Zdradzamy 3 sekrety najlepszych aplikacji mobilnych

Kiedy marketer wykrzykuje „Zróbmy aplikację mobilną!” to trochę tak, jakby mówił „Znajdźmy kamień filozoficzny!”. Obie rady wskazują w pożądanym kierunku, ale brak im precyzji i realistycznego spojrzenia.

Aplikacja mobilna jest modnym słowem, którego marketerzy używają jak zaklęcia, nie wiedząc, czego dokładnie od niej oczekiwać. Zadowalają się podawaniem statystyk, które potwierdzają zasadność inwestowania w aplikacje: dziś połowa populacji posiada smartfona, a do 2020 będzie go posiadać 80% ludzkości. Oni wszyscy chętniej korzystają z aplikacji (86%) niż z przeglądarek mobilnych (14%).

 

Niewygodne statystyki o mobile

 

Jednak są też inne dane – opisujące trudności na rynku aplikacji.  Dzisiaj zajmiemy się właśnie nimi. Wszystkie one wskazują na jeden problem: ogromną dysproporcję między ilością aplikacji a możliwościami użytkownika. Na tym polu rozgrywa się ogromna konkurencja i o ile nie znajdziesz strategicznej przewagi swojego produktu, pieniądze przeznaczone na stworzenie, rozwój i promocję aplikacji będą po prostu stracone.

 

Twoja konkurencja: ponad 1,500,000 aplikacji

 

Statista notuje, ile aplikacji było dostępnych w poszczególnych sklepach w maju 2015:

  • 1,500,000: Google Play
  • 1,400,000: Apple App Store
  • 360,000: Amazon Appstore
  • 340,000: Windows Phone Store
  • 130,000: Blueberry World.

Nawet zakładając, że aplikacje dublują się w ofertach różnych platform, użytkownik ma do dyspozycji 1,5 miliona aplikacji, które może wybrać zamiast Twojej.

 

Problem z retencją

 

Jeżeli ekscytujesz się ilością pobrań, to nie chcemy Cię martwić, ale … cóż, musimy Cię zmartwić. Statystyczna aplikacja traci 90% użytkowników w ciągu 6 miesięcy.

Większość z nich wiele aplikacji pobiera, aby potem albo w ogóle z nich nie korzystać, albo szybko je porzucić.

 

Dużo czasu – mało aplikacji

 

Według badań Nielsen, przeciętny użytkownik ma 26 aplikacji – i choć liczba czasu, jaki spędza on na smartfonie wzrosła (o 65% w ciągu zaledwie 2 lat), to ilość aplikacji, jakich używa, urosła nieproporcjonalnie (zaledwie o 3). Co ciekawe, starsi użytkownicy (25 – 44 lata) mają więcej aplikacji, ale młodsi (13 – 24 lata) spędzają na korzystaniu z apek więcej czasu.

Nie oznacza to, że te aplikacje się nie zmieniają: zapewne w tej puli znajdują się modne gry, które instalujemy i porzucamy na przestrzeni jednego miesiąca.

Nowsze dane komplikują ten obraz jeszcze bardziej. Przeciętny użytkownik smartfona ma zainstalowanych 42 aplikacje, ale na co dzień korzysta z zaledwie 10, co znów jest dobrą wiadomością dla dużych graczy, ale oznacza poważne problemy dla tych, którzy dopiero zaczynają.

 

Trudny rynek aplikacji mobilnych

 

Podsumowując – użytkownicy mobile:

– aktywnie używają niewielu aplikacji,

– często nie używają nowej aplikacji mimo jej pobrania, albo szybko ją porzucają,

– trudno zdobyć ich lojalność.

Rywalizujemy więc z jednej strony z milionami innych dostępnych aplikacji, jak i z niewielka ilością tych, które realnie angażują użytkownika.

Musisz przyznać, że to ciężka sytuacja. Co w tej walce może stać się Twoją przewagą?

 

1. Oryginalność

 

Oryginalność i twórczość to słowa, którymi chętnie dziś wszyscy szafujemy, nazywając najmniejsze rzeczy, zupełnie niegodne tego miana, kreatywnymi czy wyjątkowymi. Prawdziwa oryginalność zdarza się jednak niezwykle rzadko, a jeśli ktoś potrzebowałby potwierdzenia tej tezy, aplikacje mobilne są doskonałym materiałem dowodowym.

Dobre, oryginalne aplikacje to takie, które pozwalają odpowiedzieć na pytanie: „Co zmieni się na lepsze w życiu użytkowników dzięki wykorzystaniu tej aplikacji?”, oraz pozytywnie przechodzą test pierwszeństwa (czy jestem pierwszą osobą, która na to wpadła? Czy nie ma już takiej aplikacji?).

Kiedy myślisz nad aplikacją, wyjdź od doświadczenia i potrzeb użytkownika, nie od abstrakcyjnych koncepcji.

Nie umiemy dać Ci przepisu na przebłysk oryginalności i geniuszu (Peter Thiel potrafi), ale powiemy tyle: bądź krytyczny. Jeśli nie masz pomysłu na aplikację, która realnie usprawni życie użytkowników, odpuść i skup się na dopieszczaniu wersji mobilnej swojej strony www.

 

2. Zaangażowanie

 

Fundamentalny problem wielu twórców to zatrzymywanie się na poziomie projektowania świetnej aplikacji, która pozostaje jałowa (dla użytkownika i dla marketera), ponieważ nie jest w stanie angażować odbiorców. Jak wskazano powyżej, 90% osób, które pobrało Twoją aplikację, przestanie jej używać po co najwyżej pół roku.

Aby temu przeciwdziałać, należy wdrożyć system komunikacji z odbiorcą, dzięki któremu zarówno podniesiesz zaangażowanie klientów, jak i zwiększysz możliwości marketingowe aplikacji. Jednak warunkiem skuteczności Twoich maili i notyfikacji jest personalizacja. Jeśli nie będziesz dopasowywał częstotliwości i treści komunikacji do konkretnego odbiorcy, po prostu wyłączy on powiadomienia, zaprzepaszczając kluczową wartość aplikacji dla Twojego marketingu.

 

3. Personalizacja

 

Smartfony sprawiają, że marketerzy mogą być niezwykle blisko klienta w codziennych sytuacjach: w markecie, gdzie robi zakupy, rano w łóżku, gdy planuje zadania do zrobienia, w kuchni, gdzie wpisuje wartość odżywczą swojego posiłku do aplikacji. Jednocześnie jednak aplikacje wciąż pozostawiają wiele do życzenia jeśli chodzi o personalizację: często powiadomienia i oferty są po prostu statyczne i masowe, generowane do wszystkich tak samo.

Czemu nie wykorzystujemy potencjału danych, do jakich użytkownik daje nam dostęp? Na podstawie analizy aplikacji zainstalowanych na jego urządzeniu oraz zachowania w naszej aplikacji możemy precyzyjnie określić jego zainteresowania i profilować komunikację.

Użytkownicy są zmęczeni masowymi wiadomościami i nie bez kozery personalizacja uważana jest za najgorętszy trend. Czemu w takim razie omija mobile? Narzędzia, które pozwalają na personalizację w obrębie aplikacji, takie jak APPManago, to wciąż rozwiązania pionierskie. Ich wczesna adaptacja daje nieocenioną przewagę strategiczną nad konkurencją.

 

Oryginalność, personalizacja i umiejętność zaangażowania klienta to 3 fundamentalne sposoby na stworzenie dobrej aplikacji, która będzie sprzedawać.

 

Zainteresowani mobile marketingiem?

 

Więcej informacji znajdziesz w naszym nowym ebooku: dostępny za darmo, do pobrania z naszej Biblioteczki Marketera), oraz w kolejnych artykułach dotyczących mobile marketingu i jego automatyzacji. Będziemy pisać więcej o mobile, prezentując jednocześnie z dumą nasz nowy produkt – APPmanago. Jakie aspekty marketingu mobile i APPmanago interesują Cię szczególnie? Jeśli chcesz, żebyśmy opisali jakieś zagadnienie, daj znać w komentarzach!

SALESmanago to jedyna platforma CDXP (all-in-one Customer Data Platform & Customer Experience Platform) wspierana sztuczną inteligencją i wykorzystująca podejście no-code. Używana jest przez ponad 2000 klientów (m.in. Starbucks, Vodafone, Lacoste, New Balance, Victoria’s Secret) w 50 krajach. Financial Times określił SALESmanago jako najszybciej rosnącą platformę marketing automation w Europie.

SALESmanago wykorzystuje pełen potencjał danych o klientach, łącząc zaawansowaną analitykę i hiperpersonalizację do dostarczenia w pełni konfigurowalnych, spersonalizowanych doświadczeń we wszystkich kanałach marketingowych.

Firma zlokalizowana jest w Krakowie i zatrudnia 300 doświadczonych konsultantów, data scientists i inżynierów. SALESmanago działa międzynarodowo dzięki szerokiej sieci ponad 1000 partnerów biznesowych.

Zacznij swoją podróż z SALESmanago od 2-miesięcznego darmowego Proof of Concept. Zarejestruj się na www.salesmanago.pl

[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!
[Nowa Funkcjonalność] SALESmanago uruchamia Centrum integracji: wszystkie Twoje integracje w jednym miejscu!

    Dzięki SALESmanago Twoje ulubione narzędzia marketingowe są teraz łatwiej dostępne niż kiedykolwiek. Możesz cieszyć się nimi wszystkimi, zebranymi w jednym miejscu. Wystarczy kliknąć. Zasil swój marketing danymi klientów, korzystając ze wszystkich swoich ulubionych narzędzi. Użyj gotowych integracji lub dodaj Kod Monitorujący do swojej witryny, aby błyskawicznie zintegrować ją z SALESmanago. Integracja napędza marketing […]

10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji
10 trików na niesamowitą optymalizację współczynnika konwersji

    W naszym ostatnim artykule zwróciliśmy uwagę na współczynnik konwersji i jego fundamentalne znaczenie dla eCommerce – w końcu sklep internetowy z milionami odwiedzających, który nie sprzedaje, to w zasadzie tylko zwykła strona internetowa. Dziś pokażemy ci 10 praktycznych sposobów na stabilne, ugruntowane zwiększenie współczynnika konwersji – miesiąc po miesiącu.   Jak wyliczyć współczynnik […]

Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?
Dlaczego Conversion Rate to najważniejsza metryka w eCommerce?

    W jednym z naszych wcześniejszych wpisów pokazaliśmy, jak zyskujące na popularności podejście CLV-ROI zmienia modele biznesowe eCommerce. Aby jednak znaleźć się w punkcie, w którym Twoi klienci zamieniają się w lojalnych fanów, musisz najpierw zamienić odwiedzających w klientów. Dlatego postrzegamy Conversion Rate (CR), czyli współczynnik konwersji, jako najbardziej fundamentalną metrykę w eCommerce. Bez […]

Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?
Jak wpleść dane zero-party w marketing strony internetowej?

    Nasze Centrum Preferencji Klienta, uruchomione na początku tego roku, otworzyło zupełnie nowy świat możliwości hipersegmentacji. Teraz kreatywne wykorzystanie wielu naszych funkcji pozwoli Ci dostarczać komunikat zawsze dopasowany do indywidualnych potrzeb i gustów oraz zamienić Twój CDP w Platformę Customer Intimacy i w konsekwencji, budowę wyjątkowo solidnych relacji. W wielu naszych artykułach znajdziesz wszelkiego […]

Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce
Uwaga klientów ma swoje granice, z pomocą przychodzi grywalizacja! 5 trendów kształtujących zgrywalizowany eCommerce

    Bezprecedensowe czasy globalnej pandemii przyzwyczaiły nas do zmian zachowań konsumentów, co tylko uległo nasileniu wraz z przedłużającym się okresem i kolejnymi falami. Rosnąca cyfryzacja naszych zachowań osiągnęła nieprzewidywany dotąd poziom w skali i w demografii. A na ekranie nie ma zbyt wiele miejsca. Walka o uwagę nasiliła się. Uwaga to wyjątkowo cenny zasób. […]

Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?
Klienci chcą płynnego, mobilnego i indywidualnego eCommerce. Jakie technologie pomogą?

    Skrupulatnie zbadaliśmy najnowsze trendy konsumenckie, aby oddzielić ziarno od plew i przedstawić rzetelne oszacowanie ogólnego kierunku ewolucji eCommerce. Oto, co odkryliśmy:   Klienci przenoszą się na urządzenia mobilne   Klienci zwykle odkrywają więcej produktów online niż w sklepach stacjonarnych. 55% z nich preferuje sieć z uwagi na wygodę, 46% większy wybór, a 45% […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 2: Narzędzia i porady

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane zero- i first-party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?
Najlepszy przewodnik po danych zero-party i Centrum Preferencji Klienta, Część 1: Co? Dlaczego? Jak?

    Jak można otworzyć nowe możliwości dla reklamy opartej na preferencjach? Jak dodać czynnik ludzki do komunikacji poprzez skonfrontowanie surowych danych z rzeczywistymi potrzebami prawdziwych klientów? Odpowiedź brzmi: dane Zero- i First-Party. Czym one są? Dlaczego warto je zbierać i jak to robić? Oto przewodnik, który pomoże ci wprowadzić więcej konsensusu w relacje z […]

Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI
Rozsądny eCommerce zmierza w kierunku podejścia CLV-ROI

    Last touch ROAS wciąż dominuje wyobraźnię marketerów jako prymitywne, ale proste narzędzie pomiarowe. W nowym krajobrazie eCommerce, zdominowanym przez zagadnienie prywatności, będzie musiało się to zmienić. Wskaźniki dla ROAS ucierpią z uwagi na brak danych z tracking i bardzo ograniczone sposoby identyfikacji urządzeń. Brak plików cookie third-party tylko pogorszy sytuację. Co zastąpi ROAS? […]

Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party
Nieświadomość marketerów eCommerce kosztuje miliony. Pozbądź się ślepoty na dane zero-party

    Niedawne badanie przeprowadzone przez CommerceNext pokazuje, że 39% sprzedawców detalicznych i marek obawia się nowego środowiska post-cookie, zdominowanego przez podejście privacy-first. W badaniu autorzy starali się też dociec, jakich strategii wobec tego środowiska planują użyć marketerzy. Oszałamiający okazała się fakt, że branża eCommerce wydaje się być nieświadoma roli, jaką dane zero-party mogą – […]