Wyszukiwanie wizualne (z ang. Visual search) szturmem zdobywa eCommerce. Młodsi odbiorcy wolą wyszukiwać za pomocą zdjęć, niż tradycyjnie wpisywać odpowiednie frazy. I nawet jeśli może się to wydawać pieśnią przyszłości, wyszukiwarki wizualne są łatwe do wdrożenia. Co więcej, dzięki trzem prostym krokom pomogą ci przenieść CX w sklepie internetowym na zupełnie nowy poziom. Dowiedz się jak!

 

Krótkie przypomnienie: Czym jest Visual Search?

 

Visual Search to funkcja opracowana niedawno przez wiele firm tworzących silniki wyszukiwania. Funkcja ta pozwala twoim klientom (szczególnie tym korzystającym z telefonów komórkowych) na przesłanie zdjęcia z produktami, które im się podobają. Następnie AI Visual Search Engine automatycznie wyświetli produkty podobne lub pasujące do pożądanego wyglądu i stylu.

 

Dlaczego Visual Search jest ważny?

 

Wyszukiwanie wizualne to poważna sprawa. Po wydaniu Google Lens, Google ujawniło, że ta aplikacja do wyszukiwania wizualnego miała ponad 50 milionów pobrań w ciągu zaledwie 16 miesięcy. To działa niesamowicie dobrze również w eCommerce. Invespcro twierdzi, że ponad 36% kupujących online korzystało z wyszukiwania wizualnego, a ponad połowa z nich uważa, że informacje wizualne są dla nich bardziej przydatne niż informacje tekstowe. Przewiduje się, że przychody stron eCommerce, które wcześnie wprowadziły wyszukiwanie wizualne, wzrosną o 30%. eCommerce z funkcjami wyszukiwania wizualnego, takimi jak „shop that look”, zwiększyły średnią wielkość zamówienia o 20%. Jest to rozwiązanie skierowane głównie do młodszych pokoleń. 62% Millennialsów zależy na możliwości wyszukiwania wizualnego bardziej niż na innych technologiach, a to dopiero początek.

 

Jak wykorzystać wyszukiwanie wizualne w trzech prostych krokach?

 

Istnieje kilka poziomów zaawansowania w zakresie wyszukiwania wizualnego w eCommerce. Ta funkcja przynosi wymierne rezultaty nawet na podstawowym poziomie, ale dobrze jest wiedzieć, że na tym jej możliwości się nie kończą. W trzech prostych krokach możesz łatwo ulepszyć swoje wyszukiwanie wizualne z doskonałego na wybitne.

 

Krok pierwszy: Pozwól ludziom korzystać z wyszukiwania wizualnego

 

W swojej podstawowej wersji Visual Search w eCommerce pozwala klientom na wyszukiwanie produktów podobnych do tych, które podają jako zapytanie wyszukiwania – w formie obrazu. Wyszukiwanie ma dwa tryby. Mogą oni użyć obrazu zapisanego w telefonie lub zrobić zdjęcie bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki wizualnej.

 

Sprawdza się to rewelacyjnie w każdym sklepie, w którym kupuje się „oczami”, np. w sklepach odzieżowych czy obuwniczych. Klienci mogą szybko znaleźć ubrania, które podobają im się na kimś. Mogą też łatwo odtworzyć wymarzony look, który znaleźli na przykład na Instagramie lub Facebooku i zapisali jako zrzut ekranu. Już ten podstawowy poziom funkcji jest wystarczająco dobry, aby zmienić twoje przychody w bardzo krótkim czasie.

 

Jest jeden haczyk. Czasami AI znajduje zbyt wiele rekomendacji przedmiotów…

 

Krok 2: Wyszukiwanie według zdjęć i filtrowanie wyników

 

Nadmiar opcji może być przytłaczających, zwłaszcza że wyniki wyszukiwania oparte na sztucznej inteligencji nie zawsze w pełni odpowiadają na zapytanie. Dzieje się tak z powodu sposobu działania algorytmów. Zazwyczaj wyszukują one charakterystyczne cechy produktu na obrazie i wyświetlają wyniki na podstawie wbudowanej punktacji. Jest to zupełnie normalne, ale czasami nieco uciążliwe. Na szczęście wyszukiwarce można nieco pomóc.

 

Oprogramowanie takie jak Cinderella AI Visual Products Search and Recommendations można wzbogacić o dodatkowe możliwości filtrowania. Aby to zrobić, musisz połączyć algorytm SALESmanago z twoim feedem produktowym (spokojnie, twój opiekun będzie wiedział jak to zrobić!).

 

Feed produktowy to plik XML zawierający metadane wszystkich produktów w twoim sklepie internetowym. Warto dobrze się przyłożyć do opracowania tego pliku, ponieważ pomaga on w wielu aspektach marketingu. Google używa go do wyświetlania dokładniejszych informacji w wynikach wyszukiwania. Facebook i Instagram używają ich, aby poprawić wyniki marketingowe i dać ci nowe opcje marketingowe. CDP SALESmanago używa go, aby dodać zaawansowane opcje filtrowania do Visual Search. Dzięki temu połączeniu, produkty wyszukiwane na podstawie obrazu mogą być dalej filtrowane według koloru, kroju, rozmiaru, materiału itp.

 

Brzmi o wiele lepiej, prawda? Ale możesz pójść jeszcze dalej!

Krok trzeci: Pójdź o krok dalej i wykorzystaj wyniki wyszukiwania wizualnego jako rekomendacje

 

Jest jeszcze jeden krok, który pomoże ci wykorzystać potencjał Visual Search. Dane wizualne to wciąż dane. SALESmanago może je wykorzystać do dopasowania rekomendacji produktowych do preferencji klienta. Od teraz możesz wysyłać maile z rekomendacjami opartymi nie tylko na produktach przeglądanych w sklepie, ale nawet wysłać maila „Get your dream look!” i dobrać produkty, które pasują do zdjęcia klienta.

Nie jest to standardowa funkcja systemu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyśmy dostosowali ją specjalnie dla ciebie. Zapytaj swojego opiekuna o możliwość dedykowanej usługi dla rekomendacji opartych na Visual Search lub skontaktuj się bezpośrednio z lukasz.winnicki@salesmanago.com