możemy zastosować flagę !global.
Należy pamiętać, że flaga !global nadpisuje wartości zmiennych globalnych.

Przykład użycia flagi !global:

$border-color: #fff;

.box {
border-color: $border-color; }
.box--local {
$border-color: #d3d3d3; border-color: $border-color; }
.box--global {
$border-color: #000 !global; border-color: $border-color; }

Nasz kod wynikowy będzie wyglądał następująco:

.box {
border-color: #fff; }
.box--local {
border-color: #d3d3d3; }
.box--global {
border-color: #000; }

Definiowanie wartości domyślnej

Preprocesor Sass umożliwia określenie wartości domyślnej dla zadeklarowanej zmiennej. Flaga !default może być bardzo przydatna w momencie, gdy wartość zmiennej nie została określona, lub wartość to null. Dzięki zastosowaniu tej flagi zmienna zwróci przypisaną do niej wartość domyślną.

Przykład użycia flagi !default:

$border-color: #000 !default;

Przydatne funkcje

Preprocesor Sass oferuje kilka funkcji, które ułatwiają pracę ze zmiennymi, szczególnie przy bardziej rozbudowanych projektach.

variable-exists(nazwa-zmiennej);

Funkcja ta pozwala na sprawdzenie, czy istnieje zmienna o podanej nazwie.

global-variable-exists(nazwa-zmiennej);

Dzięki tej funkcji możemy sprawdzić, czy istnieje zmienna globalna o podanej nazwie.

Do dzieła!

Praca z użyciem zmiennych w preprocesorze Sass znacząco ułatwia pracę z arkuszami stylów – kod może być z łatwością modyfikowany i rozwijany. Jest to jedna z podstawowych zalet stosowania Sass w projekcie.

Warto wspomnieć o tym, że zmienne mogą być również używane w kodzie CSS.
Podstawowe informacje na temat różnic między stosowaniem zmiennych w CSS a w preprocesorze Sass można znaleźć tutaj.

Kinga Nowak
Front - End Developer

SALESmanago o platforma Customer Engagement, zaprojektowana dla efektywnych i głodnych sukcesu zespołów marketingowych w eCommerce. Dla marketerów, którzy pragną być zaufanymi partnerami dla swoich CEO. Z naszego rozwiązania korzysta ponad 2000 biznesów online średniej wielkości w 50 krajach oraz liczne globalne marki takie jak Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance czy Victoria's Secret.

SALESmanago zapewnia maksymalizację wzrostu przychodów oraz poprawy wskaźników KPI dla eCommerce wykorzystując trzy zasady: (1) Customer Intimacy, aby stworzyć autentyczne relacje z klientami w oparciu o dane Zero- i First-Party, (2) Precision Execution, aby zapewnić doskonałe omnichannelowe doświadczenie klienta dzięki hiper-personalizacji oraz (3) Growth Intelligence, która łączy wskazówki opracowane przez specjalistów oraz AI, umożliwiając pragmatyczne i szybkie podejmowanie decyzji w celu maksymalizacji efektu.

Czytaj więcej na: www.salesmanago.pl

Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku
Badanie firmy Forrester Consulting: 90% firm marketingowych rozpocznie pozyskiwanie Danych Zero-Party w ciągu roku

    Prawie wszyscy przedsiębiorcy planują rozpocząć pozyskiwanie Danych Zero-Party w celu rozwiązania problemu deprecjacji informacji. Jednocześnie, jak pokazują badania Forrestera, mniej niż połowa z nich wie, jak z powodzeniem korzystać z takich zbiorów danych!   W lutym 2022 r. Forrester Consulting przeprowadził ankietę wśród 200 osób decyzyjnych różnych szczebli (manager+), skoncentrowanych na pozyskiwaniu klientów. […]

Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?
Czy Customer Engagement Platform to tylko chwytliwy buzzword na CDP?

    Customer Engagement Platform to znacznie więcej niż platforma Customer Data, którą już znasz, być może nawet używasz. Jej funkcje znacznie wykraczają poza zbieranie i ujednolicanie danych, a umacniający wpływ na zespoły marketingowe jest ogromny. W tym artykule szczegółowo wyjaśnimy różnicę między tymi systemami. Aby stawić czoła wyzwaniom obecnej recesji, marketerzy muszą w dużym […]

Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?
Recesja lojalności w eCommerce. Jak ma sobie z nią radzić marketer?

    Inflacja sprawia, że klienci zastanawiają się dwa razy, nim otworzą portfel. I choć wciąż kupują, to ich zachowanie się zmieniło. W sektorze eCommerce obserwujemy inflacyjną recesję lojalności, która stawia marketerów w paradoksalnej sytuacji: muszą zwiększać swoją efektywność bez zwiększania kosztów operacyjnych. Jest z tego wyjście  – z głową.   Zachowanie klientów się zmieniło […]

Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce
Skąd ten Lean? Nowe podejście SALESmanago do marketingu w eCommerce

    Jak w chińskim przysłowiu, żyjemy w ciekawych czasach, które zmuszają nas do przekraczania ograniczeń i jeszcze efektywniejszego działania – mówiąc prościej, zgodnie z zasadami lean. W tym artykule przedstawiamy najpilniejsze wyzwania w dzisiejszym marketingu eCommerce i dostarczamy wskazówek, jak przygotować się na zmiany, których efekty już widzimy wokół nas.   Ciekawe czasy   […]

4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!
4 sposoby na personę i odszukanie wartościowych nabywców we własnej bazie danych – z głową!

    W poprzednim artykule zwróciliśmy uwagę, że Lean Marketing wymaga inteligentnych, wysoce wydajnych, drobnych kroków, zamiast wielkich planów marketingowych. W tym artykule pokażemy 4 praktyczne sposoby na wykonanie takich kroków i znalezienie wartościowych klientów we własnej bazie danych.   Wzmocnienie elementów strategii lean   Jak wskazaliśmy również w poprzednim artykule, niektóre elementy strategii Lean […]

Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?
Dlaczego Lean Marketing to strzał w dziesiątkę dla eCommerce?

    Najpierw było Lean Manufacturing, potem Lean Management. Ukonstytuowały one powszechne rozumienie terminu Lean, który oznacza osiąganie celów bez kosztownych strat lub nadwyżek – czasu, zasobów lub wysiłku. Lean Marketing zawiera wszystkie te elementy, a ponadto czerpie wiele ze stylu zarządzania projektami Agile. Lean Marketing jest również znacznie łatwiejszy, gdy masz platformę Customer Data […]

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]